Na internetu dnes člověk sežene skoro všechno. Od rohlíků, přes netradiční zážitky až po módní oblečení a elektroniku z USA a Číny. A právě tyto dvě země lákají české zákazníky nejvíce, a to konkrétně na nízké ceny a mnohdy nulové poštovné. Co ale na první pohled vypadá jako výhodný nákup, může postupně odkrýt řadu nevýhod, obzvlášť nakupujeme-li mimo Evropskou unii.
Zdá se, že Češi pomalu ale jistě odhazují konzervativní způsoby a otevírají se novým možnostem, alespoň co se placení za zboží a služby týče. Kromě bezkontaktních plateb mobilem, stále více lidí využívá také online platby. Mnohem využívanější jsou také online platby do zahraničí, a to hlavně kvůli velké oblibě tamních internetových obchodů, které jsou oproti českým často výrazně levnější. Mnohdy navíc odpadá starost s poštovným. A ačkoli jsou zahraniční platby ovlivňovány aktuálním kurzem koruny, nemá tento fakt na nákupy z oblíbených internetových obchodů nijak zásadní vliv. „Cena spotřebního zboží v amerických a čínských e-shopech je totiž často až několinásobně nižší než v kamenných prodejnách v Česku,“ říká analytik společnosti AKCENTA Miroslav Novák a dodává, že vzhledem k současnému kurzu koruny je tento způsob nakupování dokonce výhodný. Nakupování mimo Evropskou unii však může mít i nevýhody. Problém může nastat například s reklamací, jejíž podmínky se od těch našich často výrazně liší. Stále diskutovaným tématem je také bezpečnost online plateb či neatraktivní výdaje za DPH a clo.Reklamace
Stejně jako kamenné prodejny, také internetové obchody se musejí řídit pravidly ochrany práv spotřebitelů, což mimo jiné znamená, že musejí dodržovat dvouletou záruku zboží a umožnit jeho vrácení do 14 dnů bez udání důvodu. V případě nákupu mimo EU se však zákazník musí řídit pravidly dané země. V Číně dodavatelé obvykle poskytují záruku na 12 měsíců. Se sníženou záruční dobou se pak zákazníci mohou setkat v případě, že nakoupí drobnější zboží, jakým je třeba nabíječka na mobilní telefon nebo jiné mobilní příslušenství. Vždy ale záleží na jednotlivých obchodech. Je dobré si tedy podmínky reklamace zjistit ještě před provedením transakce. Například čínský internetový obchod Aliexpress umožňuje reklamaci (otevření sporu) i 15 dní po uplynutí ochranné lhůty, o jejímž konci informuje zákazníka pomocí e-mailu zhruba 5 dní předem. Pro internetový obchod Wish pak platí záruční lhůta 30 dnů od obdržení zboží, stejně to má také americký obchod eBay. Jestli se zboží zákazník rozhodne reklamovat, musí také počítat s poštovným do ciziny. Pokud bude zboží zasílat do Číny, zaplatí kolem 150 korun, a to jen v případě, že balík nebude pojišťovat. Dále se může setkat také s poplatkem za opětovné doručení zboží do Česka, ve výjimečných případech zaplatí také poplatky České poště za zastupování při proclení, a to necelých 100 korun.
Cena reklamovaného zboží se navíc může změnit. Vzhledem k tomu, že drtivá většina plateb probíhá v cizí měně, a to primárně v amerických dolarech, je cena zboží závislá na aktuálním kurzu. Hodnota reklamovaného zboží tak může být vyšší nebo naopak nižší než v době nákupu. „Čím vyšší je pohyb kurzu, tím vyšší je i rozdíl ve výsledné částce, která se po reklamaci vrátí na účet,“ upřesňuje analytik AKCENTY.