Nové technologie výrazně mění způsob, jakým Češi platí při svých nákupech na internetu. Zatímco před mnoha lety představovaly významnou revoluci platební karty, které postupně začaly vytlačovat dobírku, dnes už stále více spotřebitelů preferuje digitální peněženky, jako je například Google Pay nebo Apple Pay.
Zmíněný trend potvrzuje i nový průzkum agentury Perfect Crowd pro společnost PayU. Podle jeho výsledků považuje 31 procent online nakupujících z Česka digitální peněženky za nejpohodlnější způsob platby. Debetní či kreditní karty jsou nejpohodlnější pro necelou čtvrtinu respondentů, zatímco QR kódy preferuje každý pátý.
Mnohem hůře dopadla dříve tak populární dobírka, kterou už v současnosti preferuje jen devět procent Čechů. Těsně za ní se s osmi procenty drží online převody přes platebního operátora, kdežto odložené platby typu BNPL aktuálně vedou u tří procent respondentů a třeba Click to Pay nebo online splátky jsou ideální platební metodou pouze pro jednoho uživatele ze sta.
Digitální peněženky vyzkoušelo 80 procent mladých
Oblíbenost digitálních peněženek potvrzuje rovněž fakt, že více než dvě třetiny lidí, kteří nakupují online, s nimi mají praktickou zkušenost. Pravidelně ji pak ke všem nebo k téměř všem svým nákupům používá 48 procent těch, kteří ji někdy vyzkoušeli. Nejvyšší míra využívání digitálních peněženek je poměrně logicky u mladých lidí ve věku 18 až 24 let, z nichž tuto metodu vyzkoušeli čtyři z pěti respondentů.
Pro mladou generaci je platba přes digitální peněženku dokonce tak běžná, že každý třetí její zástupce by podle průzkumu opustil e-shop, který by možnost platby pomocí Google Pay nebo Apple Pay nenabízel. U výsledků za celou populaci je tento poměr o poznání menší, přesto ale dosahuje 13 procent. Více českých zákazníků už by odradila jen nepřítomnost dobírky, která je rozhodujícím faktorem pro přibližně každého šestého nakupujícího.
„Chování zákazníků se mění. Většina nákupů dnes probíhá na mobilních zařízeních a lidé zároveň očekávají, že platbu dokončí na stejném zařízení – ideálně bez zadávání údajů, jen autorizací pomocí otisku prstu nebo skenu obličeje,“ okomentoval současný trend Martin Prunner, manažer PayU pro Českou republiku a Slovensko.
Výhodou je rychlost a bezpečí
Proč si vlastně Češi digitální peněženky tak moc oblíbili? Dle zmíněného průzkumu 79 procent lidí oceňuje fakt, že tato platební metoda je oproti jiným možnostem rychlejší. Platby v praxi probíhají během několika vteřin, často po autorizaci otiskem prstu nebo naskenováním obličeje, bez nutnosti zadávat údaje z karty.
Právě jednoduchost digitálních peněženek je druhou zásadní výhodou, kterou v průzkumu zmínila necelá polovina respondentů. Dalších 39 procent účastníků pak oceňuje vyšší bezpečnost – digitální peněženky totiž fungují na principu tokenizace, takže údaje o kartě se nikde neukládají ani nesdílí a pro každou transakci je takový token generován zvlášť. To samozřejmě výrazně snižuje riziko zneužití.
„Digitální peněženky mají potenciál stát se standardem online plateb. Tržní vývoj směřuje k úplné tokenizaci a vyjádření karetních společností naznačují, že v horizontu několika let bude mobil nejen místem nákupu, ale i primárním platebním nástrojem,“ uzavřel Prunner.
