Zájem lidí o práci ve startupech se loni opět výrazně zvýšil. Vyplývá to z nejnovějších údajů kariérního portálu StartupJobs, který v minulém roce zaznamenal rekordní růst v počtu uchazečů o zaměstnání. Ti přes platformu odeslali skoro 180 tisíc přihlášek, což je o 30 625 více než v roce 2023. Novou práci nakonec získaly asi čtyři tisíce lidí.
Z dat StartupJobs zároveň vyplývá, že každý zájemce průměrně odeslal 4,8 přihlášky. Kandidáti se nejčastěji poohlíželi v odvětví marketingu a obchodu (31,32 procenta), vývoje (29,76 procenta) a managementu (17,54 procenta). Výrazný nárůst ale český kariérní portál zaznamenal i v počtu pracovních inzerátů. Nové kolegy loni přes StartupJobs hledalo 1575 firem, které dohromady zveřejnily 10 615 nabídek, což je meziročně zhruba o třetinu více.
„Vidíme, že prostředí inovativních firem přitahuje stále více lidí, kteří hledají smysluplnou práci s větší flexibilitou. Zvýšil se také počet firem, které skrze StartupJobs začaly nové posily vyhledávat. Kromě pokračujícího trendu rostoucího počtu společností zaměřených na vývoj technologií výrazně posílily firmy věnující se umělé inteligenci a kryptoměnám,“ shrnul Filip Mikschik, zakladatel a šéf zmíněného portálu.
Práce z domu je poměrně běžná
Nová data StartupJobs ukázala i to, co je při hledání práce pro zaměstnance nejdůležitější. Asi nikoho nepřekvapí, že je to nabízená výše mzdy, takže 58,6 uchazečů považuje její uvedení v samotném inzerátu za důležité, a další více než čtvrtina lidí se dokonce na nabídky bez této informace vůbec nehlásí.
Uvažujete o změně zaměstnání?
Velmi žádané jsou pak mezi uchazeči i pracovní benefity, jako je například částečná či úplná práce z domova, časová flexibilita, poskytované finanční bonusy nebo více dovolené. Obzvláště z hlediska home office se přitom zaměstnavatelé snaží těmto požadavkům vyjít vstříc, takže nabídek spojujících docházku do kanceláře s několika dny práce z domu se na StartupJobs oproti loňsku objevuje o téměř polovinu více.
V režimu full remote v českých startupech aktuálně pracuje asi 28,5 procenta lidí. Další více než čtvrtina zaměstnanců pak do kanceláře dochází jednou až dvakrát týdně.
Ideální pro změnu je začátek roku
Z údajů StartupJobs vyplynul rovněž fakt, že nejvíce kandidátů loni oslovila firma Aktin zabývající se sportovní výživou a funkčními potravinami, kde se o práci ucházelo celkem 1739 kandidátů. Velký zájem byl rovněž o pozice v technologickém startupu Apify či v softwarové společnosti Easy Software.
Zmiňovaný Apify byl zároveň firmou, která v roce 2024 vystavila na StartupJobs nejvíce pracovních nabídek. Vůbec nejnavštěvovanější profil pak měl český online bazar Aukro, za nímž následovala platforma pro prodej vstupenek GoOut či vyhledávač módy na internetových obchodech Glami.
A kdy je vlastně podle Mikschika pro změnu zaměstnání ideální doba? Minimálně z loňských dat vyplývá, že je to v prvních měsících kalendářního roku. „Rekordní zájem o pracovní pozice jsme zaznamenali v březnu, kdy se na nějakou z nich přihlásilo téměř 17 tisíc zájemců. Firmy naproti tomu jako již tradičně vystavily nejvíce pracovních nabídek hned na začátku roku,“ uzavřel zakladatel StartupJobs.