Nemáme právo zavřít. Proč Burger King, Marks & Spencer a další značky nemohou opustit Rusko?

18. 3. 2022
Zdroj: Pixabay
  • Naprostá většina nadnárodních společností zavírá své pobočky v Rusku. Některé firmy, jako jsou Burger King, Subway, Marks & Spencer nebo Accor a Marriott, však kvůli franšízovým dohodám provoz omezit nemohou

  • Tyto firmy uzavřely smlouvy s místními provozovateli, kteří se jim o prodejny a hotely starají, často na desítky let dopředu. Zákony jim neumožňují spolupráci přerušit, jelikož franšízanti se z právního hlediska nedopouští ničeho špatného

  • Společnosti se proto snaží podpořit Ukrajinu jinými způsoby, jednak z morálních důvodů, ale i kvůli obavám z bojkotu


My ale zavřít nemůžeme, křičí pod palbou kritiky některé světové značky, co i nadále prodávají své produkty a služby v Rusku. Mnoho nadnárodních firem se v posledních týdnech ze země, jež vyvolala válku, stáhlo, nicméně pro některé společnosti je tento demonstrativní krok složitější než pro jiné. Například Marks & Spencer, Burger King, Subway a skupiny hotelů Marriott a Accor jsou zapleteny do složitých franšízových dohod, od kterých nemohou odstoupit. Tyto firmy předaly část svých podílů ruským vlastníkům, a tak už nemohou mluvit do činnosti tamějších poboček, ačkoli ty dál nesou jejich jméno.

Dohromady takto v Rusku zůstává otevřených skoro tisíc prodejen nadnárodních značek. Marks & Spencer má stále v provozu 48 kamenných obchodů v ruských městech a Burger King tu dál ,vaří‘ v osmi stovkách rychlých občerstvení. Marriott a Accor pak vítají hosty v osmadvaceti, respektive sedmapadesáti hotelech.

Energetika, doprava i zahraniční kapitál. Jakými sankcemi Západ zatím potrestal Rusko za jeho agresi na Ukrajině?
Přečtěte si také:

Energetika, doprava i zahraniční kapitál. Jakými sankcemi Západ zatím potrestal Rusko za jeho agresi na Ukrajině?

Podle zdrojů BBC všechny tyto podniky uzavřely s Rusy franšízové dohody, jež dle zákona stále platí, což jim defacto svázalo ruce a znemožnilo ,zavřít krám‘. Mnoho západních společností tyto smlouvy navíc udržuje po desetiletí. Například jednotlivé prodejny módního řetězce Marks & Spencer provozuje turecká firma FiBa, která má od roku 1999 právo nakládat s prodejem zboží ve východní Evropě, jak uzná za vhodné. A protože v činnosti pokračuje válce navzdory i na území Ruska, mateřská společnost se snaží FiBě alespoň pozastavit dodávky oblečení.

Poplatek za jméno

Majitel skupiny Burger King Restaurant Brands International britské televizi řekl, že o jeho ruská bistra se rovněž starají franšízanti a že „dlouhodobé právní dohody s nimi nelze v dohledné době jen tak změnit.“ Skupiny hotelů Marriott, IHG a francouzský řetězec Accor, pod nějž dále spadají podniky Ibis a Novotel, jsou v podobné situaci. Zástupci Mariottu uvedli, že jejich ubytovací zařízení v Rusku jsou ve vlastnictví třetích stran, ale že zvažují odstoupení od dohod za účelem zavření poboček.

Franšízování jako takové je specifickou byznysovou metodou distribuce služeb. Je k němu zapotřebí smlouvy mateřské značky, jež si na trhu vydobyla silné jméno, a franšízanta, který platí společnosti poplatek za možnost ono jméno používat pro vlastní podnikání.

V britské právní firmě Bird & Bird se na problematiku mezinárodního franšízování specializuje Graeme Payne. Ze své pozice vysvětluje, že franšízování bylo obzvlášť v minulosti pro velké západní firmy velmi výhodné. Usnadnilo jim vstup na trhy v zemích, jejichž lokální poměry a kulturní kontext pro ně byly neznámé. Pokud společnosti chyběly finanční a lidské zdroje či znalosti a soft skills nutné pro expanzi, a přesto o ni stála, často volila právě dohodu s místními provozovateli, kteří jí pouze pravidelně odváděli poplatek za ochrannou známku, a o víc se téměř starat nemusela.

„Jako laik si možná říkáte, co je těžkého na zavírání obchodů? Ať to prostě udělají. Ale z čistě byznysového a právního pohledu je velmi obtížné to učinit a pak se vyhnout rozsáhlým právním následkům,“ tvrdí expert. Franšízanti by totiž své obchodní partnery nejspíš okamžitě žalovali za porušení smlouvy, podepsané v některých případech až na deset let dopředu. Firmy by pravděpodobně byly kromě ušlých zisků postiženy ještě finančními pokutami.

Ale oni nic neprovedli

Payneova kolegyně z Bird & Bird Victoria Hobbsová připomíná, že podle zákonů Spojeného království by dohoda mohla být okamžitě ukončena, jen pokud by se prokázalo, že provozovatel franšízy má přímé vazby na Vladimira Putina nebo byl ostatními státy sankcionován. Upozorňuje totiž, že většina smluv sice obsahuje klauzuli, která říká, že dohoda může být ukončena, pokud franšízant dělá něco, co přímo poškozuje dobrou pověst firmy, ale to nestačí. Většině ruských franšízantů se totiž aktuálně nedá nic kromě země, kde pracují, vytknout. Nikomu přímo neubližují. Prostě pracují dál.

„Pro nadnárodní společnosti je to složitá situace, protože podle našich zákonů skutečně nemají právo spolupráce ukončit – a to je ten problém,“ vysvětluje Hobbsová. „I kdyby se v Británii některá z firem s ruskou franšízou soudila a vyhrála, ruské úřady nebudou rozhodnutí soudu vynucovat,“ doplňuje John Pratt, partner největšího týmu franšízových právníků v Evropě.

Proto se zmíněné firmy snaží podpořit Ukrajince alespoň tak, jak v tuto chvíli mohou. Jedná se většinou o pomoc finančního rázu nebo dobročinné projekty a částečné omezení činnosti v Rusku. V luxusních hotelech společnosti Accor situovaných na území geograficky největšího státu světa pracuje na tři a půl tisíce členů personálu. Firma oznámila, že už zde nikdy žádné další zařízení neotevře, a také přestala jakkoli zásobovat a podporovat hotely, které byly postiženy sankcemi.

Burger King pro změnu věnuje všechny zisky z franšízových podniků na charitu. Společnosti Marriott a IHG Hotels & Resorts zde zastavily výstavbu nových komplexů a zmrazily všechny své investice. Také uzavřely své moskevské kanceláře, jež mají ve výhradním vlastnictví, a tedy i pod plnou kontrolou. Vedení Marks & Spencer pak slíbilo věnovat na pomoc uprchlíkům v přepočtu 44 milionů korun. Dále lidem v nouzi pošle 20 tisíc teplých kabátů a kusů termoprádla.

Strach o reputaci

Všechny zmíněné značky sice v Rusku uvízly, ale v některých případech se rozvazování smluv s franšízanty přece jen daří. Skupina Yum Brands, pod níž patří například fastfoodové řetězce KFC a Pizza Hut, uvedla, že její jednání s ruským partnerem se blíží k dohodě o dočasném zavření restaurací Pizza Hut.

Kvůli ruské invazi odepíše globální ekonomika až jedno procento. Závislost Evropy na tamním plynu a ropě je problém, říká analytik
Přečtěte si také:

Kvůli ruské invazi odepíše globální ekonomika až jedno procento. Závislost Evropy na tamním plynu a ropě je problém, říká analytik

Jinou cestu však zvolil provozovatel pizzerií Papa John’s – ze země se nestáhne. Jeho majitel Christopher Wynne řekl, že většina Rusů jsou obyčejní lidé, kteří za nic nemohou, a rádi si užijí dobré jídlo i v těžkých časech. „Nejlepší, co mohu udělat, je projevit soucit s lidmi – svými zaměstnanci, provozovateli franšízy a zákazníky, aniž bych je soudil kvůli politikům, kteří jim vládnou,“ sdělil 45letý rodák z Colorada tisku. Na sociálních sítích za to dosud schytává masivní vlny kritiky.

„Velké podniky mají z toho, co se na Ukrajině děje, samozřejmě také lidské a morální obavy,“ tvrdí Hobbsová. „Ale podle mě se víc bojí bojkotu,“ myslí si právnička Bird & Bird. Další působení firem v Rusku by totiž mohlo ohrozit jejich reputaci v celém zbytku světa. Zemi proto už dříve opustily například společnosti McDonald's, Coca-Cola, Starbucks a Heineken. Tisíce obchodů v ruských ulicích zavřely značky módy či elektroniky, zatímco výrobci jídla ve většině případů zastavili další investice v Rusku, ale slíbili, že základní potraviny budou místním dovážet i nadále.


Vážení čtenáři, situaci na Ukrajině se věnujeme napříč servery, které spadají pod našeho vydavatele, společnost Internet Info. Nabízíme vám výběr některých textů:

POMOC PRO UPRCHLÍKY

DOPADY NA ČESKÝ PRŮMYSL

EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI

IT A KYBERBEZPEČNOST

RADY NEJEN PRO RODIČE


 

  • Našli jste v článku chybu?