Britské noviny Financial Times zveřejnily svůj každoroční žebříček tisícovky nejrychleji rostoucích evropských společností z hlediska tržeb. Seznam nejúspěšnějších firem vznikl na základě dat zpracovaných společností Statista, které hodnotily absolutní i takzvanou složenou roční míru růstu mezi roky 2020 a 2023.
Podmínkou pro účast v žebříčku bylo, že daná firma musela mít na začátku sledovaného období tržby nejméně 100 tisíc eur (přibližně 2,6 milionu korun) a na jeho konci alespoň 1,5 milionu (asi 37 milionů korun). Zároveň pak zúčastněné subjekty nesměly být dceřinou společností nebo pobočkou jiné firmy a sídlo musely mít v jedné z evropských zemí.
Raylystu pomohla i expanze do zahraničí
Do čela žebříčku se dostala polská Menlo Electric, která se specializuje na distribuci technologií pro solární a obnovitelnou energetiku. Ta si v hodnoceném období připsala působivý růst o zhruba 80 tisíc procent, jelikož její tržby se ze 186 tisíc eur (necelých pět milionů korun) v roce 2020 zvýšily na necelých 151 milionů (téměř čtyři miliardy korun) o tři roky později.
Z českých firem se podle Financial Times nejlépe dařilo společnosti Raylyst. Ta se podobně jako polský absolutní vítěz věnuje převážně fotovoltaickým řešením, přičemž v žebříčku skončila na patnáctém místě. Pro Raylyst se přitom rozhodně nejedná o první takový počin, jelikož ještě loni brala první příčku dokonce v rámci celoevropského měřítka.
„Umístění v žebříčku na takto vysoké pozici i v druhém hodnoceném období samozřejmě považuji za velký úspěch. Zdaleka jsme totiž nerostli z nuly, velký kus práce už jsme měli za sebou, přesto jsme díky rozvoji našeho portfolia, distribučního řetězce a situaci na trhu rostli tak vysokým tempem. V reálném světě přitom nejde jen o to rychle růst, ale především o to umět tento růst řídit udržitelně,“ řekl zakladatel a majitel Raylystu Jan Kameníček.
Zatímco ještě v roce 2020 činil zisk firmy z pražského Chodova založené o pouhé dva roky dřív zhruba 37 milionů korun, předloni to bylo již přibližně 2,2 miliardy. To představuje nárůst o přibližně šest tisíc procent. Počet zaměstnanců společnosti se zároveň za stejné období zvýšil ze dvou na sedmadvacet.
Rychlý růst Raylystu zajistila mimo jiné úspěšná expanze do zahraničí, jelikož firma už v současnosti kromě Česka působí rovněž v Německu, na Slovensku, v Itálii a Rakousku. Vedle samotných fotovoltaických panelů se navíc specializuje i na další chytrá zařízení pro fotovoltaiku nebo distribuci bateriových úložišť. „Nechceme být jen posouvači krabic, a tak jsme v posledních dvou letech výrazně pracovali na schopnosti vytvářet vlastní přidanou hodnotu. Distribuci doplňujeme poradenstvím a vlastním návrhem technických řešení,“ doplnil Kameníček.
Dařilo se i prodejci erotických pomůcek
Vedle Raylystu v žebříčku uspělo rovněž pět dalších českých firem. Na 65. místo se probojoval prodejce tepelných čerpadel a fotovoltaiky Woltair, jehož zisky vzrostly ze zhruba 51 milionů korun v roce 2020 na přibližně 1,3 miliardy v roce 2023. Společnost zároveň ve stejném období navýšila počet zaměstnanců ze 38 na 320 lidí.
Další úspěšnou českou firmou je logistická společnost Skladon (růst o 336 procent, 491. místo) či dodavatel autodílů Volmet (růst o 311 procent, 529. místo). V nejlepší tisícovce se ale umístili i prodejce erotických pomůcek Růžový slon či softwarová firma Rouvy.
Ze zahraničních společností se pak kromě polského vítěze na čelo žebříčku dostal třeba britský fintech Allica, německá reklamní a marketingová firma Almedia, italský konstruktér domů Olla Home Solution a rovněž italská investiční společnost Raya. Všechny tyto firmy ve sledovaném období dosáhly růstu o 13 až 42 tisíc procent.