Menu Zavřít

Segregace v supermarketu: Edeka zavedla speciální pokladny pro Němce a Poláky

Autor: Profimedia.cz

Pobočka supermarketu Edeka v Chotěbuzi zavedla pokladny s přednostním právem pro Němce a Poláky. V obou zemích tím vyvolala pohoršení. Po kritice polského velvyslance se řetězec omluvil. Obchod prý chtěl zlepšit tržby a nabídnout zákazníkům ze sousední země polsky hovořící pokladní.

Prioritní pokladny v supermarketu pro polské a německé zákazníky kritizoval polský velvyslanec v Berlíně Andrzej Przyłębski. Stěžoval si, že se jedná o diskriminaci polských občanů. A chtěl od hamburské společnosti Edeka vysvětlení.

„Intervence velvyslanectví se ukázala jako účinná. Dostali jsme vysvětlení a omluvu od ředitele komunikace a marketingu. V omluvě stojí, že se polští klienti mohli oprávněně cítit diskriminování,“ uvedl tiskový mluvčí polské ambasády v Berlíně Dariusz Pawłoś.

Německý řetězec vysvětlil své chování tím, že v Chotěbuzi, jež je vzdálená od polské hranice 25 kilometrů, nakupuje řada zákazníků z Polska, a proto pro ně chtěl vyčlenit speciální pokladnu, u které personál ovládá polštinu. V supermarketu často dělají velké nákupy majitelé polských restaurací.

Považujete chování německého supermarketu jako diskriminační?

  • ANO
    50 %
  • NE
    50 %

Web polské televize tvn24 ale upozornil na to, že si Poláci stěžují už několik měsíců na diskriminaci, protože u polské pokladny se tvořily dlouhé fronty, naopak ostatní kasy prioritně určené pro německé zákazníky byly volné.

Německý deník Die Welt zdůraznil, že z celé věci nejvíce vyniká komunikační neobratnost Edeky.

Poukázal i na reakce Němců na sociálních sítích, kteří se kauzou bavili nebo opatření považovali za nešťastné. „W tej kasie mówimy po polsku! U této pokladny mluvíme polsky,“ radil jeden ze čtenářů, jak měla německá firma zákazníky informovat.

Německý maloobchodní řetězec v odpovědi pro polské velvyslanectví vysvětlil, že neměl v úmyslu nikoho diskriminovat. Naopak polští zákazníci jsou v jejich prodejnách vítáni. Cedule nad pokladnami byly odstraněny a zákazníci mohou platit u všech pokladen.

Dále čtěte:

Mentální železná opona stále stojí. Na východní trhy míří zlomek exportu berlínských firem

Startup chce zarazit plýtvání jídlem. Umí zpomalit stárnutí ovoce a zeleniny

Na nákupy v papučích: Lidl a spol. staví u svých prodejen bytové domy

Německá pošta chce spěchat pomalu. Na doručení dopisu žádá několik dní

Banánová kalamita: německý řetězec Aldi varuje před nedostatkem oblíbeného ovoce

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek