Následující tři roky rozhodnou o tom, které koncepty budou udávat smer, říká séf českého LeasePlanu Jaromír Hájek
Rekordních téměř 1 700 000 vozů v portfoliu, čistý zisk za uplynulý rok 455 milionů eur, pobočky v 32 zemích. LeasePlan, největší správce firemních automobilových flotil, je na vrcholu. Přesto plánuje zásadní inovace. „Oblast zajišťování lidské mobility prochází dynamickými proměnami, stimulovanými nástupem moderních technologií, a my chceme být mezi těmi, kdo tyto nové trendy formulují,“ říká generální ředitel české pobočky LeasePlanu Jaromír Hájek.
V březnu loňského roku byla dokončena akvizice LeasePlanu konsorciem investorů.
V září byl jmenován nový prezident Tex Gunning, který posléze nastínil svou představu o dalším vývoji. Ten by měl reflektovat posuny, které dnes v byznysu probíhají, v automobilovém průmyslu možná ještě intenzivněji než v jiných odvětvích. „Přichází doba chytrých aut, elektromobility, ale i sdílených služeb.
Stanovili jsme si proto strategii pro další fázi rozvoje firmy, která odráží tyto aktuální tendence,“ vysvětluje Jaromír Hájek.
Flexibilně a moderně
Lidé začínají o zajišťování své mobility přemýšlet jinak, než bylo zvykem. Zajímají se například o služby založené na principu sdílení vozidel. Proč by na této bázi nemohl být provozován celý firemní autopark?
LeasePlan je přesvědčen, že pojmy jako „ridesharing“ anebo „peer-to-peer carsharing“ budou v souvislosti se správou flotil provozovaných formou operativního leasingu stále frekventovanější.
„Cílem není konkurovat společnostem, které se na sdílení vozidel specializují, ale být jejich fundovaným partnerem při implementaci těchto řešení v nových zákaznických sférách. Naše unikátní pozice na globálním trhu, díky které disponujeme výjimečným přehledem o fungování i potřebách firemních fleetů, je pro ně zajímavá,“ upřesňuje Jaromír Hájek.
Tlak na flexibilitu bude sílit. Ostatně LeasePlan se s ním setkává už nyní. Reakcí je i nový produkt FlexiPlan, pomocí kterého si zákazníci mohou pronajmout vozy jen na několik měsíců, třeba v období sezonních či jednorázových zakázek. Splátka je plně garantovaná po celou dobu pronájmu a zahrnuje nejen financování vozu, ale také servis, sezonní pneumatiky, pojištění, asistenční služby a všechny povinné platby.
Součástí služby je i proaktivní account management. To znamená, že LeasePlan v průběhu smlouvy analyzuje aktuální potřeby klienta a navrhuje odpovídající řešení. Právě poptávka po profesionální konzultantské pomoci je dalším trendem, který je pro současný operativní leasing typický.
Mobilita jako služba
Velké změny nenastávají jen v rovině obchodních modelů, ale i v rámci struktury automobilového parku. Nástup nízkoemisních vozidel, zejména hybridních aut, i čistých elektromobilů je dnes patrný zejména v nejvyspělejších západních zemích.
Nepochybně ale nabere na rychlosti i v dalších částech světa, Českou republiku nevyjímaje. Předpokládá se, že hlavními hybateli v této oblasti budou velké firmy i veřejné instituce. Leasingové společnosti musejí ve spolupráci s výrobci automobilů či jejich importéry připravit takové nabídky, které těmto očekávaným nárokům dokážou vyjít vstříc.
Mobilita se prostě stala službou a jako k takové k ní přistupují nejen veliké podniky a instituce, ale stále častěji také menší firmy, a dokonce privátní zájemci. Kategorii SME česká pobočka LeasePlanu nabízí velice úspěšný produkt LeasePlan Go.
I tady hrají nové technologie důležitou úlohu. Hlavním prodejním kanálem je totiž e-shop, v němž si podnikatelé mohou vybrat a objednat nejen vůz, ale i balíčky souvisejících služeb. Také v tomto případě je splátka neměnná po celou dobu smlouvy.
LeasePlan Go už má přes dva tisíce zákazníků. V letošním roce chce firma rozšířit spektrum jeho prodejních nástrojů.
Bude to jedna z novinek, které klientům představí.
Podle LeasePlanu rozhodnou příští tři roky o tom, které koncepty budou ve sféře mobility udávat směr. A LeasePlan chce, aby jeho řešení patřila mezi ta úspěšná.
„Uvědomujeme si, že ten, kdo nezachytí převratné změny v samém počátku, bude mít jen malé šance,“ konstatuje Jaromír Hájek.