Investovat do digitalizace firemních procesů se vyplatí. Alespoň to vyplývá ze zkušenosti české společnosti Veacom, jež provozuje aukční portál zaměřený na prodej vozidel a speciální techniky. Tato firma se rozhodla přejít na nový interní systém, který pro ni vyvinula technologická společnost BOOTIQ, jenž je součástí skupiny BiQ Group.
„Věděli jsme, že digitalizace je pro nás nutností. Ale netušili jsme, jak obrovský dopad bude mít na celý náš byznys. Vypíchl bych analýzu uživatelské zkušenosti, jež byla hlavním předpokladem pro loňskou akceleraci růstu firmy. Obrovským přínosem byl také externí audit našich procesů, který nám BOOTIQ zajistil. Díky tomu jsme získali pohled zvenčí, což nám pomohlo najít další oblasti, kde jsme mohli ještě zefektivnit svoji práci,“ popsal šéf Veacomu Jan Havel.
Úspora času i peněz
Nový interní systém se dnes zvládá postarat o veškeré obchodní případy, vystavování faktur, propojení s dalšími klíčovými systémy, automatizaci inzerce a mnoho dalších činností. Všichni zaměstnanci společnosti navíc aktuálně pracují jen v tomto systému, což eliminuje chyby, zrychluje práci a šetří jejich čas.
„Velkou výhodou naší spolupráce s BOOTIQ je to, že nemusíme složitě koordinovat více dodavatelů. Firma nám totiž poskytuje kompletní zázemí, což nám šetří nejen čas, ale i náklady. Každá investovaná koruna do digitalizace se nám už nyní vrátila třikrát,“ doplnil Havel.
Konkrétní údaje o současném fungování Veacomu zároveň potvrzují, že po zavedení nového interního systému došlo ke snížení administrativní zátěže v backoffice týmu o zhruba 50 procent a naopak k asi pětinovému zvýšení efektivity obchodníků a techniků. Kromě toho se rovněž povedlo zpřehlednit řadu procesů a zlepšit zákaznickou zkušenost, a to navzdory skutečnosti, že Veacom nyní potřebuje v administrativě jen polovinu lidských zdrojů co dříve.
„Spolupráce s Veacomem byla od začátku postavená na dlouhodobé vizi – nešlo jen o jednorázový projekt, ale o nepřetržitý vývoj a optimalizaci, což firmě umožňuje neustále růst. Digitalizace je úspěšná tehdy, když se technologie propojí s reálnými potřebami byznysu – a právě to se nám podařilo,“ vysvětlil Michal Hacker, šéf BOOTIQu.
Veacom vydražil i 90tunové rypadlo
I díky dokončené digitalizaci se Veacomu v posledních letech náramně dařilo. Což dokládá třeba skutečnost, že firma během pěti let zvýšila svůj obrat o 328 procent. Nebo že si pro letošní rok v tomto ohledu naplánovala dosažení mety 1,2 miliardy korun.
Samozřejmě platí, že kromě samotné digitalizace stojí za úspěchem Veacomu i jeho obchodní model. Ten spočívá v pořádání elektronických aukcí převážně užitkových či nákladních vozidel a strojů, které pocházejí především od velkých stavebních, komunálních, energetických nebo logistických společností.
Firma se snaží klást velký důraz na důkladnou kontrolu nabízené techniky, takže vedle prověření samotného prodejce její technici provedou i fyzickou kontrolu stavu draženého vozidla včetně ověření technických parametrů a provozuschopnosti. Zároveň dochází ke kontrole jeho právního stavu a ověření původu v centrálních registrech.
V aukcích Vecomu se nejčastěji objevují dodávky a pick-upy nebo sklápěče a tahače, zájemci si ale díky firmě mohou pořídit rovněž bagry, nakladače, pásové stroje, zametače, sypače a traktory. Kromě nich se v dražbách občas objevují i poměrně kuriózní kousky, k nimž patří třeba lodě, jachty, lokomotivy, vagóny či historická vozidla. Úplnou raritou mezi nabízenými položkami pak bylo například 90tunové těžební rypadlo Liebherr.