Menu Zavřít

Kde se asi stala chyba? Prodeje elektromobilů Muskovy Tesly v EU meziročně klesly o více než polovinu

Zakladatel Tesly Elon Musk
Autor: Photo Agency / Shutterstock.com
  • Nové registrace vozidel Tesla klesly v dubnu v zemích Evropské unie o téměř 53 procent ve srovnání se stejným měsícem roku 2024
  • Podle odborníků za tímto vývojem stojí hlavně negativní reakce spotřebitelů na kroky generálního ředitele společnosti Elona Muska
  • Dalším významným faktorem je rovněž zesilující konkurence především ze strany čínských výrobců elektromobilů

Nejbohatší muž světa Elon Musk plnil začátkem tohoto roku novinové titulky s železnou pravidelností. Jeho úzká spolupráce se staronovým americkým prezidentem Donaldem Trumpem mu totiž vynesla pozici v čele takzvaného ministerstva pro efektivitu vlády (DOGE), které bylo zodpovědné za rozsáhlé propouštění federálních úředníků i další úsporná opatření (a z něhož v noci na čtvrtek odešel).

Americký podnikatel celou situaci navíc ještě vyostřil mnoha svými kontroverzními prohlášeními, jež značně rozšířily řady jeho odpůrců. To vedlo například k demonstracím či útokům na vozy Tesla a jejich autorizované prodejny, ale i k prudkému propadu miliardářovy popularity. Podle dubnového průzkumu AP News už Muska vnímá pozitivně jen třetina americké populace, což představuje desetiprocentní pokles oproti výsledkům z loňského prosince.

Ačkoliv nejbohatší muž světa nedávno ustoupil více do pozadí a svým vládním povinnostem se už tolik nevěnuje, podle odborníků stačilo jeho působení napáchat značné škody mnoha firmám, jež vlastní. Asi nejvíce se to přitom projevilo právě u zmíněné Tesly, která má za sebou jedno z nejhorších období ve své historii.

Zisk Tesly klesl o 71 procent

Razantní úpadek globální pozice Tesly coby lídra na trhu s elektromobily podle CNN potvrzují nejnovější data Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Z nich vyplývá, že nové registrace vozidel Tesla klesly v dubnu v zemích Evropské unie o téměř 53 procent ve srovnání se stejným měsícem roku 2024. V širším regionu, který zahrnuje i Spojené království, Norsko a Švýcarsko, byl pak zaznamenán meziročně 49procentní propad.

Pád Tesly navíc přichází v momentě, kdy celkový počet prodaných elektromobilů v zemích EU značně roste. Podle údajů ACEA jich totiž v prvních čtyřech měsících letošního roku na zdejších silnicích přibylo o čtvrtinu více než ve stejnou dobu vloni. Oproti tomu prodeje Tesly naopak v Evropě nepřetržitě již od ledna klesají.

Musk a spol. bohatnou o miliardu denně. Trumpova daňová reforma by je navíc mohla ještě více zvýhodnit
Přečtěte si také:

Musk a spol. bohatnou o miliardu denně. Trumpova daňová reforma by je navíc mohla ještě více zvýhodnit

Nejsou to přitom jen země EU, které se od americké automobilky aktuálně odvracejí. Podobný trend je k vidění celosvětově, což nedávno potvrdilo i samotné vedení Tesly, jež informovalo o vůbec prvním globálním poklesu tržeb ve své historii. K němu mělo dojít vloni. Navíc stále platí, že ani letošní první čtvrtletí si Musk za rámeček nedá, ba naopak. Celkový čistý zisk společnosti se totiž od ledna do března meziročně snížil o 71 procent.

Čínský BYD poprvé prodal více aut

Hlavním důvodem aktuálního vývoje je podle odborníků již zmíněná Muskova „nepopula­rita“. V Evropě k ní výrazně přispěla i nová dovozní cla do USA zavedená Trumpovou administrativou, ale rovněž miliardářova podpora některých krajně pravicových politických stran či kandidátů v Německu a Velké Británii.

Dalším zásadním faktorem je pak sílící konkurence na rostoucím trhu s elektromobily, za níž stojí jak evropské, tak především čínské automobilky. V dubnu totiž vůbec poprvé došlo k tomu, že čínský BYD předběhl Teslu v počtu vozidel prodaných v Evropě. Rozdíl byl sice jen nepatrný, jelikož asijský výrobce v daném měsíci prodal jen o 66 bateriových elektromobilů více než Tesla, i přesto něco takového ale podle odborníků představuje velmi důležitý milník.

„Jedná se o zlomový okamžik pro evropský automobilový trh, zejména když vezmeme v úvahu, že Tesla byla po léta dominantním lídrem, zatímco čínský BYD oficiálně zahájil prodeje za hranicemi Norska a Nizozemska až koncem roku 2022,“ řekl Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.

Škody již byly napáchány. Investoři tvrdí, že Muskův návrat do Tesly přichází až příliš pozdě
Přečtěte si také:

Škody již byly napáchány. Investoři tvrdí, že Muskův návrat do Tesly přichází až příliš pozdě

Současná situace je tedy pro Teslu v mnoha ohledech skutečně nepříjemná, a společnost pravděpodobně bude muset přistoupit k zásadním krokům, aby svá prodejní čísla zlepšila. Kromě technologických inovací a ceny nových aut bude ale samozřejmě záležet i na tom, zda, potažmo jak rychle naštvaní zákazníci nejbohatšímu muži světa „odpustí“ jeho nedávné politické kroky a výroky.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek