Menu Zavřít

Jejich skleničky s michelinským puncem usnadní život v kuchyni. Rodinná firma Živina pokračuje v růstu a chystá další expanzi

  • Česká rodinná firma Živina pokračuje v trendu, na který najela již při svém vstupu na trh v roce 2021. Vloni zaznamenala meziroční nárůst o více než 50 procent a získala 22 tisíc nových zákazníků
  • Společnost v roce 2024 rovněž úspěšně expandovala na Slovensko, spustila předplatné na první produkty a navýšila výrobní kapacity. Také došlo na rozšiřování distribuční sítě nebo vzdělávací programy a kurzy
  • Co se letoška týče, vedení má v plánu posilování výrobních kapacit a optimalizaci logistiky. Klíčový bude pro Živinu rok 2026, během něhož se bude firma chystat na další expanzi

Všechno to začalo malými dávkami kimchi a hummusu, které Martin Kudera vyráběl na Moravě ve sklepě své tchyně. „I tam se dá začít,“ směje se dnes. Na trh pak česká rodinná firma Živina, jež vyrábí kvalitní potraviny z lokálních surovin od místních farmářů, vstoupila právě s korejským kimchi v roce 2021. A od té doby pokračuje už několik let po sobě v růstu. 

Vloni tento rodinný podnik zaznamenal meziroční zvýšení tržeb o více než polovinu, získal 22 tisíc nových zákazníků a jeho tým se rozrostl už na 40 členů. To vše navzdory faktu, že první polovina roku byla kvůli opožděnému dodání strojů o poznání náročnější, než si vedení představovalo. 

„To naše výsledky ovlivnilo, ve druhém pololetí se nám ale podařilo situaci otočit a dosáhnout výrazného zlepšení. Oproti předchozímu roku jsme i tak zaznamenali 52procentní růst. Obrat v posledním kvartálu 2024 byl dokonce čtyřikrát vyšší než v tom předchozím a růst pokračuje i letos – hned v lednu a únoru jsme překonali loňský výsledek, a to skoro trojnásobně. To jasně ukazuje, že Češi mají o kvalitní domácí jídlo stále větší zájem,“ říká Kudera, jemuž s vedením rodinného podniku dnes pomáhá i jeho žena Markéta, která má na starosti byznys development..

Vedle optimistických finančních výsledků se navíc sluší podotknout, že během loňského roku značka také úspěšně expandovala na Slovensko, spustila předplatné na první produkty a navýšila výrobní kapacity. Zároveň došlo i na rozšiřování distribuční sítě o řeznictví, kavárny a velké tržnice nebo také vzdělávací programy a kurzy.

Stálice českých kuchyní

Živina se od začátku snaží lidem zjednodušit přípravu jídel tak, aby byla srovnatelná s pokrmy z těch nejlepších restaurací. Proto nabízí především kvalitní základ, na který je potřeba více ingrediencí – a není snadné je vždy sehnat, navíc jejich příprava bývá zdlouhavá. Patří k nim přírodní omáčky, například pad thai, teriyaki či různé druhy kari, české omáčky a mnoho dalšího.

O jejich kvalitu se stará produktový tým, jejž vede od podzimu 2023 Ondřej Dufek, někdejší šéfkuchař karlínské Esky, který otevíral i úspěšné bistro Šodó v Dejvicích. Za sebou má také praxi v michelinských štacích ve Skandinávii či v londýnském podniku Gordona Ramsayho.

Od sporáku do kanceláře. Karpíšek s lidmi z Ambiente spouští vlastní marketingovou agenturu, má sahat daleko za hranice gastronomie
Přečtěte si také:

Od sporáku do kanceláře. Karpíšek s lidmi z Ambiente spouští vlastní marketingovou agenturu, má sahat daleko za hranice gastronomie

A že jeho omáčky na vaření slaví úspěch, o tom svědčí loňských více než 800 tisíc porcí domácího jídla, které si s jejich pomocí mohli lidé připravit. Hitem se pak staly především některé české omáčky na vaření, třeba svíčková, rajská nebo omáčka na paprice. Ty Živina uvedla na trh právě v uplynulém roce, přičemž jejich obliba od té doby neustále roste. Ostatně i proto chce společnost letos představit několik novinek inspirovaných dalšími oblíbenými chutěmi českých domácností.

Spolupráce s předními českými šéfkuchaři

Vedle rostoucího zájmu mezi tuzemskými spotřebiteli se Živině rozrůstá i její distribuční partnerská B2B síť, která umožňuje ještě širší dostupnost produktů. V rámci ní rodinná firma spolupracuje s předními českými šéfkuchaři, jako jsou Štěpán Návrat, Patrik Jaroš a Marek Fichtner z pražské restaurace Červený Jelen nebo Chili Ta původem z Vietnamu, která je zároveň ambasadorkou značky. 

„Nevím, jestli bych spolupráci s Živinou ještě nazvala prací, nebo spíše zábavou. Myslím, že neexistuje lepší propojení, než když máte skvělý produkt, kterým se nebojíte hrdě prezentovat, a k tomu ještě tým lidí, kteří se nebojí věci dělat jinak a který uděluje důvěru vaší kreativní práci,“ říká.

Produkty Živiny jsou dnes dostupné nejen na online platformách typu Rohlík, Vilgain, Scuk nebo Sklizeno, ale také v prodejnách JIP, Kaufland a v kavárnách a obchodech se zdravou výživou. Celkem značka spolupracuje s více než 350 partnery, díky čemuž se stává součástí každodenního stravování a mění způsob přístupu k domácímu vaření nejen v Česku.

Příprava na expanzi

Do letošního roku vstupuje Živina s celou řadou ambiciózních plánů. Hodlá spustit druhou automatickou výrobní linku a zaměřit se na optimalizaci logistiky, aby tak uspokojila rekordně rostoucí poptávku. Zároveň přidá i nové technologie, jako jsou velké kotle a vyskladňovací terminály. Prioritou pak je stabilizace na českém i slovenském trhu, rozšiřování předplatného a optimalizace e-shopu, stejně jako prohlubování strategických partnerství s retailovými hráči.

To vše je možné mimo jiné díky investorům, kteří mohou do firmy investovat prostřednictvím dluhopisů již od částky 50 tisíc korun. Výše ročního výnosu činí 11 procent před zdaněním, přičemž jejichž držitelé mohou tímto způsobem zároveň získat až 40procentní slevu na firemní produkty.

Vztah k rodinné firmě by si nástupci měli tvořit už jako děti, říká Hnilica z VŠE. Zapojit mládež se část podniků přesto zdráhá
Přečtěte si také:

Vztah k rodinné firmě by si nástupci měli tvořit už jako děti, říká Hnilica z VŠE. Zapojit mládež se část podniků přesto zdráhá

Ještě důležitější ale bude pro Živinu rok následující, během něhož se rodinný podnik bude připravovat na další expanzi. Ta by měla přijít v letech 2027 a 2028, přičemž si pochopitelně vyžádá dodatečné navyšování výrobních kapacit. Zároveň chce Živina v roce 2026 spustit vlastní mobilní aplikaci, která propojí plánování jídelníčku s recepty i celým nákupem. „Chceme, aby si každý mohl doma připravit jídlo, které chutná jako to z restaurace. Rádi bychom tímto způsobem postupně vybudovali největší síť domácích restaurací v Česku,“ uzavírá Kudera.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek