Menu Zavřít

Jako za Kolumba. Příznivci udržitelnosti se mohou přes Atlantik plavit nákladní plachetnicí. Větrný pohon testuje francouzský startup TOWT

  • Na Atlantský oceán se vrací velké plachetnice, které mají sloužit k přepravě nákladu i cestujících mezi Evropou a Amerikou
  • Provozovatelem tohoto typu dopravy je například francouzská firma TOWT, jež má aktuálně k dispozici dvě lodě Artemis a Anemos
  • Obě plavidla pojmou stovky palet zboží i desítky lidí a při dobrých podmínkách se mohou do USA dostat už za 15 dní. Přesto vyprodukují o 90 procent méně emisí než lodě na fosilní paliva
  • Osobní doprava by měla tvořit jen čtyři procenta tržeb TOWT, zatímco většinu kapacity zaplní luxusní náklad v podobě kvalitní kávy nebo prémiového alkoholu

Plachetnice zřejmě ještě nepatří do starého železa. Naopak, v moderní podobě mají už brzy pravidelně křižovat Atlantik a převážet cestující i náklad. Jedny z prvních takových lodí začal loni v testovacím režimu provozovat francouzský startup TOWT (TransOceanic Wind Transport).

Její plachetnice Artemis patří podle CNN k největším na světě. Pyšní se stěžni o výšce 52 metrů s plochou 2100 metrů čtverečních a průměrně pluje rychlostí 11 uzlů (přes 20 kilometrů za hodinu). Při dobrém větru ale může být rychlejší než standardní motorová loď, která dosahuje rychlosti kolem 14 uzlů.

O 90 procent menší emise

Ani lodím TOWT nechybí záložní motor. Využívají ho ale zejména při kormidlování do přístavu. Většinu cesty se spoléhají jen na vítr, a tak ve srovnání s plavidly na fosilní paliva snižují emise oxidu uhličitého až o 90 procent. Oproti letadlům na stejné trase pak vytvoří dokonce méně než setinu skleníkových plynů.

„Naše uhlíková stopa je mezi pěti a 10 kilogramy (na osobu), ve srovnání s asi tunou CO2, pokud poletíte letadlem z Paříže do New Yorku,“ řekl CNN generální ředitel TOWT Guillaume Le Grand s tím, že nízkouhlíkové cestování je na vzestupu. V rámci jednoho kontinentu se podle něj prosazuje hlavně vlaková doprava, kdežto na moři je zase větší prostor pro transatlantické plavby.

„Pokud chcete jet do Ameriky a nechcete zanechat žádnou uhlíkovou stopu, ještě před dvěma měsíci jste museli plavat, nebo si vzít malou plachetnici jako Greta Thunbergová,“ vtipkoval Le Grand s odkazem na cestu této klimatické aktivistky z Velké Británie na konferenci OSN v New Yorku v roce 2019.

Nejde o výletní loď

Hlavním cílem TOWT je přepravit pasažéry i náklad z místa A do místa B. V současnosti nemá ambici provozovat výletní lodě, ale zaměřuje se především na transfer, kterému odpovídají jednoduše a funkčně zařízené kajuty i skromná nabídka zábavy na palubě. Součástí vybavení je knihovna s francouzskou klasikou, dále se zde cvičí jóga a občas některý ze členů posádky uspořádá workshop zaměřený na námořnictví.

Přepravní gigant Maersk investuje do dekarbonizace. Firma představila novou loď, kterou může pohánět i metanol
Přečtěte si také:

Přepravní gigant Maersk investuje do dekarbonizace. Firma představila novou loď, kterou může pohánět i metanol

Lidé zde mohou nerušeně odpočívat, číst si nebo pozorovat mořskou faunu a flóru. Stejně tak se ale můžou seznámit s posádkou, ochutnávat různá jídla, ba dokonce trávit čas na internetu „Cestující mohou být na lodi neustále online, a tak není problém po celou dobu pracovat,“ popsal Le Grand.

Za jednu plavbu z Paříže do New Yorku si TOWT účtuje 2550 eur (necelých 64 tisíc korun). Výhodou je dostatek místa na zavazadla, nevýhodou naopak nutná časová flexibilita, protože plavba z Francie do USA zpravidla sice trvá zmíněných 15 až 20 dnů, při nepřízni počasí se ale může protáhnout na déle než měsíc. Do Brazílie nebo Guadeloupe by měli cestující standardně dorazit za necelé čtyři týdny.

Dle Le Granda mělo o plavbu s TOWT od jejího uvedení na trh zájem zhruba půl druhého tisíce lidí. A zatímco někdo v ní hledá řešení šetrnější k planetě, jiní se nalodí proto, že se řadí mezi nadšence do plachetnic lačnící po dobrodružství, kdežto zbytek mohou zase pro změnu tvořit zvědaví zaměstnanci jiných přepravních společností. Přesto startup počítá s tím, že osobní doprava bude tvořit jen zhruba čtyři procenta tržeb.

Aby měl zákazník dobrý pocit

Lodní průmysl způsobuje zhruba tři procenta celosvětových emisí a navzdory snahám o alternativní paliva nebo větrný pohon je jeho dekarbonizace pomalá. TOWT se proto od svého vzniku v roce 2011 snaží dokázat, že plachtění je pro některé druhy nákladu stále zajímavou možností.

Návrat plachetnic na světová moře? Nizozemský podnikatel chce postavit velkou flotilu lodí poháněných větrem
Přečtěte si také:

Návrat plachetnic na světová moře? Nizozemský podnikatel chce postavit velkou flotilu lodí poháněných větrem

Cena za dopravu jedné palety se zbožím o hmotnosti jedné tuny vychází podle Le Granda na asi 500 dolarů, tedy více než 12 tisíc korun, kdežto u kontejnerové lodě na fosilní paliva je to jen asi 200 dolarů (necelých pět tisíc korun). TOWT ale nepotřebuje být nejlevnější, neboť oslovuje hlavně zákazníky s dražším nechlazeným zbožím, jako jsou káva, olivový olej, víno nebo lihoviny. Těm mnohdy nevadí, že bude cesta trvat déle, a jejich zákazníci si naopak rádi připlatí za organický a ekologicky přepravený produkt.

„Jsme rádi, že nabízíme prémiové služby. Když si vyberete nás, nemáte jistotu nejlepší ceny, ale můžeme vám zaručit, že jste udělali něco pro své zdraví i pro planetu,“ uzavřel Le Grand.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek