Český startup ArtMaster zaměřený na výuku hudby tradičním i moderním způsobem míří do světa s odvážným projektem Artie. Tak nazývá svoji novou aplikaci na bázi umělé inteligence (AI), která bude lidi učit hrát na piano a později i na další hudební nástroje, a to v personalizované formě s důrazem na jejich konkrétní přání a potřeby.
Jestli se tento nadějný projekt na trhu skutečně uchytí, ukáže pochopitelně až čas. Investoři mu každopádně, zdá se, věří. Naposledy si jej všimli třeba lidé z českého investičního fondu Purple Ventures, kteří startupu ve třetím kole financování poskytli více než 20 milionů korun, aby mu tak jeho cestu za hranice ČR pokud možno co nejvíce usnadnili.
„Tradiční individuální lekce jsou často drahé (v USA stojí mezi 60 až 100 dolary, tedy zhruba 1400 až 2300 korun za hodinu) nebo nedostupné kvůli nedostatku lektorů. Naopak online videokurzy jsou cenově přístupné, ale postrádají zpětnou vazbu a personalizaci,“ vysvětluje spoluzakladatel ArtMasteru Radim Vysoký. A dodává, že jejich cílem je odstranit tyto bariéry a zpřístupnit hudební vzdělávání lidem napříč kontinenty. Na AI vsadili pro její příznivou cenu, ale také proto, že díky znalosti těchto technologií dokážou každému studentovi zajistit individuální výuku a přizpůsobit se jeho potřebám.
Inspirace od skutečného učitele
Učitel na bázi umělé inteligence sice nikdy lidskou empatii mít nebude, i tak ji ale podle zástupců ArtMasteru může celkem věrohodně napodobit. Jako předloha mu totiž slouží skutečný učitel hudby z masa a kostí. Současně platí, že výukový plán je žákovi sestaven na míru, s ohledem na jeho úroveň i žánrové preference. Ke každému člověku přistupuje Artie jinak a při změně jeho očekávání dokáže rychle reagovat.
„Jsme celoživotní muzikanti a víme, jak zásadní roli hudba hraje v osobním rozvoji. Artieho jsme vytvořili proto, aby se každý mohl učit hrát na svůj oblíbený nástroj způsobem, který je přirozený, intuitivní a zábavný,“ popisuje další spoluzakladatel ArtMasteru Michal Novák s tím, že nejprve se aplikace zaměří na hru na piano, ale postupně přibudou i další hudební nástroje.
Na trhu již v létě
Uvedení aplikace na trh proběhne pravděpodobně už letos v červenci. První verze bude dostupná jen v angličtině pro operační systém iOS, avšak brzy by měly následovat i další jazykové mutace, přičemž se počítá i s rozšířením kompatibility na Android.
„Zakladatelé ArtMasteru nás přesvědčili svým zápalem a chutí změnit to, jak se lidé učí hrát na hudební nástroj. Sám jsem samouk na piano a těším se, jak se mi díky Artiemu podaří zlepšit svoji hru,“ vysvětluje partner fondu Purple Ventures Jan Davídek, který vzhledem k rychlému rozvoji a potenciálu aplikace v její globální úspěch rozhodně věří.
Podobného názoru je i řídicí partner investiční společnosti Gi21 Damir Špoljarič, podle něhož jde o skvělý příklad praktického využití umělé inteligence. „Foundeři ArtMasteru jsou lidé z původně hudebního průmyslu se vztahem k technologiím a jasnou vizí a přinášejí široké veřejnosti jednoduchý způsob, jak se naučit hrát na hudební nástroj, rozvíjet své dovednosti a překonat počáteční ostych – to vše bez nutnosti hledat lektora,“ uzavírá Špoljarič.