Menu Zavřít

Firmy, které opravovaly dálnici D1 u Humpolce, odstoupily od smlouvy s ŘSD

18. 12. 2018
Autor: čtk

Sdružení stavebních firem, které opravovalo dálnici D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru, odstoupilo od smlouvy o dílo uzavřené s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Informovala o tom společnost Geosan Group. Ukončení smlouvy s nynějšími stavbaři už v pondělí oznámilo ŘSD, které to zdůvodnilo velkým zpožděním prací. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je odstoupení konsorcia nejjednodušší cestou, stát bude po firmě vymáhat penále.

Doprava na této části dálnice minulý týden kolabovala kvůli hustému sněžení. Kolony měřily desítky kilometrů. Kraj Vysočina ve čtvrtek uvedl, že kolaps provozu na D1 způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimní podmínky.

O dalším postupu podle prohlášení firmy Geosan rozhodne jednání zúčastněných stran, případně soud. „Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce,“ řekla mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová.

„Doufám, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli, a tohle je asi nejjednodušší cesta,“ reagoval na krok konsorcia v České televizi Ťok. O odstoupení se dozvěděl v SMS zprávě, než šel do studia. „Obávám se, že nebyla schopnost tohoto konsorcia tu práci dobře udělat,“ dodal. Stát bude nyní po konsorciu vymáhat penále. „Jsou tam velké škody,“ dodal, výši škod ale neupřesnil.

ŘSD podle Ťoka nemá kapacity na to, aby nyní úsek dálnice dovedlo do přijatelného stavu. Najme proto firmu, která posune svodidla a zasype kaverny. Firmu vybere bez soutěže takzvanou formou jednacího řízení bez uveřejnění. Paralelně bude muset okamžitě vypsat novou smlouvu tak, aby tam už na jaře přišla nová firma, která bude schopná stavbu udělat podle představ státu.


Přečtěte si rozhovor:

Ťok: Výstavbu dálnic brzdí Děti Země i nedostatek lidí

 Dan Ťok, ministr dopravy


V pondělí ministr řekl, že se tento úsek dálnice okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh. Auta tam pořád jezdí v zúžených jízdních pruzích. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že je ředitelství připraveno zprůjezdnění dálnice zajistit. Již v pondělí uvedl, že pokud posunutí svodidel nebudou schopny dosavadní firmy, postará se o to ŘSD, které už kvůli tomu oslovilo jinou firmu. Její jméno neuvedl. „Ta stavba je na jednotlivých stavebních objektech více než dva měsíce za svým harmonogramem,“ řekl mluvčí ŘSD v pondělí novinářům.

Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly letos v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Firma Geosan ještě v pondělním prohlášení uvedla, že je rozhodnutá svým smluvním závazkům dostát a dílo v roce 2020 dokončit.

Dnes firma Geosan označila jako důvod odstoupení od smlouvy hlavně to, že se během několika posledních několika měsíců na stavbě objevily skryté překážky. „A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu,“ stojí v prohlášení.

WT100

Dohody o změně smlouvy podle firmy nebylo dosaženo. „Nejnovější útoky ŘSD“ podle výkonného ředitele Geosan Group Ivana Havla ukázaly, že objednatel o konstruktivní spolupráci nestojí. „Nemáme tak jinou možnost, než se neuvážlivým, účelovým, nesprávným a politicky motivovaným krokům ŘSD bránit odstoupením od smlouvy o dílo a navazující ochranou naší společnosti právní cestou,“ uvedl Havel v prohlášení.

Dále čtěte:

Chytrý jako D1. V Česku začíná budování autonomní dopravy

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

Problémový úsek D1 se okamžitě rozšíří, vznikne plnohodnotný pruh

Opravy nepočítaly se zimou: řidiči na D1 stáli 14 hodin v koloně

  • Našli jste v článku chybu?