Menu Zavřít

Musk tahá u Boeingu za nitky, aby dodal Trumpovi nové Air Force One včas

  • Americký prezident Donald Trump uzavřel během svého prvního funkčního období se společností Boeing dohodu o výrobě dvou nových letounů Air Force One
  • Celý projekt ovšem trápí zásadní problémy, jako je několikaleté zpoždění a překročení rozpočtu o více než dvě miliardy dolarů
  • Do situace se nyní vložil i Trumpův blízký spolupracovník Elon Musk, který se snaží vymyslet způsoby, jak dodávky letadel uspíšit

Amerického výrobce letadel Boeing trápí v posledních letech jeden problém za druhým. Vedle smrtelných nehod letounu 737 MAX, federálního vyšetřování kvůli porušení bezpečnostních předpisů, obřích finančních ztrát či několikaměsíční stávky zaměstnanců jsou to i obrovská zpoždění dodávek nových letadel.

Tento problém se přitom rozhodně netýká jen objednávek ze strany běžných aerolinek. Dle serveru CNBC výrazně zaostává i výroba dvou letounů Air Force One, které mají sloužit americkým prezidentům.

Stávající stroje pochází z devadesátých let minulého století, takže jejich životnost už pomalu končí. A právě proto byla v roce 2018 prezidentem Donaldem Trumpem uzavřena objednávka na dvě zcela nová letadla vycházející z komerční varianty stroje 747–8. 

Trumpovi na nových strojích velmi záleží

Nové prezidentské speciály měl Boeing dle původních plánů dodat do loňského roku. Již delší dobu však bylo zřejmé, že se tak nestane, přičemž podle nedávných informací listu The Wall Street Journal by mohla být k dispozici nejdříve za čtyři roky, tedy v době, kdy v Bílém domě už bude místo Trumpa sedět někdo jiný. 

Nevyjde to ani napodruhé. Kvůli zpoždění Boeingu se Trump během svého příštího mandátu novým Air Force One neproletí
Přečtěte si také:

Nevyjde to ani napodruhé. Kvůli zpoždění Boeingu se Trump během svého příštího mandátu novým Air Force One neproletí

Výrobu dvojice nových letounů VC-25B (jak se oficiálně označují) podle vedení Boeingu negativně ovlivnily různé konstrukční změny, nedostatek pracovníků způsobený pandemií covidu, nedávnou stávkou i nezbytnými bezpečnostními prověrkami nebo problémy v dodavatelském řetězci. To všechno dohromady vedlo k překročení rozpočtu o více než dvě miliardy dolarů (asi 48 miliard korun) a také k již zmíněnému mnohaletému zpoždění.

Což se Trumpovi přirozeně pranic nelíbí, a tak jelikož reálně hrozí, že se novým letadlem proletět nestihne, pověřil svého blízkého spolupracovníka Elona Muska, aby se pokusil výrobu Air Force One urychlit. „S Elonem Muskem nyní řešíme celý program Air Force One, abychom eliminovali vysoké náklady a zároveň dodali letouny co možná nejdříve,“ okomentoval současnou situaci generální ředitel společnosti Boeing Kelly Ortberg.

Boeing odkoupí výrobce trupů Spirit AeroSystems. Transakce má přispět ke zlepšení kvality a bezpečnosti letadel
Přečtěte si také:

Boeing odkoupí výrobce trupů Spirit AeroSystems. Transakce má přispět ke zlepšení kvality a bezpečnosti letadel

I on přitom přiznal, že hlavním důvodem je právě velký zájem ze strany staronového šéfa Bílého domu: „Prezident chce tato letadla dokončit dříve. Pracujeme tedy s panem Muskem, abychom zjistili, co můžeme pro urychlení současného výrobního plánu udělat.“

Otazníkem je i nátěr letadla

Zda budou letadla skutečně hotová ještě před vypršením Trumpova současného a zároveň posledního funkčního období, zatím – jeho osobnímu naléhání navzdory  stále jasné není. Podle mluvčího amerického letectva, které si oba stroje objednalo, by měl být aktualizovaný harmonogram dodávek Air Force One zveřejněn letos na jaře.

Na celé situaci je přitom poměrně zarážející fakt, že Boeing nové „sedm čtyři sedmičky“ rozhodně nestaví od nuly. Jde totiž jen o úpravy dvou už vyrobených jumbo jetů, jež si před lety objednala ruská letecká společnost, která je ale nakonec nepřevzala. Hlavním úkolem Boeingu je tedy „pouze“ dovybavení letadel tak, aby splňovala náročné požadavky Bílého domu a Pentagonu.

A nakonec ještě letecké neštěstí. Loňský rok byl pro Boeing katastrofální, stal se nejhůře výkonnou firmou v indexu Dow Jones
Přečtěte si také:

A nakonec ještě letecké neštěstí. Loňský rok byl pro Boeing katastrofální, stal se nejhůře výkonnou firmou v indexu Dow Jones

Dalším otazníkem, který může dokončení letounů výrazně ovlivnit, je pak barva jejich nátěru. Trump původně požadoval použití červené, bílé a tmavě modré, prezident Joe Biden ale tento návrh nakonec odmítl kvůli obavám expertů, že taková barevná kombinace by generovala velké množství tepla.

Na Trumpově inauguračním plese se každopádně objevil dort ve tvaru Air Force One s původně zvažovaným nátěrem, což podnítilo spekulace, že nová hlava státu bude chtít tyto barvy znovu prosadit i za cenu dalšího nárůstu zpoždění. Nakonec se tedy může stát, že si Trump bude muset zvolit, zda chce letadlo ve „svých“ barvách, nebo bude riskovat, že se jím nikdy neproletí.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek