Menu Zavřít

Cestující během letu uváznul na toaletě, výměna západek bude Boeing stát přes tři miliony dolarů

  • Nová směrnice amerického Federálního úřadu pro letectví navrhuje provést úpravy u více než 2,5 tisíce letadel společnosti Boeing
  • Konkrétně mají být vyměněny západky na dveřích toalety, přičemž celkové náklady zmíněného kroku mohou dosáhnout 3,4 milionu dolarů
  • Návrh opatření přichází poté, co byl během letu na toaletě uvězněn cestující, což nakonec vedlo k neplánovanému přistání

Seznam nedávných problémů amerického výrobce letadel Boeing by už mohl vydat na knihu. Po pádu dvou strojů 737 Max, následném federálním vyšetřování, několikaměsíční stávce zaměstnanců nebo obřích finančních ztrátách se sice na chvíli zdálo, že se firma konečně dostala z nejhoršího. Další reputační ránu ovšem společnosti uštědřil americký Federální úřad pro letectví (FAA), který ve své nové směrnici navrhl úpravu několika tisíc „sedmtřisedmiček.

Zmíněné opatření je podle Business Insideru důsledkem nedávné události, kdy byl jeden cestující během letu uvězněn na toaletě, protože její dveře měly zlomenou západku. Nepříjemnou situaci se nepodařilo vyřešit ani přivoláním posádky, která rovněž nebyla schopná uvázlého pasažéra vysvobodit. Piloti daného letu tak nakonec museli neplánovaně přistát na nejbližším letišti.

Ačkoliv uváznutí na toaletě možná nezní tak vážně, podle FAA by cestujícím mohlo hrozit vážné zranění při „mimořádných událostech, které by na svém sedadle přežili“. To se týká například silných turbulencí nebo zdravotních komplikací.

Nejde jen o MAXe

Vyšetřování daného incidentu ze strany FAA dospělo k závěru, který navrhuje výměnu čtyř různých součástek dveřních západek. Ty byly nainstalovány na celkem 2 612 letadel americké společnosti registrovaných ve Spojených státech.

Směrnice konkrétně uvádí, že problematické západky se nacházejí u typů 737–700, 737–800, 737–900, 737–900ER, 737 Max 8 a 737 Max 9. Zmíněných modelů Boeing svým zákazníkům dodal na 3,5 tisíce kusů, z čehož je zřejmé, že se daný problém týká „pouze“ dvou třetin letounů.

Zatím nejhorší rok pro Starliner. Ztráty vesmírného programu společnosti Boeing už přesáhly dvě miliardy dolarů
Přečtěte si také:

Zatím nejhorší rok pro Starliner. Ztráty vesmírného programu společnosti Boeing už přesáhly dvě miliardy dolarů

Federální úřad pro letectví každopádně odhaduje, že celkové náklady na výměnu všech západek mohou dosáhnout až 3,4 milionu dolarů (přibližně 75 milionů korun). Jedna nová západka vyjde na zhruba 481 dolarů (asi 10,5 tisíce korun), zbytek pak mají stát samotné práce. Lze přitom očekávat, že aerolinky výměnu z vlastních peněz hradit chtít nebudou, takže většinu zmíněné sumy nakonec zaplatí Boeing.

Osm z devíti záchodů nefungovalo

Zda bude muset být skutečně vyměněno všech 2612 západek, je zatím otázkou. FAA poskytla zúčastněným stranám více než jeden měsíc, aby na navrhovanou směrnici zareagovaly. Nyní se tak čeká především na vyjádření samotného Boeingu, jehož zástupci ale zatím situaci komentovat odmítli.

Zmiňovaný případ s uváznutým cestujícím přitom rozhodně není jedinou událostí, kdy problémy s toaletou způsobily letadlu od Boeingu vážné komplikace. Třeba v únoru 2024 přestalo fungovat osm z devíti záchodů na lince společnosti KLM z Amsterdamu do Los Angeles, kvůli čemuž se stroj musel nad Atlantikem otočit a vrátit se zpět do Evropy.

A nakonec ještě letecké neštěstí. Loňský rok byl pro Boeing katastrofální, stal se nejhůře výkonnou firmou v indexu Dow Jones
Přečtěte si také:

A nakonec ještě letecké neštěstí. Loňský rok byl pro Boeing katastrofální, stal se nejhůře výkonnou firmou v indexu Dow Jones

Minulý měsíc se pak letadlo společnosti Air India směřující do Nového Dillí obrátilo zpět do výchozího letiště v Chicagu, protože většina jeho toalet přestala fungovat. V tomto případě byl ovšem na vině cestující, který se do záchodu pokusil spláchnout tašky, hadry a další oblečení, čímž došlo k ucpání celého systému.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek