Když výzkumná agentura PaQ Research podrobněji zkoumala souvislosti mezi problémy ve vzdělávání a sociálním znevýhodněním, zjistila například, že zásadní je pro vzdělanostní úspěšnost předškolní vzdělání a následně nízká absence ve vzdělávání základním.
Mezi žáky, kteří mají srovnatelné socioekonomické a kulturní statusy, jsou mnohem úspěšnější ti, kteří nemají vysokou absenci a aspoň dva roky chodili do mateřské školy. Při splnění těchto podmínek se vliv sociálního znevýhodnění silně snižuje.
Velké vzdělávací problémy se také projevují v obcích, kde je velká míra exekucí a hodně rodin se nachází v bytové nouzi, takže i zdánlivě nesouvisející společenské jevy jako rozšířené exekuce a bytová nouze v Česku dopadají na vzdělávání mladé generace.
Studie obsahuje několik doporučení, jak statistiky změnit. Podle autorů je zásadní omezit segregaci a sociální vyloučení chudých rodin s dětmi, motivovat například finančně učitele, aby vyučovali i ve znevýhodněných školách v méně rozvinutých regionech, začleňovat romské žáky do klasických škol, pomoct snižovat absence například prostřednictvím práce sociálního pedagoga a změnit decentralizovaný vzdělávací systém.