Menu Zavřít

Choď do školky, půjdeš na vejšku

Autor: Euro.cz

Školství Sociální znevýhodnění není jedinou brzdou vzdělání V Česku je podle statistik dlouhodobě velmi silný vliv socioekonomického zázemí rodiny na dosažené vzdělání dítěte. Pokud rodiče nemají vysokoškolské vzdělání, je malá pravděpodobnost, že na něj dosáhne potomek.

Když výzkumná agentura PaQ Research podrobněji zkoumala souvislosti mezi problémy ve vzdělávání a sociálním znevýhodněním, zjistila například, že zásadní je pro vzdělanostní úspěšnost předškolní vzdělání a následně nízká absence ve vzdělávání základním.

Mezi žáky, kteří mají srovnatelné socioekonomické a kulturní statusy, jsou mnohem úspěšnější ti, kteří nemají vysokou absenci a aspoň dva roky chodili do mateřské školy. Při splnění těchto podmínek se vliv sociálního znevýhodnění silně snižuje.

Velké vzdělávací problémy se také projevují v obcích, kde je velká míra exekucí a hodně rodin se nachází v bytové nouzi, takže i zdánlivě nesouvisející společenské jevy jako rozšířené exekuce a bytová nouze v Česku dopadají na vzdělávání mladé generace.

Studie obsahuje několik doporučení, jak statistiky změnit. Podle autorů je zásadní omezit segregaci a sociální vyloučení chudých rodin s dětmi, motivovat například finančně učitele, aby vyučovali i ve znevýhodněných školách v méně rozvinutých regionech, začleňovat romské žáky do klasických škol, pomoct snižovat absence například prostřednictvím práce sociálního pedagoga a změnit decentralizovaný vzdělávací systém.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek