Menu Zavřít

České firmy začínají řešit psychickou pohodu zaměstnanců. Dotazníky spokojenosti nahrazují digitální platformy

Nespokojený zaměstnanec
Autor: Shutterstock
  • Duševní zdraví zaměstnanců už firmy neřeší jen teoreticky, pomáhají jim v tom i specializované digitální platformy. Jednu takovou vyvíjí třeba česká společnost Hedepy
  • Její nástroj online měření nálady je rychlejší a jednodušší než dříve využívané dotazníky spokojenosti. Navíc díky němu respondenti mají zajištěnou anonymitu
  • Pokud se problém vyskytne, nejčastěji se řeší přímo s terapeutem. Díky soustavnému monitoringu je dle vedení Hedepy komunikace ve firmách otevřenější a prostředí jako takové přátelštější

Výběr vysněné práce už nezávisí jen na výši platu. Mladé lidi a čím dál častěji i jejich starší kolegy zajímá také to, jak se o ně firma bude starat. Zároveň chtějí pracovat v příjemném prostředí bez přílišného tlaku a stresu.

Zaměstnavatelé na požadavky pracovníků reagují a kromě průzkumů spokojenosti začínají využívat i digitální nástroje pro měření nálady. Jsou totiž většinou rychlejší, fungují anonymně a dají se využívat pravidelně. Jedním z nich je i Hedepy Vibe, součást platformy Hedepy, která poskytuje online psychoterapii.

Gen Z udává trend

S mladou generací se do popředí dostávají firemní hodnoty i celkové pracovní naplnění. Navíc jsou zástupci takzvané generace Z, tedy lidí narozených od poloviny devadesátých let do roku 2010, dostatečně sebevědomí na to, aby si svá práva hájili, přičemž nahrává jim i nízká nezaměstnanost. Ta v Česku podle dat Eurostatu činila v květnu jen 2,8 procenta a byla tak druhá nejmenší v celé Evropské unii.

Jinými slovy, zaměstnanci se aktuálně těší velmi dobré vyjednávací pozici, takže firmám je nestačí zaujmout pouze na začátku. Potřebu neustálé motivace a podpory žádají i v dalším průběhu spolupráce, přičemž právě online měření nálady je podle zástupců Hedepy jednou z cest, kterou digitálně zdatná generace v produktivním věku obvykle přijímá bez větších problémů.

„Zjistili jsme, že vedení často nemá reálný přehled o tom, jak se jejich lidé cítí. A tradiční nástroje selhávají,” říká Lukáš Krčil, šéf a spoluzakladatel zmíněné platformy. Hedepy Vibe podle něj přináší změnu i bez zdlouhavých dotazníků nebo náročného nastavování a firmám jako takovým navíc poskytuje aktuální a srozumitelná data.

Digitální měření nálady jako standard?

Zmíněná aplikace dokáže sledovat jak jednotlivce, tak celé týmy. A pokud se například ukáže, že se daný zaměstnanec či zaměstnanci cítí špatně, nabídne jim volný termín u terapeuta.

Nástroj má aktuálně v portfoliu okolo 30 firem, včetně známých jmen, jako je Decathlon nebo FaceUp. Výsledky měření na zhruba tisícovce lidí přitom ukazují, že hlavní překážkou v udržení motivace a dobré nálady je příliš velký objem práce, který zmínilo 23 procent dotázaných. Svoji roli ale hrají i osobní problémy zaměstnanců, a to takřka v pětině případů. Dalších 18 procent respondentů pak vidí potíže ve špatné komunikaci, zatímco zhruba každého šestého trápí problémy s poklesem zájmu o práci jako takovou.

Britové dokazují, že budoucnost práce je o svobodě, ne o hodinách v kanceláři. Potvrzují to i některé firmy v Česku
Přečtěte si také:

Britové dokazují, že budoucnost práce je o svobodě, ne o hodinách v kanceláři. Potvrzují to i některé firmy v Česku

„Nejde o nástroj na řízení lidí, ale kompas pro porozumění. Firmám pomáhá zachytit, co se v týmu děje dříve, než přijdou výpovědi nebo psychické problémy narušující chod podniku. A lidem dává pocit, že se mají komu svěřit,“ doplňuje Krčil.

Řešením jsou změny na pracovišti i psychoterapie

Monitoring nálady zaměstnanců probíhá zpravidla jednou za čtrnáct dní. Dle vedení Hedepy zaznamenává jak současnou situaci, tak dlouhodobý trend, díky čemuž může identifikovat kritická období a poskytnout daným členům týmu psychickou podporu – ať už formou konzultací nebo přístupu k relevantnímu obsahu. Zároveň by se mělo měření nálady projevit i v otevřenější komunikaci firmy a bezpečnějším pracovním prostoru.

„V moderním pracovním prostředí už nestačí zaměřit se jen na výkon. Zdravá firma je ta, kde se lidé cítí dobře i psychicky a lidsky. A na pracovištích, kde již nástroj nasadili, pozorují příjemnější atmosféru, snížení fluktuace i méně psychických problémů,” tvrdí Krčil.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek