Menu Zavřít

Češi patří k nejaktivnějším Evropanům v online nákupech. Na vzestupu je cestování a streamovací platformy

Autor: Shutterstock
  • Lidé v Česku patří mezi největší fanoušky online nakupování v Evropě. Alespoň jednou za rok na síti nakoupilo 86 procent z nich, přitom před deseti lety to bylo jen 52 procent
  • Kromě spotřebního zboží a rozvozu jídla roste zájem o cestovatelské platformy umožňující jednoduchou rezervaci ubytování či koupi letenek nebo streamovací služby. Na vzestupu jsou i finanční produkty
  • S proměnami e-commerce souvisí i boom výdejních boxů, které se staly nejoblíbenější volbou pro doručování online objednávek

Aspoň jednou za poslední rok nakoupila online většina lidí z Česka, konkrétně šlo o 86 procent uživatelů internetu. Přitom před deseti lety to byla zhruba polovina lidí. V Evropské unii pak má podle Eurostatu zkušenost s online nákupy něco málo přes tři čtvrtiny lidí. Častěji než Češi nakupují Irové, Nizozemci a obyvatelé Skandinávie, naopak nejméně aktivní jsou při nákupech Bulhaři a Rumuni.

A zálibu Čechů v online nakupování dokládají i čísla o tuzemském trhu, která se vloni po dvou letech propadu vrátila k růstu. Ten činil pět procent a celkový obrat se dostal na 194 miliard korun, vyplývá z dat Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.

„Kromě spotřebního zboží a rozvozu jídla výrazně narostl i trh služeb. K růstu přispívají například různé cestovatelské platformy umožňující jednoduchou rezervaci ubytování či koupi letenek nebo streamovací služby, na vzestupu jsou i finanční produkty,“ dodává Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury PPC Profits, která data prezentovala. 

Hitem jsou personalizovaná videa

V roce 2024 také pokračovala konsolidace trhu a počet e-shopů se mírně snížil na 49 700 z předchozích z 49 900 v roce 2023. Vliv na to měla vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady a zároveň menší ochotu spotřebitelů utrácet. Na druhou stranu růst tržeb potvrdil schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které čelí zahraniční konkurenci.

Jak často nakupujete na internetu?

A v takovém konkurenčním boji se potřebují odlišit. E-shopy se tak budou muset zaměřit na nové způsoby komunikace a hledat nové cesty, jak být s klientem v užším kontaktu a vybudovat si s ním silný vztah. Pokračovat bude také segmentace trhu a specializace e-shopů na úzké oblasti.

Důležité bude i pro tento rok zachovat vysoký standard služeb a zaměřit se na individuální potřeby zákazníků. „V komunikaci bude stále větší roli hrát digitalizace a AI, oblíbeným trendem poslední doby je při budování loajality personalizované video. Touto cestou se vydává stále víc malých i velkých e-shopů,“ vysvětluje Michal Orsava, zakladatel platformy Webout.me zaměřené na tvorbu personalizovaných marketingových sdělení.

Box do pěti minut chůze

S proměnami e-commerce souvisí i trh doručovacích služeb, který prošel za posledních deset letech také velkou změnou. Výdejní boxy se staly nejoblíbenějším způsobem doručení a stále se rozšiřují i do malých obcí, kde by ještě před pár lety taková skříň na balíky působila jako zjevení. Čísla za celý trh sice nejsou k dispozici, ale třeba dopravce GLS v nejbližších dnech zprovozní svůj tisící box, přičemž ještě na konci roku 2023 bylo toto číslo čtyřikrát menší. Zásilkovna aktuálně hlásí přes pět tisíc boxů po celé ČR a Alza.cz zhruba 2300.

„Zároveň vnímáme, že s rostoucím počtem boxů zesiluje i diskuse o jejich vhodném umístění. Proto již od počátku aktivně zapojujeme veřejnost i municipality a umístění boxů řešíme společně. Jejich uživatelé i obce mohou sami navrhovat, kde mají být další boxy umístěny,“ doplňuje pro Euro.cz ředitel GLS v České republice Petr Pěcha. 

Trendem poslední doby je také sdílení boxů mezi různými logistickými firmami. Ideálem podle Pěchy je, aby měl každý občan Česka výdejní box do pěti minut chůze či jízdy od domova, zaměstnání či školy.

Chytré výdejní boxy místo schránek v každém bytovém domě? Do 10 let realita, říká v podcastu šéf Conteg Group Voláček
Přečtěte si také:

Chytré výdejní boxy místo schránek v každém bytovém domě? Do 10 let realita, říká v podcastu šéf Conteg Group Voláček

Boom výdejních schránek potvrzuje i průzkum firmy Behavio, podle něhož přijímá několikrát ročně balíček 90 procent lidí a téměř polovina lidí i několikrát měsíčně. Dvě třetiny Čechů přitom boxy využívají alespoň někdy, pro necelou polovinu je hlavním místem pro přijetí zásilky. Nevyužívá je jen čtvrtina nakupujících na internetu, obvykle jde o seniory a lidi v nejmenších obcích do pár stovek obyvatel, kde box není.

Díky stoupajícímu počtu boxů pak najedou kurýři samozřejmě i méně kilometrů, což ocení i nakupující. „Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků řeší udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,“ dodal Čupr.

České e-shopy prodávají i v zahraničí

Stále větší část Evropanů má právě zkušenost s nákupem ze zahraničí, jde o zhruba dvě pětiny z těch, co na webu nakupují. „Stojí za tím hlavně velká evropská i mimoevropská online tržiště nabízející až miliony druhů zboží. Na druhou stranu jsou ale vidět i úspěšné české e-shopy, kterým se daří prodávat v zahraničí. O desítky procent proto roste i poptávka po dopravě z Česka do jiných zemí,“ dodává Pěcha.

Český fintech Skip Pay expanduje na Slovensko. Tamní zákazníci můžou na Třetinu rozložit platbu až do výše sto tisíc korun
Přečtěte si také:

Český fintech Skip Pay expanduje na Slovensko. Tamní zákazníci můžou na Třetinu rozložit platbu až do výše sto tisíc korun

A co Evropané nakupují nejvíce? Zhruba polovina z nich si na internetu pořizuje oblečení, pětina využívá rozvoz jídla, ze spotřebního zboží následuje kosmetika, vybavení domácnosti a sportovní potřeby. Roste též zájem o nákupy služeb v oblasti zábavy a turismu. Méně řeší lidé online finanční a pojišťovací produkty nebo provoz domácnosti jako nákup energií.

Celkem nepřekvapivě nakupují online nejvíce mladší lidé ve věku od 25 do 44 let. Ovšem i ve věkové skupině nad 65 let už má alespoň nějakou zkušenost s online nákupem víc než polovina uživatelů internetu.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek