Menu Zavřít

Češi chtějí v zahraničí platit výhodně a bezpečně. V reálu se to ale vždy nedaří

25. 6. 2025
Doba čtení: 3 minuty
Turisté platí útratu v zahraničí
Autor: Shutterstock.com
  • I za hranicemi se Češi snaží ušetřit a hlídají si směnný kurz. S některými  poplatky ale nepočítají, zejména při výběru z bankomatů
  • Hotovost chápe většina lidí spíš jako jistotu a standardně už platí raději kartou, což je často výhodnější i bezpečnější
  • Digitální nástroje jako Twisto nebo Revolut jsou zatím spíš výjimkou, přestože mohou placení hodně zjednodušit

Doba dovolených každoročně otevírá otázku plateb v zahraničí, kam se v posledních letech vydává zhruba 60 procent Čechů. Pro většinu z nich jsou důležité především výhodné směnné kurzy bez skrytých poplatků a rizik. Hotovost si s sebou podle aktuálního průzkumu společnosti Twisto vozí necelá polovina lidí, funguje ale spíše jako pojistka. Bezhotovostní platby převažují ve více než 50 procentech případů, zatímco aplikace s virtuálními kartami využívá méně než desetina dotázaných.

Z analýzy vyplývá, že hotovostí na svých cestách platí asi čtyři z deseti Čechů, z toho 47 procent žen a 38 procent mužů. Naopak moderní platební nástroje typu Twisto nebo Revolut zatím preferuje jen asi každý třináctý. Přitom zaručují okamžitý přehled o výdajích, slibují vysokou míru bezpečnosti a mnohdy nabízejí i lepší kurzy.

Outstream Placeholder

„Například virtuální jednorázové karty, které nejsou napojené na bankovní účet, snižují riziko zneužití. A díky okamžitému přehledu výdajů máte své finance pod kontrolou i na cestách. Na dovolené byste měli odpočívat, ne řešit blokaci karty kvůli podezřelé platbě,“ říká šéfka Twista Nemika Menevse.

Bezpečnost na prvním místě

Pro 42 procent respondentů je naprosto zásadní bezpečnost. Informovanost v tomto směru ale stále není stoprocentní. Týká se to především sdílení údajů z karty e-mailem, ke kterému dochází při rezervaci ubytování nebo půjčení auta. Dále se stává, že lidé ztratí kartu z dohledu při placení v restauraci nebo přistupují k bankovním aplikacím prostřednictvím veřejných Wi-Fi sítí.

„Je důležité pamatovat, že i v zahraničí platí stejná bezpečnostní pravidla jako doma. Při zadávání PIN kódu si vždy zakryjte klávesnici druhou rukou, kartu mějte při placení na očích a buďte obezřetní při výběru z bankomatů na příliš turisticky exponovaných místech,” zdůrazňuje pro Euro.cz Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro ČR a SR.

Převod měny si lidé hlídají

Dobrou zprávou je, že většina Čechů má přehled o takzvaném dynamickém převodu měny (DCC) a dává si pozor, aby při bezhotovostní transakci platila místní měnou, nikoli českými korunami. To se vždy vyplatí kvůli směnnému kurzu, ať už mají kartu od jakékoliv banky. A stejné pravidlo platí také u výběru z bankomatu.

„I drobná rozhodnutí mohou mít zásadní dopad. Typickým příkladem je volba měny při platbě kartou – pokud zvolíte české koruny místo lokální měny, může vás to ve výsledku stát i stovky korun navíc,“ doplňuje Menevse.

Na Třetinu nově nakoupíte i v kamenných obchodech. Český Skip Pay míří do poboček Datartu a Invie
Přečtěte si také:

Na Třetinu nově nakoupíte i v kamenných obchodech. Český Skip Pay míří do poboček Datartu a Invie

Podle tiskové mluvčí mBank Kristýny Dolejšové sice přibývá terminálů, které klientům službu převodu měny DCC nabízejí, ale většina z nich volí výhodnější variantu: „Podíl takových transakcí na terminálech se drží mezi pěti a šesti procenty, což ukazuje, že klienti jsou v tomto směru edukovaní a dávají si pozor.”

CIF25

Problémem jsou skryté poplatky

Řadu Čechů překvapí poplatky při výběru hotovosti. Děje se to zejména v případě, že jim je neúčtuje samotná banka, u které mají tuto službu zdarma, ale provozovatel bankomatu. Nejdražší jsou zpravidla výběry v turistických lokalitách, ale s částkou v jednotkách eur je lepší počítat všude.

„Většina provozovatelů této možnosti využívá u zahraničních karet, v cizině tedy i u těch českých. S výběry zdarma tak v praxi ušetříte proto, že platíte jen jeden poplatek místo dvou,” vysvětluje naší redakci mluvčí skupiny ČSOB Monika Hořínková. A dodává, že výše poplatků provozovatelů bankomatů se výrazně liší v jednotlivých zemích a u jednotlivých firem. Vždy ovšem platí, že bankomat musí na poplatek předem upozornit.

  • Našli jste v článku chybu?