Pojem cashback, původně používaný jako název pro službu, jež na prodejnách nahrazuje výběry z bankomatu, se od roku 2010 ujal i pro označení vracení části peněz z nákupů na internetu. A Češi si jej, zdá se, poměrně oblíbili. Za posledních 12 let totiž tímto způsobem získali nazpět okolo 1,3 miliardy korun, přičemž jen vloni se podle dat fintechové společnosti Dateio počet zákazníků, kteří cashback využívají, zvýšil meziročně o 6,8 procenta.
Zmíněná firma v Česku tuto službu provozuje ve spolupráci se třemi bankami. Konkrétně se jedná o UniCredit Bank, Českou spořitelnu a Air Bank. Dohromady skrze ně cashback používá přes tři a půl milionu aktivních uživatelů, díky čemuž tak tyto banky (a obchodníci) mají přístup k mnoha cenným informacím mapujících jejich nákupní zvyklosti.
„Card-linked marketing, jehož součástí je právě cashback, umožňuje obchodníkům nabízet slevy přímo v mobilních aplikacích bank. Naším cílem je nabídnout uživatelům výhodnější nákupy u prodejců, kteří je opravdu zajímají, a současně prodejcům pomáhat efektivněji oslovovat relevantní zákazníky,“ vysvětluje Ivan Dovica, spoluzakladatel Dateia.
Potraviny na prvním místě
Největší podíl cashbacku připadá na potraviny, kde zákazníci získali zpět 1,02 miliardy korun. Na pomyslné druhé příčce se umístilo s 69 miliony cestování. Celkem bylo v Česku přes cashbackové systémy společnosti Dateio zpracováno více než 28 milionů transakcí v hodnotě necelých dvou miliard korun.
Do cashbackových a slevových akcí v bankovních aplikacích se dosud zapojilo v Česku 1248 obchodníků, kteří díky zmíněnému card-linked marketingu uskutečnili celkem 4482 kampaní. V rámci nich si od roku 2023 přišli na téměř šest miliard korun.
„Slevy v bankovních aplikacích, tedy v systému card-linked marketingu, mohou být jak procentuální, tak podmíněné minimální útratou u daného obchodníka. U cashbacku pak sleva funguje tak, že koncový zákazník dostane v určitém množství procent peníze zpět na svůj účet,“ doplňuje Dovica.
Od demo aplikace k mezinárodnímu fintechu
Dateio založili Dovica spolu s Ondřejem Knotem v roce 2013. Oba pánové tehdy opustili své konzultantské kariéry a pustili se do tvorby technologie propojující banky, obchodníky a jejich zákazníky. Jako první se svým nápadem po asi půl roce uspěli právě u UniCredit Bank. Aplikaci pilotovali na jejích zaměstnancích, kteří cashback zkoušeli nejdříve ve firemní kantýně a poté i v okolních obchodech.
Po více než deseti letech se Dateio výrazně rozrostlo a dnes funguje jako mezinárodní společnost. Aktuálně spolupracuje kromě obchodníků a tří zmíněných bank v Česku také s dalšími patnácti ze zahraničí a více než šesti sty obchodníky z celého světa, mezi něž patří třeba Kaufland, OMV nebo Zalando. V jednání jsou i další potenciální klienti.