Menu Zavřít

Byznys pro mlsné jazýčky rychle roste. Dubajská čokoláda od Janka hlásí „vyprodáno“, firma brzy otevře i novou výrobní halu

  • Česká společnost Čokoládovna Janek specializující se na výrobky z kvalitní čokolády zaznamenala v posledních letech rychlý růst
  • I kvůli velké poptávce po svých sladkých produktech firma aktuálně staví novou halu za zhruba sto milionů korun
  • Značnou popularitu si v posledních týdnech získala i „Jankova“ dubajská čokoláda, která je téměř neustále vyprodaná

Tabulky hořké, mléčné či bílé čokolády, pralinky nejrůznějších příchutí, arašídový nugát, bonboniéry či čokoládové figurky. To jsou jen některé z produktů uherskobrodské Čokoládovny Janek, jíž se v posledních letech dařilo rychle růst a která si nyní získala pozornost nových i stávajících zákazníků asi největším současným hitem ve světě sladkostí – dubajskou čokoládou.

V čele firmy stojí už od jejího založení v roce 2015 Václav Durďák, který se k tomuto oboru dostal úplnou náhodou. „Můj kamarád Vlastimil Urbanec se před lety rozhodl začít podnikat, a protože jsem spolu se svou tehdejší přítelkyní vlastnil obchod s delikatesami, chtěl se s námi poradit. My jsme mu řekli, že by nám přišlo fajn vyrábět čokoládu, a nakonec jsme se domluvili, že do toho půjdeme všichni společně. Původně jsme mu sice chtěli pomoci hlavně s prodejem, nakonec nás to ale zaujalo tak, že jsme prodejnu předali mým bratrům a pustili se do výroby čokolády naplno,“ zavzpomínal Durďák.

Jak spoluzakladatel Čokoládovny Janek přiznává, potravinářský obor je náročný, což prý potvrzuje i většina hráčů na trhu. Třeba v začátcích podnikání měla firma problém s tím, že čokolády se často kazily. Až zhruba po čtyřech měsících se nakonec přišlo na to, že výrobní místnost byla až příliš dobře tepelně izolována, takže se tam držela vlhkost, kterou následně čokolády pohlcovaly.

Další komplikací byla třeba výroba jednotlivých ovocných náplní. „Když jsme chtěli vytvořit malinové pralinky, dodavatelé nám nabídli relativně levnou náplň, která sice hezky voněla a chutnala, ale reálně neměla s malinou téměř nic společného. Touto cestou jsme jít nechtěli, a tak jsme museli přijít s vlastními postupy výroby náplní, v nichž bychom mohli využívat převážně kvalitní základní suroviny,“ vysvětlil jednatel Čokoládovny Janek.

Přijít na ideální výrobní postupy přitom bylo skutečně složité. Třeba u již zmíněných malin firma nejprve zkusila přidat do čokolády rozmixované lyofilizované ovoce. Výsledná konzistence byla ovšem tuhá a suchá. 

Když vám jedna tabulka čokolády změní život. Přitom byl grafikem a chtěl prodávat košile
Přečtěte si také:

Když vám jedna tabulka čokolády změní život. Přitom byl grafikem a chtěl prodávat košile

Další variantou bylo rozvařit maliny do pyré. To sice chutnalo mnohem lépe, jenže čokoláda se pro změnu následně rychle kazila. Až poté napadlo lidi od Janka vyřešit situaci přidáním malého množství malinové pálenky, která byla schopná navýšit trvanlivost a zároveň zachovat příjemnou chuť a konzistenci.

„V začátcích to zkrátka byl jakýsi hokus pokus, jelikož jsme se ani nemohli s nikým poradit. Na trhu sice bylo mnoho cukrářských kurzů, většinu jich ale vedly větší potravinářské firmy, jež na nich přizpůsobovaly recepty svým vlastním výrobkům. Nakonec se nám naštěstí i bez jejich rad povedlo vytvořit čokolády, které chutnaly nám samotným, a zároveň je ocenili také zákazníci,“ shrnul Durďák.

Jankova „Dubaj“ jde na dračku

Po počátečním rozjetí výroby si Čokoládovna Janek rychle získávala nové klienty, jejichž počty každý rok prudce stoupaly. Jedinou výjimkou byl začátek pandemie covidu, kdy se mnoho lidí obávalo budoucnosti, takže objednávky od koncových zákazníků i větších obchodníků se z měsíce na měsíc strmě propadly. Z této situace firmu dostala až velká zakázka od společnosti Avast, která objednala dárkové poukazy pro všechny své zaměstnance.

„To nám skutečně vytrhlo trn z paty, takže jsme komplikované období přečkali. Zároveň pro nás ale covid představoval velkou příležitost, jelikož jsme se konečně dostali k věcem, na něž jsme dřív neměli čas. Začali jsme se tedy více věnovat rozvoji našeho e-shopu, který nám neuvěřitelně rychle rostl, a dali jsme do prodeje třeba i dlouho odkládaný adventní kalendář. Na konci roku se díky tomu náš obrat meziročně zvýšil o zhruba 300 procent, přičemž aktuálně přesahuje sto milionů korun,“ nechal se Durďák slyšet.

Zákazníci Čokoládovny Janek mají vedle klasických tabulek čokolády zájem hlavně o různé sezónní výrobky. Před Valentýnem jdou tradičně nejvíce na odbyt pralinky či srdíčka, před Vánoci pro změnu adventní kalendáře, před Mikulášem čokoládové uhlí a před Velikonoci zase vajíčka. „Já sám jsem dlouhou dobu míval nejraději naše pralinky se slaným karamelem, pak jsem si oblíbil náš arašídový nugát, ale teď si asi nejraději pochutnávám na dubajské čokoládě,“ popsal Durďák své chuťové preference.

Nejen růže a čokoláda. Češi k Valentýnu kupují také Lego a vibrátory, poptávka je i po prodloužených víkendech v zahraničí
Přečtěte si také:

Nejen růže a čokoláda. Češi k Valentýnu kupují také Lego a vibrátory, poptávka je i po prodloužených víkendech v zahraničí

Právě zmíněná dubajská čokoláda, jež obsahuje pistáciový krém, křupavé těsto kadayif a trochu sezamové pasty tahini, je aktuálně suverénně největším prodejním hitem. Zájem o tuto netradiční pochoutku podpořil především její atypický vzhled, který byl hojně sdílený na sociálních sítích.

I z pochvalných komentářů na internetových stránkách čokoládovny je přitom jasné, že lidé si novinku navzdory její vyšší ceně 449 korun za 200 gramů oblíbili a objednávají si ji opakovaně. Podle Durďáka za to pravděpodobně může fakt, že původní recepturu si u Janka upravili dle svých vlastních představ. Oproti jiným variantám této čokolády neobsahuje tolik cukru a místo palmového oleje jsou v ní použity kvalitní základní suroviny.

„Trend dubajské čokolády jsme zaznamenali již loni v létě a takřka celý podzim jsme se na její výrobu připravovali nákupem surovin, obalů a forem. Do samotné výroby jsme se pak pustili hned po začátku letošního roku, přičemž vytvořit ideální recepturu trvalo asi 14 dní. Pak jsme hned čokoládu pustili do prodeje a od té doby jí vyrábíme několik set kusů denně, i přesto je ale prakticky neustále vyprodaná. Zákazníci ji mají moc rádi, a rovněž já jsem s její chutí velmi spokojený, takže doma jí teď sníme dvě až tři tabulky týdně,“ přiznal spoluzakladatel.

Nová hala pomůže šetřit náklady

Kvalitní čokoláda samozřejmě něco stojí, přičemž její ceny v poslední době ovlivňuje hlavně zhruba dvojnásobné zdražení kakaových bobů a z nich vyrobených produktů, což firmě působí i poměrně závažný problém s cashflow. Janek mívá totiž obvykle na skladě zhruba 50 až 70 tun surovin, takže loni v létě už jejich hodnota dosahovala zhruba 26 milionů korun. Což je pro relativně malou společnost opravdu hodně peněž, a tudíž sehnat je bylo velmi komplikované.

Ceny kakaa se vyšplhaly na nová rekordní maxima. Může za to hlavně neúroda, čokoláda pravděpodobně znovu zdraží
Přečtěte si také:

Ceny kakaa se vyšplhaly na nová rekordní maxima. Může za to hlavně neúroda, čokoláda pravděpodobně znovu zdraží

Že by se zdražení čokolády nějak negativně podepsalo na zájmu zákazníků, každopádně podle Durďáka říct nelze: „Samozřejmě jsme zaznamenali určitou kritiku cen na sociálních sítích, a i já si myslím, že naše výrobky se přibližují maximální možné ceně. Na druhou stranu ale vidím, jak na konci roku vypadají naše výdaje a příjmy. Rozhodně není možné, aby naše čokolády byly třeba o 30 procent levnější, to by prostě firma zkrachovala.“

Zabránit dalšímu zdražování svých výrobků chtějí u Janka i zvýšením efektivity výroby, s čímž má firmě pomoci nová hala za více než sto milionů korun, jež bude dokončena letos v srpnu. Součástí budovy mají být kromě kanceláří a skladu hlavně větší výrobní prostory, které Jankovi umožní zvýšit produkci. Pro čokoládovnu se i díky tomu jedná o skutečně životní a zásadní investici.

„Teoreticky můžeme díky nové hale zdvojnásobit obrat, jeho růst ale pro firmu není až tak důležitý. Už nyní se totiž pohybujeme v částkách, o nichž se nám ještě před pár lety ani nesnilo, a rozhodně nám to stačí. Určitě se tedy nechceme bezhlavě hnát za nějakým velkým obratem, hlavní je pro nás udržet si kvalitu výrobků a dělat to tak, aby nás to bavilo. Pokud ale každý rok o něco vyrosteme, budeme samozřejmě rádi,“ přiblížil Durďák.

Kromě nové haly i spousta produktových novinek

I přes současné zdražení kakaových bobů hledí spolumajitel Čokoládovny Janek do budoucnosti s optimismem. Všichni ve firmě se nyní těší hlavně na již zmíněnou novou výrobní halu, v plánu ale je také představení několika produktových novinek.

„Doufáme, že současný úspěch dubajské čokolády pro nás bude začátkem něčeho většího, takže chystáme další plněné čokolády. Víc ale zatím nechci prozrazovat, protože rychlost uvedení nových produktů na trh záleží i na tom, jak dlouho vydrží vysoká poptávka po dubajské čokoládě, abychom se k našim plánům vůbec stihli dostat,“ vysvětlil Durďák.

Markeťáci jim nevěřili, nakonec ale Šufan jejich pesimistické odhady hravě překonal. Olomoucký výrobce sladkých dobrot hlásí rekordní obrat
Přečtěte si také:

Markeťáci jim nevěřili, nakonec ale Šufan jejich pesimistické odhady hravě překonal. Olomoucký výrobce sladkých dobrot hlásí rekordní obrat

Čokoládový byznys ho každopádně baví a ani navzdory zmíněným problémům by ho za jiné odvětví určitě nevyměnil. „Prodávat železo by asi bylo jednodušší, čokoláda má ale svoje kouzlo. Je to totiž věc, která lidi zajímá, chutná jim, baví je a spojuje je. Díky tomu kolem čokolády panuje velmi dobrá atmosféra, jež zároveň vede k vytváření pěkných mezilidských vztahů. To dokládá rovněž fakt, že přítelkyně Aneta, s níž jsem čokoládovnu zakládal a stále spolu podnikáme, je nyní mojí manželkou,“ uzavřel s úsměvem.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek