Menu Zavřít

Budiž přirozené světlo! Česká firma Lightway dodává výkonné světlovody do britských domů i hangárů na Arabském poloostrově

  • Společnost Lightway se zabývá instalací světlovodů, které dokáží do tmavých místností přivést venkovní sluneční světlo
  • Kromě ušetřených nákladů ze energie je jejich hlavní výhodou přísun mnohem zdravějšího světla s pozitivním vlivem na lidi a zvířata
  • Lightway už se svými světlovody expandoval do zahraničí. Velký zájem je o ně třeba ve Velké Británii či na Arabském poloostrově

Dostat přirozené světlo tam, kde by jinak byla tma. I tak by se dal popsat hlavní účel světlovodů, jež venku zachycují sluneční paprsky a následně je pomocí potrubí přivádí do interiéru, v němž třeba nejsou umístěna okna. Tomuto specifickému odvětví se už 28 let věnuje česká firma Lightway, které se v poslední době daří rychle růst a pronikat na zahraniční trhy.

Klíčem jejího úspěchu je podle zakladatele a majitele společnosti Jakuba Brandalíka především vysoká kvalita používaných materiálů. „Naše světlovody jsou sice nejdražší, ale zároveň nejvýkonnější na trhu. Jako jediná firma totiž pro venkovní kopuli, která sbírá světlo, používáme skutečné křišťálové sklo, jež podstatně zvyšuje účinnost celého světlovodu. Díky tomu následné potrubí ani nemusí být tak velké, a oproti konkurenci má třeba i poloviční průměr okolo 30 centimetrů,“ prozradil Brandalík.

Právě zmíněná menší tloušťka potrubí je podle něj další zásadní výhodou světlovodů Lightway. Velmi ji totiž oceňují statikové a stavbaři, a to obzvláště u budov, jejichž nosná konstrukce střechy nemůže mít příliš velké otvory, aby nedošlo k jejímu narušení.

Od své konkurence se ale Lightway liší i „povrchem“ potrubí, které je tvořeno leštěným hliníkovým plechem s dalšími vrstvami materiálů, jež mají opět zvýšit množství přivedeného světla. „V potrubí používáme takřka stoprocentní stříbro, jehož hlavním úkolem je zabránit nežádoucímu potlačení přirozených barev denního spektra. Díky tomu jsme schopni vytvořit až stometrový tubus, z něhož bude na konci vycházet stejně barevné světlo, jako do něj na začátku vstoupilo,“ doplnil Brandalík.

Opomenout nicméně nelze ani unikátní řešení proti kondenzaci vody. Světlovody jako takové totiž původně vznikly v teplých oblastech s velmi mírnou zimou. V našem podnebí se ale musí vypořádat i s nízkými teplotami, kvůli nimž v minulosti docházelo ke kapání sražené vody z potrubí. Lightway proto přišel s vlastním patentovaným systémem jménem Blue Performance, jehož součástí je tepelná bariéra, díky níž ke kondenzaci nedochází.

Zákazníci se k Lightway vracejí

Jak již bylo naznačeno, za vysokou kvalitu od firmy Lightway si zákazníci musí připlatit. Zatímco konkurence nabízí nejlevnější řešení (v oboru přezdívaném jako šerovody) za pouhých šest tisíc korun a standard na trhu se pohybuje okolo 15 tisíc, světlovody Lightway začínají zhruba na dvojnásobku a v případě dražších variant můžou vyjít až na 60 tisíc korun.

Brandalík uznává, že přesvědčit mnohé zákazníky a stavební firmy o pořízení světlovodů právě od Lightway bývá oříšek: „Našimi klienty jsou často lidé, kteří si v minulosti světlovody od Lightway pořídili a jsou s nimi spokojeni, takže se k nim vrací u dalších realizací. To se naštěstí děje nejenom v Česku, ale i v dalších zemích, kde aktuálně působíme. Důležití jsou pro nás rovněž architekti, kteří Lightway díky dobrým předchozím zkušenostem doporučují svým zákazníkům, a pomáhají nám překonat odpor stavebních firem vůči vyšší ceně.“

V Decoledu umí osvítit obchoďák, tramvaj i vánoční strom na Staromáku. A navzdory krizím každý rok rosteme o 25 procent, říká jeho šéfka
Přečtěte si také:

V Decoledu umí osvítit obchoďák, tramvaj i vánoční strom na Staromáku. A navzdory krizím každý rok rosteme o 25 procent, říká jeho šéfka

Obzvláště bohatí zahraniční zákazníci naštěstí cenu tolik neřeší, a mnohdy si dokonce světlovody upravují na míru tak, aby jim přinesly skutečně luxusní a jedinečný zážitek. Kromě střešní kupole lze totiž křišťálové sklo použít i pro vyústění světlovodu v místnosti. 

„Jednou za čas spolupracujeme s designéry, kteří na konec světlovodu navrhnou speciální plastiky z českého křišťálu, které jsou samy o sobě nádherné. Když se ale na ně dostane světlo obzvláště při rozednění nebo stmívaní, vytváří to velmi působivou hru barev, úžasné světelné divadlo,“ vysvětlil Brandalík.

Další zajímavou inovací, kterou český Lightway nabízí, jsou takzvané fasádní typy světlovodů. Hodně zákazníků totiž nemá možnost přivést světlo ze střechy, protože by tubusy musely procházet přes patra patřící někomu jinému. V mnoha kancelářích či obchodních prostorech tedy světlovod vede z venkovní fasády do vnitřní místnosti na stejném patře.

Lidé technologii mnohdy nevěří

Lightway aktuálně působí zhruba ve třiceti zemích, přičemž kromě Evropy se firmě daří i na Arabském poloostrově. Ovšem jak Brandalík přiznává, expanze na tamní trh rozhodně nebyla jednoduchá, neboť mnoho jeho obyvatel totiž přirozené světlo nemá rádo kvůli obavám z infračerveného slunečního záření a také z toho, že se v místnosti zvýší teplota.

„Naše řešení si naštěstí s oběma těmito problémy umí poradit. I přesto ale občas dochází k poměrně vtipným situacím, kdy nám prostě zákazníci nevěří, že světlo pochází zvenku a že nejedná se jen o nějakou umělou svítilnu. Mnohdy pak dokonce zákazník pošle technika, aby světlovod otevřel a přesvědčil se, že skutečně přivádí přirozené venkovní světlo,“ prozradil ředitel.

Luxus je pro nás o autenticitě, tvrdí zakladatel Lasvitu Leon Jakimič. Ročně do světa vyveze tisíce uměleckých děl
Přečtěte si také:

Luxus je pro nás o autenticitě, tvrdí zakladatel Lasvitu Leon Jakimič. Ročně do světa vyveze tisíce uměleckých děl

I přes tuto nedůvěru se ale Lightway na Arabském poloostrově dostal k několika významným zakázkám. Firma své světlovody instalovala například ve vojenských hangárech ve Spojených arabských emirátech, které jsou od nejbližší civilizace vzdálené asi 300 kilometrů. Pro zajištění nezbytného osvětlení armáda v minulosti musela na místo dovážet naftu do agregátů, jejíž množství se díky řešení od Lightway podstatně snížilo. I v tomto případě ale bylo nutné generály přesvědčit, že se skutečně jedná o přirozené světlo, a nikoliv o LED osvětlení.

Na ambasádu či do podzemí

Další velmi zajímavou zakázku Lightway zrealizoval na ambasádě Spojených států v Londýně, kde téměř zabednili klasická okna kvůli obavám z odposlechu. Následná instalace světlovodů tedy měla do místností opět přivést přirozené světlo, což bylo náročné hlavně kvůli nezbytným bezpečnostním prověrkám pro všechny zúčastněné dělníky. Nakonec ale vše dopadlo ke vzájemné spokojenosti obou stran, takže nyní se připravuje podobný projekt pro izraelskou ambasádu.

Kromě klasických budov je Lightway schopný přivést světlo i do podzemí, což nedávno firma vyzkoušela u jedné luxusní nemovitosti v Londýně. „Její majitel si nechal postavit podzemní sportoviště s lezeckou stěnou a bazénem, do něhož chtěl nainstalovat světlovody, které by ale zároveň nijak nerušily vzhled nadzemní zahrady. Nakonec se ve spolupráci s architekty problém vyřešil vznikem malých bazénků s vodotrysky, u nichž by asi nikdo nečekal, že zároveň slouží jako začátek světlovodů pro podzemní sportoviště,“ shrnul Brandalík.

Kromě arabských zemí je právě Spojené království jedním z největších zákazníků české firmy. „Ve Velké Británii přirozené denní světlo prostě milují. V poslední době tam tedy často dodáváme malé světlovody o průměru 15 centimetrů do bytů pod úrovní ulice. Jsou to opravdu velmi složité instalace, kdy třeba na 15 metrech se tubus čtyřikrát ohne do pravého úhlu, což samozřejmě snižuje množství výsledného světla. I tak to ale dané místnosti bezesporu významně pomůže a zákazníci jsou z toho doslova nadšení a šťastní,“ řekl šéf Lightway.

Zdravé světlo pro lidi i zvířata

Hlavní motivací většiny zákazníků pro pořízení Lightway je již právě kvalitní denní světlo, které má zkrátka mnohé nenahraditelné vlastnosti. „To nám potvrdil jeden nizozemský chovatel drůbeže, jenž měl v několika halách nainstalované Lightway a jinde zase LED osvětlení. A podle něj bylo jasně vidět, že kuřata pod umělým světlem byla letargická a v podstatě jen ležela na zemi, zatímco v halách se světlovody normálně běhala a byla daleko živější,“ uvedl Brandalík.

Právě tento segment osvětlení farem je podle něj nyní na vzestupu, protože ze strany zákazníků i jednotlivých obchodních řetězců je stále větší zájem o to, aby hospodářská zvířata žila v dobrých podmínkách. A tak není divu, že počet instalací v zemědělských budovách oproti období před 10 lety vzrostl zhruba o 150 procent.

Česká firma AirView vyvíjí unikátní aplikaci usnadňující monitorování staveb z dronů, pomohla i s výstavbou dálnice D4
Přečtěte si také:

Česká firma AirView vyvíjí unikátní aplikaci usnadňující monitorování staveb z dronů, pomohla i s výstavbou dálnice D4

Zdravotní aspekt přirozeného světla se však samozřejmě stále více dostává do popředí i u staveb určených pro lidi. „LED osvětlení zkrátka ničí naše oči, a to o poznání více než světlo z klasických žárovek. Povědomí o zdravotních výhodách přirozeného světla se naštěstí rozšiřuje, takže věříme, že to pomůže našemu dalšímu růstu,“ nechal se slyšet šéf Lightway.

Zásadní pomocí pro navýšení poptávky by mohly být i přísné hygienické normy, které právě kvůli snížení únavy očí požadují, aby měli lidé v práci přístup k přirozenému dennímu světlu. To bývá problém například v továrnách či v obchodních centrech, kde jsou aktuálně platné české normy často porušovány. Pokud ale dojde ke kontrole ze strany úřadů, musí se nedostatek světla řešit, pro což jsou světlovody ideální.

Kromě získání přirozeného světla je nicméně důležitou výhodou světlovodů i energetická úspora, jelikož jsou schopné nahradit umělé osvětlení průměrně po dobu osmi hodin denně. To samozřejmě výrazně šetří náklady na energie, takže finanční návratnost počáteční investice se obvykle pohybuje mezi pěti až deseti lety.

V plánu je expanze v Saúdské Arábii

Celkový počet zakázek Lightway se aktuálně pohybuje okolo dvou tisíc za rok, přičemž v jedné takové firma dodá přibližně šest světlovodů. I díky tomu se obrat české společnosti v loňském roce vyšplhal na rekordních 120 milionů korun. Na druhou stranu ovšem podle Brandalíka nadále platí, že potenciál pro další růst je obrovský. Konkrétně třeba v sousedním Německu či Polsku jsou totiž světlovody stále relativně neznámé a celý trh je tam v podstatě na začátku, za čímž stojí hlavně malá osvěta zákazníků a nedostatečná propagace.

„Propagovat světlovody je bohužel velmi složité. Když totiž lidem ukážeme fotku světlovodů někde v interiéru, 99 procent z nich je zamění za umělé světlo. Vysvětlit jejich fungování bez osobního kontaktu se zákazníkem je tedy skutečně velmi těžké. Nedávno jsem dokonce zjistil, že to moc nechápe ani jeden náš obchodník ze Spojených arabských emirátů, který už jich přitom prodal celou řadu,“ zmínil Brandalík.

Světlem k lepším výkonům v práci a ve škole? Česká Halla přizpůsobuje svítidla biorytmu
Přečtěte si také:

Světlem k lepším výkonům v práci a ve škole? Česká Halla přizpůsobuje svítidla biorytmu

I přes komplikovanou propagaci je ale šéf Lightway přesvědčen, že zájem o světlovody se bude v příštích letech nadále zvyšovat. Velmi perspektivním trhem by mohla být například také Saúdská Arábie, která se nyní světu otevírá podobně, jako před zhruba 20 lety sousední Spojené arabské emiráty, respektive Dubaj. 

„Nedávno jsme instalovali asi 50 světlovodů do chlapecké školy ve městě Dammám. Velký potenciál vidíme také v masivní výstavbě domů, jichž jen v samotném Dammámu v posledních pěti letech vybudovali asi patnáct tisíc. Ještě mnohem více domů pak má brzy vzniknout i v hlavním městě Rijádu, přičemž do každého z nich můžeme dát zhruba šest světlovodů. To představuje skutečně obrovský trh, na který se nyní chceme zaměřit,“ uzavřel zakladatel Lightway.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek