Menu Zavřít

Boeingem? Raději ne, díky. Při nákupu letenky hledí na typ letounu každý pátý cestující, ukazuje studie

3. 9. 2024
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Depositphotos
  • Jeden z pěti cestujících zkoumá při nákupu letenky rovněž typ letounu. V mnoha případech se tak snaží vyvarovat dopravním prostředkům společnosti Boeing
  • Změna chování souvisí s opakovanou negativní medializací zmíněné letecké společnosti, která v tomto roce odstartovala kvůli lednovému incidentu při letu Alaska Airlines, kdy z letadla ve vzduchu odpadl kus trupu
  • Navzdory obavám se celková bezpečnost letectví v posledních letech výrazně zlepšila, riziko úmrtí během komerčního letu kleslo na jedna ku 13,7 milionu

Až donedávna cestovatelé při nákupu letenky obvykle zohledňovali hlavně faktory, jako je cena, čas odletu a doba strávená v letadle. Nově jim však na prozkoumání přibyla další oblast. Podle červnového průzkumu digitální analytické společnosti Quantum Metric, o kterém informoval web CNBC, si jeden z pěti pasažérů před rezervací letu zjišťuje také podrobnosti týkající se letounu, kterým se cestu chystá absolvovat.

Ačkoli průzkum konkrétní výrobce a modely letadel neuvádí, upozorňuje na skutečnost, že 55 procent cestujících změnilo podmínky rezervace až v reakci na nedávné zprávy týkající se letadel a leteckých společností. Těm dominovala americká firma Boeing, která hrála ústřední roli v řadě témat – od kontroly kvality až po obchodní etiku. Opětovnou diskuzi v tomto roce otevřel incident z 5. ledna, kdy Boeingu 737 Max 9 během letu společnosti Alaska Airlines odpadl panel dveří.

Změnila medializace společnosti Boeing vaši důvěru v její letadla?

„Naše výzkumy naznačují, že cestující letouny více zkoumají a potenciálně se snaží vyhnout letadlům značky Boeing,“ potvrdila Danielle Harvey, globální viceprezidentka a vedoucí strategie pro cestování a pohostinství ve společnosti Quantum Metric. Z průzkumu dále vyplývá, že kvůli obavám z bezpečnosti své lety po zbytek roku omezí na 22 procent dotazovaných.

Někteří z těch, kteří na vzdušnou dopravu zanevřít nehodlají, se „alespoň“ snaží vyhýbat nízkonákladovým dopravcům. Bezpečněji se tímto způsobem cítí na 13 procent z cestujících. Zmíněná taktika ale příliš smysl nedává, tedy minimálně to tvrdí nezávislý letecký analytik a zakladatel společnosti Sobie Aviation Brendan Sobie.

Outstream Placeholder

„Více nízkonákladových dopravců používá letadla Airbus A320 než Boeing 737, zejména v Asii,“ nechal se slyšet a dodal, že v konečném důsledku se problémy Boeingu dotýkají všech leteckých společností, a to bez ohledu na jejich obchodní model.

Bezpečnější než před lety

Také podle profesora statistiky na Massachusettském technologickém institutu Arnolda Barnetta se navzdory znepokojivým zprávám o Boeingu bezpečnost letectví v posledních desetiletích výrazně zlepšila. Ve svém výzkumu publikovaném v srpnu v časopise Journal of Air Transport Management Barnett napsal, že riziko úmrtí při komerčním letu v období 2018 až 2022 celosvětově kleslo na jedna ku 13,7 milionu, což je oproti předchozí dekádě výrazné zlepšení. Pro srovnání, v letech 1968 až 1977 to bylo jedna ku 350 tisícům, kdežto v období 2007 až 2017 pak jedna ku 7,9 milionu.

Pokles rizik Barnett přičítá několika faktorům, včetně technologických pokroků, jako jsou systémy pro předcházení kolizím, dále rozsáhlému školení a důkladné práce organizací, konkrétně Federálního leteckého úřadu a Národního úřadu pro bezpečnost dopravy v USA.

Jsme vinní, uznal po letech Boeing. Americký výrobce letadel zaplatí miliardovou pokutu za pády dvou strojů 737 MAX
Přečtěte si také:

Jsme vinní, uznal po letech Boeing. Americký výrobce letadel zaplatí miliardovou pokutu za pády dvou strojů 737 MAX

Obecně pak Barnettův výzkum rozděluje svět na tři skupiny, ve kterých se úroveň bezpečného létání liší. Do první a nejbezpečnější patří Spojené státy, Evropská unie a další části Evropy, Austrálie, Kanada, Čína, Izrael, Japonsko a Nový Zéland. Do druhé profesor zařadil oblasti jako Bahrajn, Brazílie, Hongkong, Indie, Mexiko, Singapur a Jižní Afrika.

Pro představu, v těchto dvou skupinách byla v letech 2018–2022 pravděpodobnost úmrtí na úrovni jedna ku 80 milionům. Ve třetí skupině zahrnující všechny ostatní státy bylo riziko 36krát vyšší. I zde se ale situace velmi zlepšila. Během uvedeného období totiž klesla pravděpodobnost smrti takřka o polovinu.

Výběr letadla? Možný, ale nejistý

Ačkoliv Barnettova studie nepredikuje, jak se budou problémy Boeingu vyvíjet v následujících měsících a letech, ohledně budoucnosti komerčního letectví jako takového zůstává profesor optimistický.

„Přestože incident u Alaska Airlines byl skutečně mimořádnou situací, piloti okamžitě reagovali a letadlo bezpečně přistálo. Tato událost tedy ukazuje, že i když se něco vážného pokazí, ostatní prvky systému letecké bezpečnosti obvykle katastrofu odvrátí,“ řekl Barnett pro CNBC Travel. „Když se na to podíváme celkově, tato událost vypovídá více o bezpečnosti létání než o jeho nebezpečích,“ doplnil.

WT100

Navzdory tvrdé konkurenci mezi leteckými společnostmi ve výrobě letounů již dlouho dominují právě Boeing a jeho evropský konkurent Airbus. Společně vyrábějí takřka všechna velká osobní letadla. Pokud by se tedy někdo chtěl letounům z továrny Boeing vyhnout, může. Rozhodně to ale nebude snadné.

Ztráta ve výši 32 miliard dolarů. Boeing poslední roky trápí závažné finanční problémy, ve vzduchu ho ale drží duopol
Přečtěte si také:

Ztráta ve výši 32 miliard dolarů. Boeing poslední roky trápí závažné finanční problémy, ve vzduchu ho ale drží duopol

Nicméně, některé platformy jako Kayak nebo Alternative Airlines cestujícím umožňují filtrovat lety právě podle typu letadla. Tato možnost byla přidána po dvou tragických nehodách stroje Boeing 737 Max, ke kterým došlo v rozmezí šesti měsíců v letech 2018 a 2019 a během nichž přišlo o život dohromady 346 lidí. Ani to však nepřináší stoprocentní jistotu. Pasažér musí počítat i s takovými komplikacemi, jako je výměna letounu na poslední chvíli.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).