Menu Zavřít

Blízká setkání

Autor: Euro.cz

Test: BMW 330d versus BMW 330i

Závodní okruh u španělského Albacete by asi neměl být tím pravým místem pro testování manažerského sedanu. Jenže kde jinde zkoušet dynamické vlastnosti vozu, v jehož třídě se výkon motoru pod dvě stě koní pomalu stává variantou pro chudé? Automobilka BMW proto na mezinárodní prezentaci svého nejdůležitějšího modelu seřadila v pit-lane několik bavoráků trojkové řady se sportovním podvozkem a třílitrovým benzinovým šestiválcem pod kapotou, označené 330i.

Po loňském faceliftu se stal dokonalejším Mercedes třídy C, na vyšší úroveň postoupilo i Audi se svojí dravě se tvářící novou A4. Na konkurenci se ale v Mnichově tolik neohlíželi, protože překonávat museli hlavně sami sebe. Dosavadní čtvrtá generace trojkového BMW disponuje vyváženým chováním na silnici, přátelským interiérem orientovaným na řidiče, a navíc se jí ve všech provedeních (včetně verzí kombi, kupé a kabriolet) prodaly přes tři miliony exemplářů. Vlastně by stačil facelift. Pátá generace však dostala víc než jen karoserii od Chrise Bangla.

Na atmosférických benzinových šestiválcích bavorská automobilka vystavěla svoji pověst a upravený agregát v nové 330i přichází s dalšími důvody, proč mu dát přednost před turbodieselem. Jeho výkon vzrostl o 27 koní na současných 258, díky nimž dokáže BMW akcelerovat na stovku za 6,3 vteřiny. Jenže odcházející čtvrtá generace měla jiný vrchol - třílitrový turbodiesel, nedávno testovaný magazínem E8. A s ním se trojka v showroomech ukáže až na podzim. Stojí za to si koupit benzinovou verzi, vyplatí se počkat, nebo je dokonce předchozí generace lepší?

Porovnání 330i s modernizovaným šestiválcem a sportovním podvozkem se starší 330d není předem jasnou záležitostí, jak by se mohlo zdát. Vůz s turbodieselovým šestiválcem má sice o 54 koní méně, součástí výbavy však byl sportovní M paket s tvrdším odpružením a dalšími sportovními doplňky. Ačkoli diesel nemá tak vybroušený zvuk ve vypjatých okamžicích, v nízkých a středních otáčkách není vůbec slyšet.

Mohutná síla vtiskne řidiče do sedadel hned po sešlápnutí plynu a zátah dlouho nepolevuje. S turbodieselem se dá na stovku zrychlit za 7,2 vteřiny, i když hlavní předností je pružnost agregátu za všech okolností. A spotřeba se za běžných okolností pohybuje kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů.

Nová trojka si zachovala jízdní kvality starší generace a leccos k nim přidává. Součástí testů ve Španělsku byla i jízda na silnicích mezi Albacete a Valencií, na nichž se ukázala stejně stabilní a snadno ovladatelná. S běžným podvozkem snad jen pohlcuje nerovnosti o stupínek přesvědčivěji, aniž by tím utrpěly dynamické schopnosti vozu. Komunikativní řízení, přesná převodovka i famózní brzdy mají obě verze společné.

Rozdíly na silnici u dvou generací trojek nejsou nijak dramatické, takže o to více vynikne posun v interiéru. Konkurence v tomto ohledu zvláště exceluje, takže se ani není čemu divit. Nová trojka víceméně kopíruje architekturu kabiny pětkové řady, což je dvousečná zbraň. Jednak se vnitřek vozu stal luxusnějším a díky dominantnímu displeji systému iDrive i zaměřeným na high-tech, na druhou stranu se poněkud vytratilo kouzlo, díky němuž byl řidič centrem vozu. A takové maličkosti o pocitech za volantem rozhodují nejčastěji.

BMW 330i je fantastickým automobilem, který má co nabídnout sportovně zaměřeným řidičům, jenže turbodiesel ve starší generaci to stále rovněž dokáže. Při ostré jízdě, když se spotřeba benzinového šestiválce pohybuje kolem osmnácti litrů, navíc 330d jede za deset litrů nafty. Pokud by člověk chtěl ostrý sportovní sedan, s nímž se čas od času podívá na okruh, bude tam patřit mezi ty rychlejší a ze zvuku šestiválce ve 330i bude u vytržení. Do běžného provozu je však turbodiesel přátelštější. Starší generace 330d je natolik dobrá, že čekání na novou téměř pozbývá smyslu. V příštím roce by se ale pod kapotou trojkové řady měl nově objevit i třílitrový turbodiesel se dvěma turbodmychadly a výkonem 272 koní. A ten by už za výměnu stál.

BMW 330d
motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
objem: 2993 cm3
maximální výkon: 150 kW
převodovka: 6stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 242 km/hod.
průměrná spotřeba: 6,6 litru na 100 km
základní cena: 1 145 200 Kč

Klady
+ nízká spotřeba
+ tichý a pružný motor
+ jízdní vlastnosti

Zápory
- už se nevyrábí

BMW 330i
motor: zážehový šestiválec
objem: 2996 cm3
maximální výkon: 190 kW
převodovka: 6stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 250 km/hod.
průměrná spotřeba: 8,7 litru na 100 km
základní cena: 1 153 400 Kč

Klady
+ jízdní vlastnosti
+ výkonný agregát
+ kvalitní interiér

Zápory
- vyšší spotřeba

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek