Plně autonomní vozidla pomalu, ale jistě expandují na silnice po celém světě. Osobní i nákladní auta bez řidiče aktuálně testuje mnoho různých firem třeba v USA, Číně, Spojených arabských emirátech či v Singapuru. A zatímco například v kalifornském San Franciscu už jsou autonomní taxíky zcela běžnou součástí tamních ulic, evropská města zatím stála spíše stranou. To by se ale už brzy mohlo změnit.
Významnou novinku nyní podle BBC oznámila americká společnost Uber, která provozuje mobilní aplikaci pro objednání taxíků ve zhruba 70 zemích světa. Firma chce v britském Londýně už na jaře příštího roku otestovat takzvané robotaxi, tedy zcela autonomní vozidlo bez lidského řidiče za volantem.
Služba má fungovat díky spolupráci s britským startupem Wayve, který se zabývá vývojem umělé inteligence, jež má být schopná samostatně jezdit v ulicích měst. Zatím sice není jasné, zda budou vozidla už od začátku k dispozici i samotným zákazníkům, vedení Uberu se nicméně nechalo slyšet, že je hodlá přidat do své aplikace hned, jak to legislativa dovolí.
Velký potenciál, ale i obavy
Spuštění samořiditelných taxíků v britské metropoli umožnila mimo jiné změna stávajících pravidel silničního provozu. Zatímco dříve vláda Spojeného království plánovala, že autonomní taxíky dostanou zelenou až v roce 2027, nedávno zavedený zrychlený rámec pro malé autonomní komerční služby podobné autobusům a právě taxíkům toto povolení uspíšil.
Změna v britském přístupu je částečně způsobena i tím, že podle nynější labouristické vlády má celé odvětví obrovský potenciál. Tamní ministerstvo dopravy nedávno uvedlo, že sektor autonomních vozů by v zemi mohl do roku 2035 vytvořit zhruba 38 tisíc pracovních míst, což může britské ekonomice teoreticky přinést dodatečných asi 42 miliard liber (asi 1,2 bilionu korun).
Je ovšem nutné říct, že ne všichni jsou z novinky tak úplně nadšení. Třeba podle britské odborové organizace GMB mohou autonomní taxíky představovat dokonce hrozbu. „Nejprve by se měly plně zvážit významné sociální dopady, které by auta bez řidiče mohla mít, tedy včetně dopadu na nezaměstnanost,“ uvedl tajemník GMB Andy Prendergast.
Konkurence pomalu roste
Podobnou službu spustil Uber letos v březnu v texaském Austinu. Společnost za hlavní výhodu vozidel bez řidiče označuje fakt, že mohou fungovat sedm dní v týdnu po dobu dvaceti hodin denně. Samotné zákazníky pak navíc vyjde jízda na stejné peníze jako běžným taxíkem.
Kromě Uberu má každopádně v tomto odvětví velké plány i mnoho dalších firem. Asi nejdále se zatím dostal startup Waymo, který už taxi zcela bez řidiče úspěšně provozuje v kalifornských městech Los Angeles a San Francisco či arizonském Phoenixu. Dalším konkurentem pak může být výrobce elektromobilů Tesla, jenž chce už letos v červnu spustit autonomní jízdy ve zmíněném Austinu.