Zelenina z farmy na stůl za šest hodin. Rohlík.cz spouští spolupráci s lokálními zemědělci včetně Karla Rodena - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Zelenina z farmy na stůl za šest hodin. Rohlík.cz spouští spolupráci s lokálními zemědělci včetně Karla Rodena

,
Zelenina z farmy na stůl za šest hodin. Rohlík.cz spouští spolupráci s lokálními zemědělci včetně Karla Rodena
  • Rohlík.cz spouští projekt na podporu českých zemědělců

  • Program „Rohlík pomáhá farmářům“ jim pomůže s marketingem, online prodejem, logistikou a administrativou

  • Pěstitelé si od něj slibují částečnou náhradu farmářských trhů a zaplnění propasti mezi drobnými zemědělci a velkofarmami

Farmáři neprožili zrovna nejlepší rok. Na trhy se nepodívali od loňského léta a prodej přímo na farmě často připomínal kličkování mezi opatřeními. Zemědělci musí téměř veškerý čas věnovat péči o své plodiny a zvířata, a tak většina z nich neměla čas ani energii na tvorbu e-shopů a internetové propagace. Nyní jim pomůže program platformy Rohlík.cz, který dává farmářům možnost prodávat své produkty přes internetový portál a usnadňuje jim logistiku, administrativu i marketing.

Projekt „Rohlík pomáhá farmářům“ představil ředitel Rohlíku Petr Pavlík společně se šéfkou nákupu Mirkou Vopatovou a Karlem Rodenem jako zástupcem farmářů.

Roden chodí od herectví odpočívat k borůvkám. Vlastní farmu, kde chová skot, koně a na šesti hektarech pěstuje přibližně jednadvacet tun borůvek ročně. Je typickým příkladem zemědělce, který může službu Rohlíku využít. Vlastní menší rodinnou firmu a vedle svých ostatních činností nestíhá rozvážet borůvky po okolí. „Nejzásadnější je dostat produkt k zákazníkovi rychle, protože čerstvé ovoce opravdu chutná jinak. Nejlepší je, když na borůvku sáhne jen jeden člověk při trhání a třídění. Plody se s rozvozem od Rohlíku dostanou k zákazníkovi do šesti hodin. Další věc jsou finance, je to zjednodušení a člověk hned ví, na čem je,“ říká Roden.

Online tržnice

Celý projekt funguje na čtyřech pilířích. První z nich je zjednodušené financování a administrativa. „Ve spolupráci s platební institucí Roger jsme připravili zkrácenou splatnost faktur, což znamená, že farmářům zaplatíme do tří dnů,“ uvedla Mirka Vopatová. Veškerá administrativa bude probíhat online. Druhý pilíř představuje marketing. Rohlík zajistí zemědělcům propagaci na internetu, pomáhá jim například s logem a prezentací firmy. Tvoří pro ně bannery, příspěvky na sociální sítě a zviditelňuje farmářskou práci. Projekt za farmáře vyřeší produktové fotografie nebo obaly, aby se mohli plně soustředit na pěstování.

Tomáš Čupr získal od investorů pět miliard. Rohlík se s nimi vydá dobýt Německo

Další zjednodušení práce se pak týká stručné oboustranné smlouvy a logistiky. Rohlík, působící dlouhodobě především jako zprostředkovatel dopravy, zařídí, aby se zboží dostalo k zákazníkovi čerstvé, tedy do šesti hodin od sklizně a při vhodné teplotě.

„Naši zákazníci milují lokální výrobky od farmářů, nejčastěji nám píší právě kvůli nim. Dnes už jich můžeme nabídnout stovku. Stali jsme se online farmářským tržištěm,“ říká CEO společnosti Petr Pavlík. Zmiňuje, že covidová situace přemístila velkou část trhu do online prostoru a spousta zemědělců na to nebyla připravena. Rohlík aktuálně spolupracuje s několika desítkami farmářů. Patří k nim zelinář Inocenc Šik, který pěstuje saláty a bylinky. Za čtyři roky spolupráce s Rohlíkem se mu ztrojnásobil objem prodeje. „Odběry jsou pravidelné, takže si můžeme naplánovat výsadbu,“ chválí si spolupráci Šik.

Přihlásit se do projektu může každý farmář, který splní podmínky, přes formulář na webu. Všichni zájemci o prodej přes Rohlík musí být v evidenci zemědělských podnikatelů na příslušném obecním úřadě, potřebují evidenci hnojiv, která používají, vypracovaný provozní řád a pravidelnou sanitaci. Zkrátka potvrzení o kvalitě zboží.

Zdraví a udržitelnost

Rohlík se takto snaží kromě nabídky lokálních surovin o udržitelnost zemědělství. Petr Pavlík zdůrazňuje, že uhlíkovou stopu nejvíc sníží prodej zemědělských produktů vypěstovaných v Česku a omezení dovozu. Nedává přednost žádným konkrétním potravinám, výsledky určuje poptávka.

„Hlavní důvody k podpoře projektu jsou zdraví a životní prostředí. Dostali jsme se do situace, kdy je Česká republika v Evropské unii poslední v produkci zeleniny na osobu. Vypěstujeme jednadvacet kilo na obyvatele, což je zhruba polovina německé produkce. Kvůli tomu musíme dovážet šest set tisíc tun zeleniny ročně,“ říká předseda Zelinářské unie Čech a Moravy Petr Hanka. Za pravdu mu dává i Martin Ludvík z Ovocnářské unie. Dvě třetiny českých ovocnářů tvoří malé rodinné farmy s pozemky do dvaceti hektarů. „Kamenné obchody a velké supermarkety daleko častěji o podpoře lokálních produktů hovoří, než konají,“ říká Ludvík.

Plánování tras pro Rohlík a spol. je matematický rébus. Řeší ho malá firma z Valašska

Zemědělci i zástupci Rohlíku si od spolupráce slibují, že začne zaplňovat díru na trhu, která se otevřela mezi drobnými farmáři a velkými zemědělskými podniky, dodávajícími zboží supermarketům. Na Rohlíku by mohly dostat šanci lokálně limitované odrůdy a zemědělci, kteří nemají čas objíždět trhy nebo se zaobírat internetovým marketingem. Na Rohlík.cz si zákazník bude moci objednat biopotraviny až domů relativně levně. Rozdíl mezi salátem koupeným v obchodě a z farmy prý pozná velmi rychle.


Aktualizace 4. 6. 2021 14:15 – Opravili jsme nesprávný název programu „Rohlík hledá farmáře“ na „Rohlík pomáhá farmářům“.