Ze světa offline konferencí do onlinu. Tuzemská aplikace na pořádání akcí Eventee zabojovala a uspěla i v době covidové - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Ze světa offline konferencí do onlinu. Tuzemská aplikace na pořádání akcí Eventee zabojovala a uspěla i v době covidové

,
Ze světa offline konferencí do onlinu. Tuzemská aplikace na pořádání akcí Eventee zabojovala a uspěla i v době covidové
Zdroj: Eventee
  • Eventee, tuzemský nástroj na podporu pořádání a průběhu konferencí, v posledních dvou letech výrazně vyrostlo. Přitom celosvětová pandemie by naznačovala opak

  • Firma musela platformu od základů změnit. Svoji pozornost přesunula z takzvaných offline události na akce hybridní a ryze onlinové

  • Společnost získala zákazníky po celém světě a v investicích se jí podařilo vybrat miliony korun.  Na milionovou hranici (avšak v dolarech) by se pak chtěla do konce příštího roku dostat i z pohledu tržeb

Pokud byste chtěli vybrat oblast, jejíž šance na prosperitu během pandemie budou takřka nulové, pak by obor, ve kterém působí česká firma Eventee, byl někde u vrcholu potenciálního žebříčku. Služba totiž pomáhá řešit konference a další velké akce. Dává dohromady lidi, umožňuje jim přecházet z jedné místnosti do druhé a tam mezi nimi navazovat co nejužší kontakt.

Takové akce, jako by se během uplynulého roku a půl de facto vypařily. Přesto všechno se Eventee podařilo právě během této doby významně povyrůst. V posledních měsících se mu dokonce daří tak, že každé další čtvrtletí jeho tržby meziročně stoupají ještě o něco víc než to předchozí. V letošním prvním kvartálu to bylo o 13 procent, ve druhém o čtyřiasedmdesát, zatímco v tom třetím rovnou o 223 procent – říjen byl vůbec nejsilnější měsíc, jaký kdy platforma zažila.

Hovoříme o jednotkách milionů korun, které se právě teď dají vydělat na službách spojených s konferencemi. Vedení samotného Eventee očekává, že se letos dostane z hlediska obratu na hranici pěti. Přitom v roce 2020, tedy době nástupu pandemie a zákazu setkávání, firma málem zkrachovala.

Robot místo hostesky, umělá inteligence i virtuální katalog. České marketingové společnosti drží krok s technologickými trendy

„Typickými zákazníky se stále více stávají univerzity, které máme doslova po celém světě – od USA až po Singapur,“ objasnil redakci Euro.cz zakladatel společnosti Roman Maštalíř. „Dále jsou to velké firmy a korporace organizující konference pro své zaměstnance a v neposlední řadě i eventové agentury, kterých máme po celém světě také několik,“ vyjmenovává místa, kde všude je Eventee nyní aktivní.

Platformu začal využívat například holandský TomTom, výrobce navigačních přístrojů i softwarů. Dále pak francouzský MoetHenessy, britský Oxford nebo český Forbes. Roste podíl zákazníků ze zahraničí, především ze Spojených států, kde jich je téměř 40 procent. Pokud se bude firmě dařit dál jako doposud, ráda by si otevřela kancelář v samotném New Yorku.

Čemu za tento úspěch vděčí? Především akcím, které se dají zorganizovat pomocí mobilu a internetu a které se dalšími pár kliky můžou přetvořit ve zcela virtuální události. „Na číslech vidíme, že event manažeři se se situací sžili a začali organizovat více a více virtuálních konferencí. Velké konference typu Web Summit nikdy nenahradí jejich virtuální alternativy. Pro menší konference ale bude hrát virtuální svět čím dál větší roli. Náklady na zorganizování takové konference jsou násobně menší a účastníci nemusejí cestovat přes půl světa,“ popsal Maštalíř.

Vedle obou uvedených režimů, tedy online i offline, je však potřeba zmínit ještě jeden model, a sice model hybridní „Pro ty, kteří nedají dopustit na osobní setkání a networking v místním baru, bude vždy hlavní fyzická událost. Ti ostatní se připojí online. Z našich dat plyne, že většina fyzických událostí organizovaná v Eventee běžela právě v hybridním režimu.“

Covidový dojezd

Cesta, jež k takovému poznání vedla, byla poměrně náročná. Cílem Eventee nikdy nebylo nahradit reálné akce nějakou zvláštní online variantou. Aplikace měla opravdové setkávání doplnit. Poskytnout pro něj tolik přívětivých podmínek a detailních informací, aby bylo co možná nejzajímavější pro všechny.

Pokud se dříve návštěvníci konference chtěli dozvědět dodatečné informace o programu, řečnících nebo i účastnících, Eventee jim v tom pomáhalo. Aplikace, kterou si před konferencí či v jejím průběhu stáhli do mobilu, jim umožňovala snáze se spojit se vším, co bylo kolem nich. Mohli se díky ní aktivně účastnit diskusí, lépe se orientovat v průběhu akce i nacházet nové známé. A druhá strana, tedy organizátoři, měla prostor, kde přehledně plánovat. V roce 2018, kdy do světa šla první verze, to vypadalo jako velmi dobrý nápad.

Chytré hodinky mohou pomoci usvědčit pachatele. Česká firma Compelson dokáže jako první získat skrytá data z Apple Watch

Maštalíř s kolegou Petrem Fialou, který se na zakládání dotčené společnosti též podílel, vložili do vývoje celého systému vyšší jednotky milionů korun, další finanční prostředky dodali investoři. Jedním z nich byl i Vít Vrba, zakladatel společnosti Novira Capital či Webnode.

Tržby Eventee měsíc co měsíc rostly, často i násobně. Stály na tom, kolik lidí se účastnilo probíhajících konferencí. Pořadatelé posílali peníze za akci jako takovou a kromě toho i za každého účastníka zvlášť. Když se však hromadné akce začaly plošně rušit, propadl se obrat na čistou nulu.

Začněme znovu

Na dno Eventee narazilo přesně ve chvíli, kdy měl Maštalíř domlouvat poslední detaily vstupu nového investora do firmy. Místo toho tak musel všechno rázem odvolávat a přemýšlet, jestli jde projekt vůbec zachránit.

Rozhodnutí padlo po pár týdnech. Eventee bude pokračovat dál, jen bylo zapotřebí jej změnit tak, aby uspěl i v době covidové, respektive na trhu, kde se lidé setkávat nemůžou. Maštalíř se se zaměstnanci, kteří souhlasili s tím, že raději budou pobírat výrazně snížené platy, aby firma mohla fungovat ještě alespoň další dva měsíce. A spolu s nimi změnil Eventee na platformu, která celé pojetí konferencí vlastně mění tak trochu sama.

Začala podporovat virtuální eventy, takže jejím prostřednictvím lze vysílat i přehrávat videa ze záznamu, na která se dá navázat živým vstupem včetně otázek a odpovědí. Účastníci virtuálních konferencí mohou též hlasovat, reagovat na probíraná témata a akci sami hodnotit. Jde zapojit oblíbený Zoom, prezentace, obrázky i dokumenty.

Organizátory jistě potěší, že konferenci je možné v aplikaci zorganizovat během několika kliknutí, celá záležitost podle Maštalíře nezabere víc než půl hodiny. Navíc by to měl zvládnout kdokoliv, kdo umí používat kalendář na počítači.

Křidýlko, stehýnko, pizza i čína. České virtuální kuchyni MyFoodPlace se daří, za poslední rok vyrostla o víc než 100 procent

Když má člověk hotovo, automaticky se mu vygeneruje mobilní i webová aplikace, na kterou se lze odkázat. To vše může použít pro reálnou událost, tedy takovou, o níž se dnes hovoří jako o offline akci, neboť se na ní lidé setkávají tváří v tvář. V případě zhoršení pandemické situace se dá akce z fyzické na hybridní nebo virtuální změnit jediným kliknutím.

S úspěšným restartem Eventee pomohlo i virtuální tržiště AppSumo. To sdružuje speciální nabídky aplikací, které pak doporučuje dál. Jeho dosah je víc než milion lidí, přičemž než se na něj nějaký produkt dostane, musí projít složitým výběrovým řízením. Eventee se to podařilo s nabídkou doživotního přístupu k aplikaci za výhodnější cenu. Díky tomu se podařilo licenci prodat tisícům zákazníků.

Tři měsíce od vypuknutí pandemie tak stála česká firma opět na svých nohou. Mohla se vrátit k plným platům a později dokonce začala nabírat nové pracovníky. Loňský rok pak uzavřela získáním investice za celkem 500 tisíc dolarů, tedy okolo 10 milionů korun.

Místo velkého řada malých

Prozatím firma stále aplikaci vylepšuje. K tomu hodlá najít nového investora, v pořadí už třetího. Od něho bude žádat rovnou jeden milion eur, který by firmě mohl pomoct s pronikáním do zahraničí a s dalším rozvojem.

„S novou investicí bychom chtěli co nejrychleji rozšířit tým o dalších osm lidí,“ nechal se slyšet Maštalíř. Tím by se jeho společnost dostala na počet rovných dvaceti.

Mění se ale také její klientela, respektive chování jejích zákazníků. Dříve byla typickým zákazníkem platformy firma pořádající jednu konferenci do roka. Teď jsou to spíš takové, jež organizují akcí víc, zato menších. „Vidíme, že se v průběhu posledních měsíců většina přesunula do hybridního typu eventů. V nich vidíme budoucnost,“ doplnil Maštalíř. Jako příklad uvádí WebExpo – jednoho ze známějších klientů společnosti. Letos používal Eventee také hybridně.

Sázka na člověka. V Česku se rozjíždí první burza talentů, stojí za ní startup Čeňka Stýbla z ViralBrothers

Spoluzakladatelé očekávají, že každým dnem překonají hranici osmi tisíc registrovaných organizátorů akcí. Zhruba čtvrtina z nich firmě pomohla nákupem doživotní licence v době covidu. „V novém business modelu založeném na předplatném máme více než 100 zákazníků,“ uvedl k tomu Maštalíř. A další sami rychle přibývají – TomTom, Oxford i jiné společnosti, které si Eventee v nedávné době připsalo, firma nekontaktovala. Byly to naopak ony, kdo platformu oslovil. I proto spoluzakladatelé věří, že mají v ruce lepší produkt a větší trh než kdy dřív.

„S investicí máme ambiciózní plány, kdy bychom na konci roku 2022 chtěli mít 500 aktivních zákazníků, což u našeho současného byznys modelu odpovídá jednomu milionu dolarů v ročních tržbách,“ uzavřel Maštalíř.