Zázrak se nekoná. Ani Korejci nedokážou jaderné reaktory stavět podle plánu

David Tramba 15. května 2017, 12:37  -  David Tramba
15. května 2017, 12:37

Korejská společnost KEPCO, která se uchází o stavbu nových jaderných bloků i v Česku, měla letos v květnu uvést do provozu první reaktor ve Spojených arabských emirátech. Navzdory všem proklamacím o dodržení časového harmonogramu i rozpočtu však stavba nabrala roční zpoždění. Ani ne před měsícem přitom Korejci v Praze tento projekt dávali za příklad své spolehlivosti.

Květen to zřejmě bude, ale zřejmě až s letopočtem 2018. Federální úřad pro jaderný dohled, což je obdoba českého SÚJB ve Spojených arabských emirátech, si vyžádal roční odklad startu prvního bloku elektrárny Barakah. V následujících měsících chce provést důkladné vyhodnocení bezpečnosti první atomové elektrárny na Arabském poloostrově – včetně „prověření profesionality zaměstnanců elektrárny“.

Jak je v podobným případech zvykem, posouzení zajistí experti Mezinárodní agentury pro atomovou energii (IAEA) a Světové asociace jaderných operátorů (WANO). Narážka na profesionalitu zaměstnanců není náhodná. Spojené arabské emiráty mají vlastních odborníků na jadernou energetiku málo a musejí spoléhat na najaté „mozky“ z Evropy, Severní Ameriky či z Východní Asie.


Čtěte více o korejském energetickém gigantu:

Asijská rošáda: o Westinghouse má zájem korejský koncern KEPCO


Zpoždění startu elektrárny Barakah je vážnou ranou pro globální ambice korejského koncernu KEPCO. Ta je v současnosti zřejmě druhým nejaktivnějším zájemcem o stavbu nových reaktorů v Dukovanech či Temelíně. V srpnu loňského roku otevřela své zastoupení v Praze a navázala spolupráci s Aliancí české energetiky, sdružením 13 strojírenských a inženýrských podniků.

Ještě na konci dubna, kdy zástupci firmy KHNP z holdingu KEPCO představovali svou nabídku v Praze, vše vypadalo v pořádku. „Zakládáme si na tom, že naše projekty dodržují časový harmonogram výstavby i sjednaný rozpočet. Spolehlivost našich řešení ilustruje současná výstavba jaderné elektrárny Barakah, která probíhá navzdory vysokým teplotám podle plánu,“ uvedl před třemi týdny generální ředitel KHNP Lee Kwan-sup.

Korejský jaderný koncern KEPCO měl v plánu se svými reaktory třetí generace dobýt světový trh. Lee Kwan-sup zmínil, že vedle Česka by rád – pokud k tomu dostane příležitost – stavěl elektrárny také ve Velké Británii, na Slovensku a v Polsku.

Elektrárna za 20 miliard dolarů

Zájem ani nadšení tedy korejským manažerům nechybí, ale jejich nabídka má slabiny. Oslovení jaderní experti upozorňují, že korejský model APR1400 nemá dvojitou ochrannou obálku reaktorové haly (takzvaný kontejnment), a nevyhovuje tudíž definici reaktoru generace tři plus.

Jaderný vědec a pedagog Radek Škoda nicméně dodává, že díky tomu je korejský model reaktoru levnější než konkurenční nabídky. Jasně se to projevilo v soutěži na stavbu čtyř bloků první jaderné elektrárny ve Spojených arabských emirátech, kde KEPCO v roce 2009 nabídlo výrazně nižší cenu než francouzská Areva i americko-japonské sdružení GE-Hitachi.


Jádro na vzestupu: loni se spustilo deset reaktorů, polovina z nich v Číně


Následně vzniklo konsorcium holdingu KEPCO s arabským podnikem ENEC, které výstavbu elektrárny Barakah v emirátu Abú Zabí zahájilo v roce 2012. Souběžně zde Korejci staví čtyři reaktory, které měly podle původního plánu zahájit provoz v průběhu let 2017 až 2020.

Elektrárna s celkovým instalovaným výkonem 5600 megawattů má po dokončení pokrývat až jednu čtvrtinu spotřeby elektřiny ve Spojených arabských emirátech, které dnes závisejí na spalování zemního plynu a topných olejů. Náklady na stavbu elektrárny se pohybují okolo 20 miliard dolarů.


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Auta
Retro: Toyota Supra slaví 40 let. Věhlas získala díky…
Video: Podívejte se, jak se má správně řídit staré Porsche 911
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Technologie
10 důvodů, proč už nepoužívat optickou mechaniku
Znáte World of Tanks? Otestujte své znalosti!
Umělá inteligence na GPU má konkurenci z Číny, ASIC Cambricon má výkon 166 TOPS
6 důvodů, proč si rozmyslet odchod do předčasného důchodu
Technologie VDC-M: ztrátová komprese obrazu mezi GPU a displejem bude i v mobilech
Hry pro příležitostné hráče