Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Výstavba větrné elektrárny na Božím Daru
Výstavba větrné elektrárny na Božím Daru
Autor: Jan Rasch/Mladá fronta

Vrtule na obtíž. Evropa neumí likvidovat vysloužilé větrníky

05. června 2017, 15:49 - dah
 Výstavba větrné elektrárny na Božím Daru
Výstavba větrné elektrárny na Božím Daru
Autor: Jan Rasch/Mladá fronta
05. června 2017, 15:49

Při vývoji větrníků poněkud zapadla otázka jejich pozdějšího rozebírání. Šetrné zdroje energie tak po skončení životnosti paradoxně čeká ekologicky nešetrná likvidace.

Rozsáhlé větrné parky byly v Evropě budovány za potlesku ekologických aktivistů. Jak se však ukazuje, ekologická bilance větrných turbín není tak příznivá, jak se zdálo. Likvidace obřích listů jejich rotorů ze skelné tkaniny slepené syntetickou pryskyřicí není snadnou a už vůbec ne „zelenou“ záležitostí.

Pro zmíněné kompozity zatím neexistuje druhotné využití a potíž je i s jejich pouhou likvidací. Klíčový komponent stroje, jehož hlavní předností je chod bez emisí oxidu uhličitého, tak zatím nelze než drtit a pálit, přičemž se neúměrně zanášejí filtry v odkouření kotlů. V Německu, které větrníky nejvíce prosazuje, je aktuálně v provozu na 28 tisíc větrných elektráren. Stojí na pevnině i v Baltském a Severním moři.

V hlavní roli dotace

Rozsah problému, který v souvislosti s větrnými elektrárnami vbrzku zákonitě udeří, vychází z jednoduchých počtů. Velká část větrníků v Německu je na hranici 20letého dotačního období stanoveného německým zákonem o obnovitelných zdrojích (EEG) a kvůli nízké efektivitě je bude třeba demontovat.


Přečtěte si o odstavování jaderných elektráren v Německu:

Nostalgie po atomu: německé jádro bylo nejlepší, říká šéf odstavené elektrárny


Větrníky s úhrnnou kapacitou 4 gigawatty (GW) podle německého Sdružení pro větrnou energii v roce 2020 vypadnou z dotačního programu, a pokud výrazně nevzroste cena elektřiny, nebudou se svým provozovatelům už nadále vyplácet. To se týká velkých větrníků s turbínami o výkonu 5 MW, jichž je v Německu nejméně 800. K nim je třeba připočítat i další elektrárny vyřazené v důsledku závad nebo havárií.

Velká německá recyklační společnost Remondis v této souvislosti jen letos v Německu očekává 9000 tun materiálu z listů rotorů. Toto množství má ovšem do roku 2021 narůst na 16 000 tun.

Obavy nedokáže rozptýlit ani Německé sdružení pro větrnou energii. Jeho mluvčí Wolfram Axthelm jen poukazuje na to, že převažující část větrníků z oceli, hliníku, mědi a betonu lze snadno recyklovat. Nerudovskou otázku ve vztahu ke kompozitním materiálům ve vrtulích ale nedokáže zodpovědět ani on. „K jejich odstranění se naskýtá dostatek příležitostí,“ řekl německému listu Handelsblatt bez dalších podrobností.

Pomůže jen dynamit

Nad recyklací kompozitů si hlavu lámou vědci. Frauenhoferův institut pro chemické technologie už našel určitý technologicky náročný postup, jak sklo od pryskyřice oddělit. Komponenty ze dřeva, tkaniny ze skelných vláken a pryskyřice „demontují“ malými náložemi. Pro průmyslové využití by tento postup měl být podle vědců připravený do pěti let.

Video: Provoz větrníků se neobejde bez nehod

Než se tak stane, bude třeba vyčíslit náklady na tento způsob oddělování materiálů a ujasnit si, zda z likvidace větrníků pro jejich provozovatele neplynou dodatečné náklady. Prozatím provozovatelé větrných parků na likvidaci svých zařízení vyčlenili přibližně 40 000 až 60 000 eur (1 060 000 až 1 650 000 korun) na megawatt maximálního výkonu. Tato částka díky výnosům z kovošrotu zatím stačila, do budoucna na to už ale kvůli potřebnému započtení nákladů na filtry či recyklační technologie nebude možné spoléhat.

Dále čtěte:

Málo foukalo. Podíl zelené elektřiny loni klesl pod 13 procent

Tajemná betonová koule má způsobit revoluci v ukládání energie

Konec jádra: Němci musí stavět záložní plynové elektrárny



Čtěte také

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

před 2 hodinami

 Jaroslav Zadražil z projektu Sterch International

Zadražil ze Sterch International: Vyrábíme součástky pro satelity s přesností na nanometry

Satelity, které obíhají kolem Země, neumějí komunikovat mezi sebou. Snažíme se vyvinout…

před 3 hodinami

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

před 4 hodinami

 Zakladatel Amazonu a nejbohatší člověk na světě Jeff Bezos

Bezos se v roce 2026 stane bilionářem, následovat bude čínská vlna

Prvním dolarovým bilionářem na světě se stane Jeff Bezos, který na tento status dosáhne v…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Kdo vám může pomoci dostat se z dluhů? Společnost KRUK
Valorizace důchodů 2020: kdo dostane 900 Kč a kdo více?
Auta
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW…
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Rekord dálkového „závodu“ Cannonball po šesti letech padl. Řidič upraveného AMG E63 ujel 4480 km za 27 hodin a 25 minut!
Hry pro příležitostné hráče