Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

 Letecká záchranná služba
Letecká záchranná služba
Autor: Archiv MF

Vojtěchovy reflexy. Leteckou záchranku čekají další změny

Ondřej Stratilík 02. února, 06:03  -  Ondřej Stratilík
 Letecká záchranná služba
Letecká záchranná služba
Autor: Archiv MF
02. února, 06:03

Ministerstvo zdravotnictví znovu překope leteckou záchranku. Aby uhasilo potíže, které způsobilo.

Historka z loňského léta velmi výmluvně popisuje stav, do něhož se česká letecká záchranná služba dostala kvůli krokům hnutí ANO. Během cest po regionech premiér Andrej Babiš zavítal v úterý 5. června i do jižních Čech a prohlédl si opuštěný zánovní heliport v Plané u Českých Budějovic. Ten hejtmanství nechalo postavit v roce 2015 za 58 milionů pro regionální vrtulníkové záchranáře. Jenže sloužili tam jen do 31. prosince 2016. Od roku 2017 službu chtě nechtě převzala armáda - protože ministerstvo financí pod Babišovým vedením nesouhlasilo s dosavadním systémem - a přesunula jihočeskou záchranářskou bázi na svou ženijní posádku v Bechyni. „Vůbec jsem netušil, že jde o čerstvě postavenou a takto prostornou a moderní základnu,“ uvedl Andrej Babiš loni v červnu podle webu záchranářů. A tak se opět začalo pracovat na tom, jak lékaře s helikoptérami do Plané vrátit.

Výsledkem je „nová“ koncepce letecké záchranky pro osmileté období 2021 až 2028. Tedy tak úplně nová není. Vrací systém, který v Česku fungoval až do roku 2016, než jej Andrej Babiš a jeho tehdejší tajemník Adam Vojtěch začali demontovat, aniž by přišli s novým a lepším modelem.

Výsledkem bylo, že od 1. ledna 2017 musela policie a armáda začít provozovat čtyři stanice místo původních dvou, jeden z původních poskytovatelů zanikl, dva noví přišli a sami lékaři si hlasitě stěžovali na způsob výběru nových provozovatelů.

Nešťastné a zbytečné rozhodnutí

„V zásadě je to jediný možný směr,“ pokyvuje dnes hlavou Marek Slabý, prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR. „Myslím si, že ministerstvo akceptovalo to, co my jsme připomínkovali dřív,“ pokračuje ve své pochvalné řeči nad čerstvou koncepcí.

Jako ředitel jihočeské záchranky je rád, že už za necelé dva roky by mohla opět ožít základna v Plané. A že se do regionu opět vrátí soukromý provozovatel, který bude investovat do techniky i nového personálu, protože bude mít vidinu dlouhodobé smlouvy se státem. Což se nyní, když kontrakt trvá jen čtyři roky, neděje. „Osmiletá smlouva dává větší jistotu - soukromníkům se vyplatí investovat,“ ví Slabý.

Byl jedním z těch, kdo hned od začátku roku 2016 začal upozorňovat na všechny důsledky rozmarů tehdejšího ministra financí Andreje Babiše a jeho tajemníka Adama Vojtěcha. Vize, že během přechodné čtyřleté doby se zrodí úplně nový systém letecké záchranky spadající kompletně pod státní podnik, se i díky varování samotných lékařů loni ukázaly jako nesmyslné. A zádrhelem nebyl jen nákup deseti německých vrtulníků EC 135 za 1,6 miliardy korun. Nejproblematičtěji se jevil požadavek na vlastní personál - aby měl nový státní podnik hned od 1. ledna 2021 k dispozici minimálně 30 letců a 24 techniků, nedokázal nikdo zajistit. Nicméně ministerští úředníci na tyto okolnosti přišli až ve chvíli, kdy začali lámat funkční systém letecké záchranky. Místo osmi stanic nabídli soukromníkům pouze šest a navíc zkrátili dobu kontraktu z osmi na čtyři roky.


Přečtěte si: Vytvoření státní letecké záchranky by bylo chybou a rizikem selhání systému, zní z DSA

Letecká záchranná služba ( Autor: Hynek Glos/Euro )


„Nelze v žádném případě hovořit o zrušení dlouhotrvajícího systému,“ reaguje dnes Gabriela Štěpanyová, mluvčí ministerstva zdravotnictví. „Tehdejším provozovatelům končila smlouva a bylo tedy nutné vysoutěžit novou zakázku v otevřeném řízení,“ dodává v souvislosti s tendrem z roku 2016.

To ale není úplná pravda. I proto, že resort na rozdíl od dřívějška vypsal jen čtyřletý kontrakt, a navíc prosazoval úplné převzetí letecké záchranky státem, soukromým provozovatelům se přestal rentovat výcvik nových pilotů a techniků. Proč by investovali deset milionů - tolik zrození jednoho vrtulníkového letce zhruba stojí -, když vrcholní politici prosazovali vznik státního podniku, nejlépe už od roku 2021.

„To rozhodnutí vlády bylo nešťastné a zbytečné, přineslo zbytečné rozkolísání systému,“ hodnotí Marek Slabý zkrácený kontrakt.

Podnik v šuplíku

Teď tedy ministerstvo couvlo a do ostatních resortů rozeslalo k připomínkám souhrnný materiál, který ukazuje, jak bude letecká záchranka fungovat od roku 2021. A nejde o nic přelomového. Státní podnik je - zatím - schován opět do šuplíku a přepracované policejní a vojenské jednotky si mohou oddechnout. Místo současných čtyř stanovišť už budou obsluhovat jen po jednom.

„Je to osvědčený systém provozu, který byl zajišťován v letech 2008 až 2016,“ po chválil rozhodnutí Daniel Tuček, pilot a místopředseda představenstva DSA.

Pilot a místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček ( Autor: Martin Pinkas )

Pilot a místopředseda představenstva Daniel Tuček

Podřízení Adama Vojtěcha nyní svou práci směřují k tomu, aby v březnu mohli rozjet přípravy výběrového řízení. Ministerstvo zdravotnictví s tendrem spěchá i proto, aby se neopakovala tři roky stará situace. Tehdy se soutěžilo na poslední chvíli. Do věci navíc zasáhl antimonopolní úřad. Kvůli nejasnostem ohledně certiflkací vrtulníků společnosti Air-Transport Europe muselo ministerstvo zaplatit pokutu 1,25 milionu, soutěž o základnu v Ústí nad Labem dokonce muselo opakovat.

A i když podle zjištění týdeníku Euro vedení ministerstva zdravotnictví myšlenku na státní podnik úplně nezahodilo, v nejbližších letech ji neoživí. Pokud jednou bude chtít stát zajišťovat leteckou záchrannou službu vlastními silami, na přípravu potřebuje minimálně šest let. Dřív to rozhodně nepůjde, jak ukázaly poslední tři roky.


Letecká záchranka v Česku

Minulost (1. 1. 2009 až 31. 12. 2016)
• Cena kontraktu: 3,72 mld. Kč (pro osm stanic soukromníků)

• Armáda ČR: Plzeň (stroje W-3A Sokol)

• Policie ČR: Praha (stroje EC 135)

• DSA: Hradec Králové, Ústí nad Labem, Liberec, Ostrava (stroje EC 135)

• Alfa-Helicopter: Brno, Olomouc, Jihlava, Planá u Českých Budějovic (stroje EC 135 + Bell 427)
Současnost (1. 1. 2017 až 31. 12. 2020)
• Cena kontraktu: 1,64 mld. Kč (pro šest stanic soukromníků)

• Armáda ČR: Plzeň, Bechyně (stroje W-3A Sokol)

• Policie ČR: Praha, Brno (stroje EC 135)

• DSA: Hradec Králové, Ústí nad Labem, Liberec (stroje EC 135)

• Helikopter Air Transport: Ostrava, Jihlava (stroje EC 135)

• Air-Transport Europe: Olomouc (stroje A109K2)
Pravděpodobná budoucnost (1. 1. 2021 až 31. 12. 2028)
• Cena kontraktu: zhruba 4 mld. Kč, příprava tendru začne letos v březnu (pro osm stanic soukromníků)

• Armáda ČR: Plzeň (stroje W-3A Sokol)

• Policie ČR: Praha (stroje EC 135)

• Soukromí provozovatelé: Planá u Českých Budějovic, Brno, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Liberec, Ostrava, Jihlava, Olomouc (nejspíš stroje EC 135)

Dále čtěte:

Záchranka bude mít centrálu na Palmovce. Magistrát pošle městské části 600 milionů

Stát chce zřídit vlastní leteckou záchrannou službu

Kdo zachrání záchranku? Služba nemá vrtulníky ani piloty


Čtěte také

Události  Ropovod Družba

Rusko a Bělorusko se dohodly na vyčištění ropovodu Družba, ropa poteče v červnu

Ruský provozovatel ropovodů Transněfť se dohodl s Běloruskem na technickém plánu…

před 3 hodinami

 Dan Ťok

Exministři Ťok a Nováková míří na velvyslanecké posty

Bývalí ministři Dan Ťok a Marta Nováková (oba za ANO) mají zájem o působení v českých…

před 4 hodinami

Události Dispečink, ilustrační foto

Dvě pětiny Čechů se v práci neobejdou bez internetu, nejvíce v Praze

Více než dvě pětiny Čechů (43 procent) jsou při své práci závislé na internetu. Dalších 2…

před 4 hodinami

 Superb iV

Škoda představila Superb plug-in hybrid a elektrické Citigo

Škoda Auto představila elektrické Citigoe iV a plug-in hybridní Superb iV. Kromě toho…

před 5 hodinami

Události Vizualizace komunikace samořídících vozů

Studie: Vzájemná komunikace samořídících vozů zrychlí provoz až o třetinu

Spolupráce samořídících vozů může zrychlit provoz na víceproudých silnicích až o 35…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Mobilní platby jsou nedílnou součásti fenoménu digitálního parkování. Jejich využití roste
Volby do Evropského parlamentu: kdy budou výsledky
K čemu je dobré vědět devizový kurz ČNB?
Co je dobré vědět o odpočtu DPH?
Volby do Evropského parlamentu 2019: kde a kdy volit
Auta
Škoda Superb dostala v rámci faceliftu diodové řasy, více…
Škoda na hokejovém MS vstoupila do elektrické éry. Co nabízí elektrické Citigo a nový Superb iV?
BMW vrací do hry osmiválce: X5 a X7 dostávají rychlé verze M50i
H-D Sportster Custom vs. Moto Guzzi V9 vs. Triumph Bonneville Bobber
Videodojmy: Volkswagen Amarok DoubleCab Dark Label 3.0 TDI 4Motion
Hry pro příležitostné hráče