Příběh afrického internetového obchodu Jumia: utrpení mladého zebrorožce - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Příběh afrického internetového obchodu Jumia: utrpení mladého zebrorožce

,
Příběh afrického internetového obchodu Jumia: utrpení mladého zebrorožce

Internetový obchod Jumia byl příběhem afrického úspěchu. Pak se ta story začala kazit.

Když letos jinak střízlivý list Financial Times vypsal soutěž o nejlepší středoškolskou esej na téma budoucnosti e-commerce, zvítězil v ní text, jehož nosnou myšlenkou bylo tvrzení, že „budoucnost nepatří bílým“, nýbrž africkým podnikatelům. A skutečně, kdo by nedržel palce africkému technologickému byznysu? Podnikání na kontinentu s trhem velkým jako Indie (a stejně nenasyceným, ať mluvíte o čemkoli), bolestnou historií a vyčítavě zdviženým prstem vůči Západu je zjevně pro spoustu lidí záležitostí nanejvýš emotivní.

Podle toho to vypadalo i loni na podzim, když africký internetový obchod Jumia přišel s nápadem, že vstoupí na newyorskou burzu. Byl na Wall Street první africkou technologickou firmou v soukromých rukou o nominální hodnotě přes miliardu dolarů. Pro tyto firmy se vžil název jednorožci. Finančnická lingvistická tvořivost proto záhy přišla s termínem zebracorn, zebrorožec. Všechno vypadalo prima: pink fluffy zebracorn dancing on rainbows.

Autenticky africká firma

U běžných společností investoři studují před vstupem na burzu především čísla, aby odhadli míru realističnosti, s níž firma v reklamním prospektu slibuje investorům výnosy. V případě Jumie se vedly spory o jinou věc: jestli je firma dostatečně africká. Není divu. CEO Sacha Poignonnec je Francouz, firmu založil v roce 2012 v Berlíně (tehdy pod názvem Kasuwa), úřaduje z Dubaje a technologické zázemí má Jumia v Portugalsku. Jen trh (a většina ze 4500 zaměstnanců) je africký.

Proč je to důležité? Těžko to zdůvodnit jinak než právě emocemi. Jako by mít africkou firmu bylo…

Článek vyšel v týdeníku euro a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?

Chci se stát předplatitelem

Délka předplatného



  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě

Způsob platby


Kam doručíme časopis?

Doručovací údaje

Fakturační údaje

Firemní údaje