Ubráníme si své mobily?

30. listopadu 2007, 11:19 - Ivan Pilný
30. listopadu 2007, 11:19

Glosy postaršího technokrata

Zdá se, že ani naše mobily nezůstanou ušetřeny stejného tlaku, jakému jsou vystaveny naše poštovní a e-mailové schránky. Je tu nový „buzzword“ – mobilní marketing. Má stejné vlastnosti, jako měly a mají ostatní způsoby reklamy. Jdou do vás pod takovým tlakem, že anglický ekvivalent „push“ je slabým odvarem. Nikdo nechce promeškat příležitost, zaváhat na startu. Jako s internetem. Operátoři, portály, byznys, katalogy, vyhledávače všichni se vrhají na naše původně komunikační pojítko. Rychlost bohužel předbíhá užitečnost, takže mobilní spam nastupuje rychleji než cokoli předtím. Mobil je malý po všech stránkách, takže jeho totální znehodnocení se dostaví asi brzy. A to ještě do hry nevstoupili opravdu velcí hráči typu Googlu.
Pojďme se podívat na pár současných pokusů. Ty úspěšnější charakterizuje „něco za něco“. Za toleranci mobilní reklamy dostanete zdarma některé komunikační služby. To docela funguje, alespoň v tom, že jisté množství studentů si takhle rádo obstará esemesky zadarmo. Jestli si ovšem na základě reklamy něco doopravdy koupí, je otázkou. Tuto strategii reprezentují i virtuální operátoři, třeba Blyck, který vás vybaví SIM kartou a komunikačními službami zdarma. Tím má pod kontrolou reklamu a inkasuje za rozumné množství mobilního marketingu cíleného na profil svých uživatelů. Úspěšné pokusy jsou také ty, kde mobil tvoří jen část marketingového mixu – opíšete kód z plechovky, pošlete někam SMS místo víčka z obalu. Masáž probíhá v televizi, tisku, na internetu.
Více je ovšem neúspěšných pokusů. Nedávné zpřístupnění katalogu firem společnostmi O2 a Centrum je ukázkou uživatelské nepohodlnosti. Když ztratíte trpělivost během vykreslování titěrných nerozpoznatelných ikonek v portálu a kliknete příliš brzy na šipku, jste mimo. Musíte si počkat, až se vykreslí fotka v informační části a šup na nový pokus. Jízdní řády jsem zkusil jednou. Co je platné, že mobil ví, kde jsem a kolik je hodin! Stačilo by na mapě kliknout na místo, kam chci, a zadat, kdy se tam chci dostat. Jiné dotazy jsou marginální a každý je lehce vyřeší jinak a jinde. Budete-li tvrdit, že to nejde, tak mi prosím nezabírejte na malém displeji zbytečně místo.
Mobilní marketing přináší spoustu dalších otázek. Budou operátoři blokovat marketing a aplikace, které nejdou přes jejich portály? Když ano, mají na krku regulaci, když ne, budete mít brzy z mobilu schránku na nechtěné reklamy. Ve dne v noci. I na záchodě. Příznivci mobilního marketingu tvrdí, že díky znalostem dat o uživateli mohou využívat cílený marketing. Otázkou zůstává, zda jim to s našimi osobními daty dovolíme a nebudeme chtít nabídky ovládat sami.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít