Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Dálnice - ilustrační foto
Dálnice - ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas

U snědené dálnice. Stavělo by se, ale přestává být za co

 Páral 16. listopadu, 08:30  -  Pavel Páral
 Dálnice - ilustrační foto
Dálnice - ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas
16. listopadu, 08:30

Budou o kompletní dálniční síti snít i naši potomci za padesát let?

Doby, kdy bylo spoustu peněz, ale málo staveb silnic, dálnic či železnic, definitivně skončily. Dnes by se stavělo, ale už přestává být za co. A kvapem se blíží ještě mnohem horší doby. Nedávno vládou schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dokazuje, jak vláda projedla budoucnost, jakkoli jsou plánované výdaje nejvyšší za posledních deset let. Ekonomika přitom citelně oslabuje svůj růst a vládní pomoc akcelerací veřejných investic by byla zcela namístě. Rozdávání v sociální a mzdové oblasti si nyní vybírá svou daň a vláda bude svou fiskální politikou v přicházejících horších dobách zase šlapat na brzdu místo na plyn.

Ve skutečnosti je totiž těch necelých 87 miliard citelně méně než letošní realita, kdy bylo sice naplánováno 86 miliard, ale skutečnost se bude blížit sto miliardám korun po navyšováních během letošního roku. Navíc výhled, který byl součástí rozpočtu SFDI na letošní rok, předpokládal výdaje v roce 2020 na úrovni o deset miliard vyšší, než nyní vláda schválila. Takže meziročně se plánuje reálně méně. A to přesto, že součet požadavků na financování již probíhajících nebo k zahájení připravených staveb dosahuje 109 miliard korun. V této částce je zahrnuta i dosud poskytovaná pomoc krajům ve výši zhruba dvou miliard korun na opravy silnic II. a III. tříd. Ty byly v posledních letech ze státního rozpočtu dotovány částkami od dvou do čtyř a půl miliardy korun ročně a celková částka představuje více než šestnáct miliard korun.

Když tento penězovod vyschne, bude to na stavu okresek citelně znát. Navíc se do potíží dostanou lokální dodavatelé stavebních prací a sníží své kapacity, což do budoucna venkovskou údržbu prodraží.

Prožráno po česku

Problémy ve financování působí mnohaleté přibrzdění investic, které mělo dopad do hotovostního přílivu peněz z EU. Evropské fondy proplácejí dotace až na dokončené investice. Do té doby je nutné je financovat z domácích zdrojů. Vyplacené dotace se pak opět použijí jako domácí financování dalších staveb. Prudké zpomalení výstavby tak způsobilo, že přitekly peníze, ale nebylo do čeho je investovat, a tak byly v rámci rozpočtu spotřebovány na jiné účely. Česky řečeno prožrány.


Arrivederci.