Tvoříme rovnováhu mezi konzumem a udržitelností, říká David Petrbok. Založil online barterové tržiště Leepa - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Tvoříme rovnováhu mezi konzumem a udržitelností, říká David Petrbok. Založil online barterové tržiště Leepa

,
Tvoříme rovnováhu mezi konzumem a udržitelností, říká David Petrbok. Založil online barterové tržiště Leepa
Zdroj: Leepa
  • David Petrbok vytvořil aplikaci, kde si lidé mohou vyměňovat zboží nebo služby

  • Prostředí a mechanismus propojování jednotlivých uživatelů se podobá Tinderu

  • Od spuštění aplikace loni v říjnu se uskutečnilo 330 výměn, hlavní zdroj příjmu startupu zatím tvoří dobrovolný vstupní příspěvek

  • Swapování (výměna přebytků z domácnosti) je v Česku velmi populární, většinou se odehrává v tisícičlenných skupinách na Facebooku

„Mám domácí okurky, vyměním za dětské ponožky,“ ozývá se ve facebookových skupinách čím dál častěji. Někteří lidé se formou takzvaného swapu zbavují přebytečného oblečení. Dostanou za něj například kosmetiku, kterou pak vymění za domácí burčák a tak dále. Ti odvážnější si přes swap dokonce zařídí nábytek nebo po vzoru české komedie Kulový blesk uskuteční výměnu bytů. Dále na trh vstupuje zájem mladé generace o udržitelnost týkající se přírody i peněženky, spojená s popularitou nákupu věcí z druhé ruky. Z jiné strany trojici věcí, které inspirovaly Davida Petrboka k založení online swapovací aplikace Leepa, uzavírá seznamka Tinder.

Online tržiště Leepa funguje v podstatě stejně jako slavný seznamovací portál, pouze se tu „potkávají“ věci na výměnu. Místo vyplnění profilu s vlastními fotkami a výčtem svých nejlepších vlastností uživatel zakládá do portfolia jednotlivé produkty ze své nabídky. Vše, co už doma nepotřebuje, vyfotí a popíše v zářivých barvách. Na druhé straně displeje kdosi fotky přetahuje doleva a doprava na základě toho, zda se mu líbí, či ne. Pokud si vybere z vašeho portfolia, aplikace vám nabídne možnost vybrat si něco od něj. Máte zájem? V tom případě se můžete spojit a domluvit si konkrétní detaily výměny. Skoro jako rande, až na to, že místo telefonního čísla si vyměníte nepoužívané věci.

Dynamicky rostoucí swap

David Petrbok tento mechanismus vymyslel před pěti lety, když procházel Tinder a uchvátila ho jednoduchost a aplikace, kterou spojil s komunitním prostředím, v němž pracoval. „Nápad jsem však na nějakou dobu uklidil do šuplíku a vzal jsem příležitost pracovat v korporátu. Hodně mě zajímalo, jak takhle velká firma funguje zevnitř. A právě zkušenost z korporátu pro mne byla velká motivace. Uvědomil jsem si, ze v životě potřebuji dělat něco, co mi dává opravdu smysl, a něco, co nejde proti mým osobním hodnotám. A to Leepa je, věříme, že má ambici změnit spotřební chování a zčásti osvobodit společnost z konzumního koloběhu,“ říká Petrbok.

Chceme vyrábět cirkulární oblečení bez surovin a odpadu, říká šéf Nilmore Mikuláš Hurta. Módu rozkládá na molekuly

Online tržiště spustili vloni na podzim spolu s kolegou Michailem Gladyševem. Rok předtím si dělali analýzu trhu a překvapilo je, že lidé už si věci vyměňují na Facebooku a říkají tomu swap. Jenže to má nevýhody. Lidé na sociálních sítích běžně tráví hodně času. Když swapují, mají to časově ještě náročnější, protože ve skupinách k tomu určených jsou často tisíce členů a desítky příspěvků denně. Fotky se vkládají poměrně chaoticky, takže jich člověk musí projet stovky, aby našel něco zajímavého. V tu chvíli navíc nemá žádnou jistotu, že inzerent si vybere něco z toho, co poptávající může nabídnout.

Proto David Petrbok ucítil potenciál ke zlepšení. V jeho aplikaci lze zboží filtrovat podle druhu, člověk tu může inzerovat i své dovednosti a pokud se dva uživatelé propojí, už je téměř jisté, že výměna dopadne. „Každé tři měsíce jsme aktualizovali čísla ohledně velikosti tohoto trhu a zjistili jsme, že dynamicky roste. To nás utvrdilo v přesvědčení, že jsme na správné cestě. Pustili jsme se do technologického vývoje MVP naší aplikace, a dokonce přesvědčili do Leepy i naši tehdejší šéfovou Petru Dvořákovou,“ vypráví podnikatel.

Hobby s potenciálem měnit trh

Leepa je aktuálně startup v rané fázi, který žene životní filozofie svých zakladatelů, jelikož zatím negeneruje zisk. Programování má na starosti CTO David Feldstein a jeho činnost zatím zakladatelé firmy financují z vlastní kapsy. Dostávají sice dobrovolné příspěvky od nových uživatelů v podobě „vstupného“ při registraci, ale ačkoliv je Leepa pro Petrboka s kolegy prací na plný úvazek, musí vedle ní shánět další možnosti přivýdělku. Z jednotlivých výměn, kterých od spuštění aplikace v říjnu loňského roku proběhlo 330, jim zisk neplyne. „Aktuálně z toho máme dobrý pocit. Pokaždé, když ve statistikách vidíme, že si další uživatelé něco vyměnili, dodává nám to vítr do plachet,“ říká Petrbok. „Zatím jsme v rané fázi projektu, hodně investujeme do technologického vývoje a hledáme stabilní business model,“ dodává.

Mezi strategie, o nichž uvažují, patří zmíněné dobrovolné příspěvky, případně vstupné na speciální akce. „Právě tematické digitální eventy vidíme v budoucnu jako potenciálně velmi výnosný kanál. Snažíme se s nimi pracovat tak, aby vždy měly nějakou přidanou hodnotu pro uživatele, například spolupracujeme se zajímavými partnery apod. Testujeme si oblasti a mechaniku eventu tak, abychom  připravili produkt, který bude zajímavý a uživatelé za něj budou ochotni zaplatit,“ vysvětluje David. „Samotná aplikace je postavena na freemium modelu. Základ je zcela zdarma, a jakmile budeme mít full verzi, plánujeme do ní implementovat prémiové služby, které budou zpoplatněny na subscription bázi,“ popisuje podnikatel další možnosti.

Aby měl život smysl

Jinou příležitost vidí Petrbok ve spolupráci s firmami, které ve své strategii kladou důraz na udržitelnost. Plánuje vyrobit upravenou verzi aplikace pro jejich potřeby. V neposlední řadě chce využít obrovský potenciál trhu z druhé ruky – ten má do deseti let přerůst prodeje nového oblečení. Mimo swapování se chystá spustit i prodejní portál Leepa store, který bude sloužit k inzerci použitých produktů prémiových značek, případně jako second-hand upcyclovaných kousků (upcycling = domácí upravování obnošených kusů oblečení tak, aby dle názoru svého autora vypadaly lépe než nové). Zástupci Leepy by prý nejraději zkusili všechno najednou, jenže každá jednotlivá část je stojí další dlouhý vývoj, a proto zatím diskutují o prioritách.

Mezi českými e-shopy vládne optimismus. Očekávají, že letošní Vánoce budou z pohledu tržeb lepší nebo aspoň stejné jako loni

Jasno má ale David Petrbok v tom, že s vyměňovacím startupem nezačal jen kvůli představě snadného výdělku. „V našem projektu ani ve swapu nevidíme pouze čistě slibnou podnikatelskou příležitost, ale klíčový pro nás je přesah, který náš projekt, respektive swap, má. Zároveň se nechceme uzavírat. Swap je pro nás první vlaštovka, díky němu jsme vstoupili do celé nadmnožiny trhu z druhé ruky. A do něj jsme se zamilovali. Celý second hand trh podle nás obrovský potenciál nabourat zápornou dynamiku konzumního cyklu v naší společnosti,“ vysvětluje podnikatel a pokračuje: „Krásné na tom je, že trh z druhé ruky je postaven na pozitivních emocích, na kreativitě, originalitě a nových řešeních, která nabourávají klasické zaběhnuté systémy. Do roku 2030 má být jen v módním průmyslu resale trh větší než retail. Second hand trh může být opravdu velký, ale u nás ani v Evropě prozatím není moc rozvinutý, proto zde vidíme i velký potenciál z hlediska podnikatelské činnosti.“

Kup si, co nechceš

Pro Davida Petrboka byly při odchodu z korporátu a zakládání Leepy nejdůležitější jeho osobní hodnoty. Dříve pracoval v komunikační agentuře a cítil se svázaný spotřebním životním stylem, jelikož každý pracovní den vytvářel strategie, jak přesvědčit lidi, aby si koupili další zbytečnost, kterou nepotřebují. Podle svých slov dosáhl v osobním rozvoji do bodu, kdy mu přestalo dávat smysl vytváření pokročilých datových strategií, které berou člověku pozornost a dělají z něj pouhé číslo s naditou peněženkou.

Investice do Aukra byla drsná škola, říká Matěj Boruta ze skupiny Leverage

„Když jsem si pak začal uvědomovat, jaké obraty peněz, technologie a datové zdroje se využívají k tomu, abychom lidem podvědomě podsouvali prodejní asset, trochu jsem se zhrozil a už jsem toho nechtěl být součástí,“ líčí podnikatel ztrátu iluzí z práce, která ho dřív bavila. S Michailem oprášili myšlenku Leepy a vydali se dělat něco, co vytváří rovnováhu mezi konzumem a udržitelností. „Čím víc jsme pak makali na Leepě, tím byla frustrace z práce v korporátu větší, až to došlo do bodu, kdy jsem musel dát výpověď, i když jsem vlastně nevěděl, jakým způsobem si budu platit složenky, jelikož Leepa nás prozatím neživí,“ přiznává Petrbok. Aktuálně poskytuje kromě práce na aplikace ještě individuální marketingové konzultace.

V současnosti došel s aplikací do stavu, kdy je možné filtrovat produkty dle kategorie, klíčových slov i podle vzdálenosti nebo a téměř každý měsíc se koná týdenní tematický digitální swap – například výměna rostlin, knih, módy či nevhodných dárků. Na začátku proběhl obrovský celorepublikový swap, v němž se spojila většina skupin z Facebooku. Časem mají podnikatelé v plánu organizovat i offline akce v propojení například s VŠE, jelikož tři zakladatelé jsou absolventi VŠE a vidí budoucnout právě v mladých lidech. „Misí, kterou v Leepě máme, je vytvořit hravé tržiště, které propojuje lidi a vytváří rovnováhu mezi konzumem a udržitelností,“ říká David Petrbok. Jako důkaz, že to myslí vážně, slouží skutečnost, že jeho kamarád do Leepy nabídl svůj Mercedes. K výměně prý ale zatím nedošlo.