Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Propouštění v bývalé továrně Nokia - ilustrační foto
Propouštění v bývalé továrně Nokia - ilustrační foto
Autor: čtk

Severský příběh, který nezahřeje. Mezi finskou Nokií a Škodou Auto existují paralely

 Zámečník 06. dubna, 18:00  -  Miroslav Zámečník
 Propouštění v bývalé továrně Nokia - ilustrační foto
Propouštění v bývalé továrně Nokia - ilustrační foto
Autor: čtk
06. dubna, 18:00

U Finů se mohou Češi poučit, jak těžké to je, když vsadíte na jediné průmyslové odvětví a tomu se přestane dařit.

Počet zemí, které mohou sloužit Česku jako případová studie hodná inspirace, ne-li následování, snížíte vylučovací metodou velmi rychle. S prosperujícími sousedy Německem a Rakouskem se srovnáváme, jen když se nám to hodí, mnohdy to nedopadá dobře, a navíc je tady dějinná zátěž. Hledat vzdálenější majáky také moc nefunguje. Třeba o Singapuru jako zdroji nápadů jsem zaslechl námitky, jež se dají shrnout do následujícího - to by u nás nešlo, je to tam autoritářské, nejsme konfuciáni ani ostrovní obchodní stát těžící z polohy. Nový Zéland - moc daleko, anglosaská kultura. Irsko - podbízejí se daněmi, mají nefér výhodu v angličtině, navíc je to ostrov na půl cesty k Americe.

Nakonec nejmíň výhrad vyvolá zmínka o Finsku, tam se nemůžete vymlouvat ani na strategickou polohu (být na dohled od Petrohradu není momentálně vnímáno jako výhoda), ani na historické bohatství (byli před válkou o dost chudší než Češi), ani na jazykové výhody (nedomluví se s nimi ani Maďar). Země je to ovšem vyspělá, veskrze solidní, nezkorumpovaná, dobře spravovaná, vydává dobré statistiky a poctivá sebehodnocení. Anglicky umějí ve Finsku i laponští pastevci sobů. A hlavně: má Nokii jako příklad padlého ekonomického anděla. V mnoha ohledech tak ukazuje, co se dá v takové situaci dělat, ale také, jaká jsou rizika na cestě.

Gazely utíkají, zombie brzdí

Ve většině vyspělých zemí platí, že nositelem rychlého růstu (dvacet a více procent ročně) přidané hodnoty i zaměstnanosti je jenom asi pět procent gazelích firem, přičemž většina těch ostatních má mnohem horší výsledky, část z nich jsou „zombie“, které nedovedou ani splácet úroky. Ve Finsku se prosperita koncentrovala v informačních a telekomunikačních technologiích (ICT manufacturing) především v klastru kolem Nokie, která zdejší ekonomice dominovala velmi podobným způsobem jako v Česku mladoboleslavská Škodovka.

na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Superb Combi
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Ambition
655 109 Kč
s DPH
na objednávku BMW X7
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
2 063 685 Kč
s DPH
na objednávku Mercedes-Benz A
Benzín
Manuální
Motor:
160
Výbava:
Standardní výbava
10 648 Kč
s DPH
na objednávku Toyota Corolla Touring Sports
Benzín
Manuální
Motor:
1.2 Turbo/85 kW
Výbava:
Active
489 155 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
7 046 Kč
s DPH
na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
518d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 038 037 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Renault Kadjar
Benzín
Manuální
Motor:
1.3 TCe/103 kW GPF
Výbava:
Edition
444 900 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat Alltrack
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
Výbava:
Alltrack
916 110 Kč
s DPH
na objednávku SEAT Tarraco
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI/110kW
Výbava:
Style
691 441 Kč
s DPH

Zhoubná závislost na autoprůmyslu: české i slovenské ekonomice dochází palivo


Vysoká produktivita byla spojena s vysokou rentabilitou, mírou reinvestovaného zisku i vybaveností pracovníka kapitálem. Disproporční růst měly aglomerace s dobrými univerzitami. Nepatrná menšina firem zároveň „táhne i tlačí“ svoje okolí, o tom je ostatně celý ekonomický rozvoj. (Ponechme stranou debaty, zda v poslední dekádě za pomalým vzestupem produktivity ve vyspělých zemích vězí růst oborů, kde „vítěz bere všechno“, a představují do sebe uzavřené ostrovy, z nichž se nic moc pozitivního do okolí nepřelévá, a dopad na národní hospodářství je tudíž omezený.) Fenomén Nokie je možné dokumentovat na tvrdých datech (viz tabulka).

Jízda s Nokií

Jinak řečeno, když se dařilo, táhl tento byznys skoro polovinu přírůstku produktivity v celé ekonomice. Když se přestalo dařit, táhl celou ekonomiku dolů. Toto je velmi prudká strukturální změna, která je zajímavá především tím, že zkolabovala nejpokročilejší část finské ekonomiky.

Teď porovnání s výrobou automobilů a komponentů v Česku. Výkon členů sdružení AutoSAP tvoří téměř čtvrtinu průmyslové výroby v Česku, 21,8 procenta vývozu a devět procent českého HDP. A že by tento obor čekala v příštích deseti až patnácti letech menší změna než to, co se odehrálo s Nokií ve Finsku, si asi troufne tvrdit málokdo. Máme tady nezadržitelný a technologicky žádoucí přechod k automatizovaným výrobním systémům (Průmysl 4.0), které samy o sobě budou představovat podstatně menší požadavky na „jednicové dělníky“ a zvýšení nároků na kvalifikaci. Půjde o menší počet lidí lépe placených, ale nebudou to ti samí lidé. Sdílená ekonomika nezvedne poptávku po „hardwaru“ v podobě aut.


Přečtěte si komentář Ilony Švihlíkové: Čeho se bojí Německo a proč by nás to mělo zajímat


Ve velkých aglomeracích vyspělých zemí už dnes lidé pod třicet let chtějí jen službu mobility, která je dodávána různými způsoby, ale žádný z nich nezvedá celkovou poptávku po autech. Autonomní řízení je také fenomén, který nezastavíme, byť lze být skeptický k tomu, zda do aut budou nasedat lidé bez řidičáku. Tyto tři faktory přijdou, i kdyby elektromobilita nebyla, a žádný z nich nezvedne poptávku po pracovní síle ve zpracovatelském průmyslu. Vymyslet v této situaci adekvátní strategii pro Česko je „vyšší dívčí“ i pro mimořádně kompetentní vládní a podnikatelskou sestavu a prodat ji pak národu je úkol hodný Marka Prchala 3.0.

Když fouká protivítr

O Finsku tak má smysl mluvit právě proto, že nepříjemná strukturální změna potká i sofistikované země a mají s tím práce až nad hlavu. Můžete namítnout, že Finsko má euro, takže si nemůže při vyrovnání vnějších šoků, včetně těch technologických, a k obnovení konkurenceschopnosti pomoci oslabením národní měny. Proto si také naordinovalo „vnitřní devalvaci“ v podobě snižování celkových mzdových nákladů, aby obnovilo konkurenceschopnost svého vývozu, aniž by k tomu bylo přímo nuceno hrozbou platební neschopnosti státu.

Na chvostu Evropy ( Zdroj: Ministerstvo financí, )

Finové na to šli opačně: snahou o udržení prvotřídní reputace státu jako dlužníka. To je velmi přísný metr i na zemi, která má ve zvyku se chovat racionálně. Můžete prodlužovat odchody do důchodu, snižovat korporátní daně, snižovat daňový klín u zdanění fyzických osob, racionalizovat státní správu… Ale když proti vám fouká vítr, je zaděláno na problém. Finsku se to stalo a minulou dekádu skončilo co do růstu hospodářství v Unii čtvrté od konce, podstatně hůř než Česko (viz graf).

Jak se my vypořádáme s příští recesí, která se navíc potká s hlubokou technologickou změnou, je velmi dobrá otázka. Momentálně to ale vypadá, že si zaděláváme na velký průšvih, protože jíme ovoce stromů, které ještě ani nerozkvetly.

Dále čtěte:

Česko ztratilo u německých investorů pozici nejatraktivnější země regionu. Vede Estonsko

Zkouška orchestru, než začne stoupat voda. Recese přijde, jsme připraveni?

Německý rozpočet se může propadnout do schodku, varuje vládní dokument

Česká ekonomika se začíná přehřívat. V žebříčku stability se propadla o tři místa


Čtěte také

 Pokud se baterie hybridního superbu nabíjí pomocí nabíjecího wallboxu, trvá nabití 3,5 hodiny

Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu hybridního superbu. Investovala 311 milionů korun

Automobilka Škoda Auto dnes v závodě v Kvasinách na Rychnovsku zahájila sériovou výrobu…

před 1 hodinou

Události  Wi-Fi 6

Rychlejší sítě s vyšší kapacitou: přichází nová generace wi-fi

Wi-Fi Alliance oznámila, že začala certifikovat zařízení s podporou nové generace…

před 1 hodinou

Finanční úřad, ilustrační foto

Finanční správa šetří, omezí činnost desítek úřadů

Finanční správa omezí v prvním pololetí příštího roku činnost 33 finančních úřadů. Úřady…

před 2 hodinami

 Jablonečtí zastupitelé odvolali primátora Milana Kroupu

Jablonečtí zastupitelé odvolali primátora Milana Kroupu, den po jeho odchodu z ANO

Zastupitelstvo v Jablonci nad Nisou dnes odvolalo primátora Milana Kroupu zvoleného za…

před 2 hodinami

Události  Exekuce, ilustrační foto

Social Watch: Česko je v pasti levné práce, dusí ho i exekuce a nerovnosti

Česká ekonomika zůstává v pasti levné práce, přetrvávají velké rozdíly v odměňování mužů…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 3.71

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Jak a kde zjistím, že mám dluhy na zdravotním pojištění?
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Auta
Video: Co dělat v situaci, když zůstanete na přejezdu mezi…
Na zadním sedadle Rolls-Royce Phantom LWB: Jízdní dojmy z pozice člověka, který za vůz utratí 20 milionů
Škoda Rapid dostala facelift, který z ní udělá alespoň na pohled Škodu Scala
Nejabsurdnější příplatek? Porsche vám za 13 tisíc prodá „elektrický sportovní zvuk“
Soumrak „ruční“ brzdy. Nová auta ji už většinou nemají
Hry pro příležitostné hráče