S láskou k designu a papíru. Kateřina Šachová a Denisa Havrdová proměnily diplomovou práci v úspěšnou firmu Papelote - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

S láskou k designu a papíru. Kateřina Šachová a Denisa Havrdová proměnily diplomovou práci v úspěšnou firmu Papelote

,
S láskou k designu a papíru. Kateřina Šachová a Denisa Havrdová proměnily diplomovou práci v úspěšnou firmu Papelote
Zdroj: Papelote
  • Papírenská značka Papelote funguje od roku 2009, je známá hlavně díky nepřehlédnutelnému designu

  • Vznikla jako diplomový projekt Kateřiny Šachové. Firmu založila hned po škole se svým manželem Filipem Šachem a kamarádkou Denisou Havrdovou

  • Dnes Papelote spolupracuje s Národním ústavem duševního zdraví, iniciativou Zachraň jídlo nebo Holkami z marketingu

  • Firma odmítla otevřít prodejnu na Letišti Václava Havla, místo toho otevřela na Letné a teď chystá novou na Pražské tržnici

Poznámka v mobilu, k prasknutí narvaný diář v aplikaci tamtéž, maily a šuplíkové povídky v počítači. Kdy jste naposledy psali rukou? Jak vypadá vaše písmo? „Papír je stále důležitý, protože se ho můžeme dotknout. A protože nám nabízí prostor, ve kterém se můžeme zklidnit, zastavit se, odpojit od všech online zařízení a napojit se na vlastní offline bytí,“ říká Kateřina Šachová. Je kreativní ředitelkou a spolumajitelkou českého designového papírnictví Papelote. „V online prostředí se pohybujeme neustále a chvíle jen s tužkou a s papírem nám umožňuje dát si od obrazovek krátký půst,“ doplňuje ji výkonná ředitelka a další společnice firmy Denisa Havrdová. Trojice zakladatelů dohromady vede značku, která navrhuje a vyrábí diáře, deníky, fotoalba, školní potřeby, tematické zápisníky nebo samolepky.

Havrdová říká, že nechtějí proti technologiím bojovat, ani jim konkurovat, ale vytvořit protiváhu k online světu. Přiznává, že pro spoustu lidí displeje mohou papír nahradit, ale ona sama nabízí lidem, kteří si chtějí od modrého světla oddychnout, možnost, jak to udělat v příjemně designovém prostředí. A navíc za použití udržitelných materiálů. „My se snažíme jít naproti lidem, kteří to mají jinak, a také mluvit o tom, proč může být dobré psát rukou na papír a jaké výhody nám to přináší. Že dotýkat se věcí, zapojovat hmat a ostatní smysly je pro člověka nezbytné a pro rozvoj kreativního myšlení blahodárné,“ dodává Šachová.

Jak vybudovat značku od píky

Papírnictví založila v roce 2009 hned po škole, protože idea Papelote vznikla s její diplomovou prací v ateliéru ilustrace a knižní grafiky na pražské UMPRUM. Magisterský projekt spočíval právě ve znovuobjevování zapomenuté krásy papíru. Za obhájenou práci získala Kateřina národní studentskou cenu Exit Design a nominaci na Czech Grand Design ve dvou kategoriích. Už během vymýšlení projektu věděla, že se mu bude chtít věnovat profesně, a úspěch diplomové práce ji v tom jen utvrdil. Spolu s manželem Filipem Šachem a kamarádkou Denisou Havrdovou dosud fiktivní firmu doopravdy založili. Šachová se tak ze studentského života a práce grafického designéra na volné noze vrhla po hlavě rovnou do rozjezdu firmy. Nové pro ni bylo všechno. „Já jsem měla zkušenosti z práce v médiích a v neziskovém sektoru. Ale začátky v Papelote pro mě byly poměrně složité, například kvůli tomu, že se mi po roce fungování firmy narodilo třetí dítě. Papelote je ambiciózní projekt a musela jsem se naučit, jak vybudovat značku od píky,“ vypráví Havrdová.

„Polovina knih, co v Česku vychází, se dá označit za odpad,“ říká Rudolf Červenka z nakladatelství LEDA

Celý proces vzniku jednoho výrobku je v Papelote dlouhý a náročný. Na začátku vedení firmy zvažuje, co má smysl dělat, kam se chtějí jako značka posunout a co by mohli ocenit zákazníci. „Následuje kreativní designérský proces, prototypování, testování, domýšlení celkové strategie produktu, jeho udržitelnosti, finalizace návrhu a nakonec výroba, po které přichází fáze představení novinky zákazníkům. Pak produkt začíná žít svým životem. Mít vše ve svých rukou je velká výhoda, někdy však i zátěž. Neumím si ale představit, že bychom to dělali jinak,“ vysvětluje Šachová.

Deník pro aktivní život

Viditelnou součástí firmy je papírnictví, ať už v podobě kamenné prodejny na Letné, která se loni slavnostně otevřela, nebo e-shopu. To doplňuje grafické studio, kde se realizují B2B zakázky. Vzhled produktů zůstává pouze v rukou designérů, ovšem na obsahové části Papelote čas od času spolupracuje s dalšími projekty, které si sami vybírají a aktivně oslovují. Tak vznikla například Papírová spižírna od Zachraň jídlo, pracovní zápisník Stačí začít s Holkami z marketingu a diář Opatruj.se ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví. Na jeho stránkách najdeme spoustu tipů, rad a doporučení, jak podporovat svou psychickou odolnost a posilovat duševní zdraví. Pomáhá těm, kteří to potřebují, ale funguje i jako osvěta a prevence. S konstruktivními tipy se do jeho tvorby zapojily například Marie Salomonová, Pavlína Louženská nebo Taťána le Moigne. „Diář je příjemný na pohled i na dotek, je lidský a se svým majitelem komunikuje. Nabízí mu možnosti, informuje, dává drobné výzvy. Pomáhá na cestě za větší psychickou odolností,“ popisuje Šachová.

Diáře, které Papelote každoročně vydává začátkem října v tematické kolekci, aktuálně zaměřené na téma Vesmír, totiž neslouží jen jako externí mozek a plánovač času. Pro obě zakladatelky Papelote představují formu deníku. „Diář používáte k uchování vzpomínek, i když si z jakéhokoli důvodu nepíšete deník, ke třídění myšlenek a také k určité životní revizi. V posledních letech zjišťuji, jak je inspirativní projít si staré diáře a pozorovat, kam se člověk posunul, jak se změnily jeho priority, myšlení a celý život,“ říká Havrdová.

Dohodnout se

Před časem to například vypadalo, že Papelote bude zastupovat lokální české značky na pražském Letišti Václava Havla. Vedení se přihlásilo do tendru, i když to byl risk a podmínky jim zcela nevyhovovaly. Následně ho vyhráli a téměř ihned odstoupili. „Důvod byl celkem prozaický, nebyli jsme si jistí, jestli se nám to vyplatí. A zpětně hodnoceno – bylo to nejmoudřejší, co jsme mohli udělat. V dalším měsíci přišel covid, s ním omezení cestování a v takové situaci by pro nás mohlo být provozování prodejny na letišti i likvidační,“ shrnuje Havrdová.

Nakonec obě zakladatelky vnímají pandemické změny spíše jako pomoc. „Zefektivnili jsme některé procesy, začali mnohem více a důsledněji využívat projektové nástroje, naučili jsme se pružně přizpůsobovat každodenním změnám. Na druhou stranu jsme si jako majitelé museli vzít úvěr, zavřít v důsledku okolností náš první obchod ve Vojtěšské a také opustit některé projekty, které jsme dlouho připravovali a těšili se na ně,“ říká Šachová. „Přese všechny složitosti si ale myslím, že ty dopady byly více pozitivní než negativní. Vnímala jsem to hlavně u našeho kolektivu, dokázali jsme se semknout a v krátkém čase efektivně přenastavit priority, což nám pomohlo situaci lépe zvládnout a vyšli jsme z toho silnější,“ doplňuje její kolegyně.

Křišťálové štěstí na Designbloku. Sklárna Moser představuje návštěvníkům mistrovskou rytinu a umožňuje jim navrhnout vlastní umělecké dílo

Naučit se navzájem dohodnout bylo prý to nejtěžší, co vedení firmy za dvanáct let činnosti potkalo. V počátcích ji provozovali tři lidé, teď je zaměstnanců i s brigádníky pětadvacet a značka sama roste organicky podle přání zákazníků. „Bylo těžké naučit se si naslouchat, pochopit a přijmout, že každý jsme jiný, máme od života i od firmy jiná očekávání, jinak fungujeme a jsou pro nás důležité jiné věci. Pro mě byla tato vztahová rovina během předchozích let tím nejtěžším, čím jsme procházeli,“ přiznává Kateřina Šachová.

Slušná firma

Nyní se vedení firmy soustředí především na budoucí plány. Pro Denisu Havrdovou je důležitý rozvoj B2B spolupráce s dalšími klienty, na míru šité zakázky a přínos pro koncové zákazníky. „V listopadu otevřeme outlet v Pražské tržnici a během příštího roku bychom rádi zprovoznili další pražskou prodejnu,“ říká. Šachová k jejímu pragmatickému přístupu dodává, že pro ni je zásadní široká kreativita a udržitelnost. Chce navazovat smysluplné spolupráce a tvořit výrobky, které budou lidi inspirovat, motivovat, rozvíjet jejich tvořivost a aktivní přístup k životu.

I proto Papelote patří do sdružení Slušná firma. To má na svých stránkách seznam sedmnácti problémů lidstva, proti nimž by členské firmy ve svém oboru měly vystupovat a snažit se jich vyvarovat. „Věřím, že je můžeme drobnými změnami ovlivnit každý den, v každém okamžiku. Tím, jak budeme nad věcmi přemýšlet, jaká budeme dělat rozhodnutí, jak budeme naše produkty vyrábět a na jakých hodnotách budeme naše podnikání stavět,“ říká Šachová.