Robotizace, ilustrační foto
Robotizace, ilustrační foto
Autor: shutterstock

Roboti v maloobchodě: o práci bude přicházet až sedm tisíc lidí ročně

25. července, 12:09 - Jakub Procházka
 Robotizace, ilustrační foto
Robotizace, ilustrační foto
Autor: shutterstock
25. července, 12:09

Robotizace ohrozí do patnácti let v obchodním sektoru až sto tisíc zaměstnanců. Lidi, kteří pracují v tomto odvětví, zasáhne průmyslová revoluce s označením 4.0 zřejmě nejvíce. Vyplývá to ze studie Automatizace práce v České republice poradenské společnosti Deloitte.

Kromě robotizace skladů bude ubývat pracovních míst také kvůli rozšiřování pokladen bez obsluhy a postupnému zavádění bezobslužných prodejen.

Slova prezidenta Elektrotechnické asociace České republiky Jiřího Holoubka „v oblasti potřeby lidských zdrojů nelze v Česku kvůli Průmyslu 4.0 očekávat žádnou revoluci“, tak zřejmě v maloobchodě platit nebudou.

Holoubek i další odborníci tvrdí, že roboti v Česku díru na trhu práce nezalepí a poptávka po lidské síle se v budoucnu výrazně nesníží. V oblasti výroby a prodeje zboží ale má být podle zmíněné studie do roku 2033 ohroženo až 100 tisíc pracovních míst.

na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH

Obáváte se dopadu robotizace na pracovní místa v Česku?

Zejména robotizace skladů postupuje rychlým tempem. Distribuci nadměrného nákladu už dnes často zastávají robotické systémy.

Ještě rychlejšímu tempu zavádění umělé inteligence do skladů zatím podle studie brání především velmi rozmanitý sortiment, který prodejci nabízejí. Kompletaci objednávek tak mají a ještě nějaký čas budou mít na starost živé bytosti z masa a kostí.

Bez digitální revoluce nepřežijete

Technologie se nicméně vyvíjejí expresním tempem. Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) maloobchod bez automatizace nepřežije a na změnu, již přináší digitální revoluce, se musejí podnikatelé připravit co nejdříve. „Předpokládáme, že do automatizace a robotizace půjdou brzy zejména velcí výrobci potravin. Budou vozit zboží po ucelených paletách, se kterými jsou roboti schopni dobře pracovat a naložit je do kamionů,“ myslí si předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.


Jak postupuje robotizace? Česko vysoko nad průměrem, Korea daleko přede všemi


Se závěry studie Deloitte částečně polemizuje předseda technologické platformy CTIT Jiří Fuchs. „U velkých řetězců je vidět, že se i přes automatizaci v podobě samoobslužných pokladen počet jejich zaměstnanců spíše zvyšuje,“ tvrdí.

Podle samotných obchodníků se navíc zavádění robotických systémů dotkne zejména výrobců a maloobchodních prodejců. Velkoobchody prý naopak budou nadále spoléhat na manuální pracovníky.

Ani tak by se ale firmy neměly automatizaci či elektronizaci procesů vyhýbat. „Naopak, elektronizované příjmy zboží či fakturace celý proces zásobování maximálně zefektivní. Dalším krokem je pak propojení prodejen s objednávkovým systémem velkoobchodu. Distributoři, kteří v tomto ohledu v poslední době zaváhali, mohou mít v budoucnu výrazné problémy,“ varuje Mazák.

Zvoní pokladním hrana?

Nástup moderních technologií v českém obchodě se netýká jen robotů ve skladech a zavádění samoobslužných pokladen. Už v současnosti lze v Česku najít prodejny, které směřují k úplné bezobslužnosti.

„K tomuto trendu mohou napomoci i digitální cenovky. V nizozemské síti obchodů díky nim zákazník vybrané zboží zaplatí rovnou věrnostní kartou propojenou s bankovním účtem či pomocí aplikace v mobilním telefonu. Kartu či telefon nakupující přiloží k elektronické cenovce zvoleného zboží, které si pak rovnou uloží do tašky. Platba poté proběhne do deseti minut,“ připomíná Lenka Láchová ze společnosti Nielsen.

Podle Romana Mazáka využijí lidskou sílu v budoucnu spíše menší prodejci, a to i v případě výrazného rozšíření technologických vymožeností v tuzemsku: „Často bývá diskutována otázka osobního přístupu k zákazníkovi. Zejména v menších prodejnách v malých obcích komunikaci s prodavačem zákazníci chápou jako jakousi přidanou hodnotu v rámci procesu nakupování.“

„Pro malé prodejny je to jeden z faktorů, proč sem zákazníci chodí raději než do odosobněných řetězců. Zejména v malých obcích současný model jednoznačně přetrvá déle,“ doplňuje Mazák.

Článek vyšel v magazínu Profit

Přečtěte si elektronickou


verzi Profitu zdarma


Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče