Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Robotizace, ilustrační foto
Robotizace, ilustrační foto
Autor: shutterstock

Roboti v maloobchodě: o práci bude přicházet až sedm tisíc lidí ročně

25. července, 12:09 - Jakub Procházka
 Robotizace, ilustrační foto
Robotizace, ilustrační foto
Autor: shutterstock
25. července, 12:09

Robotizace ohrozí do patnácti let v obchodním sektoru až sto tisíc zaměstnanců. Lidi, kteří pracují v tomto odvětví, zasáhne průmyslová revoluce s označením 4.0 zřejmě nejvíce. Vyplývá to ze studie Automatizace práce v České republice poradenské společnosti Deloitte.

Kromě robotizace skladů bude ubývat pracovních míst také kvůli rozšiřování pokladen bez obsluhy a postupnému zavádění bezobslužných prodejen.

Slova prezidenta Elektrotechnické asociace České republiky Jiřího Holoubka „v oblasti potřeby lidských zdrojů nelze v Česku kvůli Průmyslu 4.0 očekávat žádnou revoluci“, tak zřejmě v maloobchodě platit nebudou.

Holoubek i další odborníci tvrdí, že roboti v Česku díru na trhu práce nezalepí a poptávka po lidské síle se v budoucnu výrazně nesníží. V oblasti výroby a prodeje zboží ale má být podle zmíněné studie do roku 2033 ohroženo až 100 tisíc pracovních míst.

Obáváte se dopadu robotizace na pracovní místa v Česku?

Zejména robotizace skladů postupuje rychlým tempem. Distribuci nadměrného nákladu už dnes často zastávají robotické systémy.

Ještě rychlejšímu tempu zavádění umělé inteligence do skladů zatím podle studie brání především velmi rozmanitý sortiment, který prodejci nabízejí. Kompletaci objednávek tak mají a ještě nějaký čas budou mít na starost živé bytosti z masa a kostí.

Bez digitální revoluce nepřežijete

Technologie se nicméně vyvíjejí expresním tempem. Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) maloobchod bez automatizace nepřežije a na změnu, již přináší digitální revoluce, se musejí podnikatelé připravit co nejdříve. „Předpokládáme, že do automatizace a robotizace půjdou brzy zejména velcí výrobci potravin. Budou vozit zboží po ucelených paletách, se kterými jsou roboti schopni dobře pracovat a naložit je do kamionů,“ myslí si předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.


Jak postupuje robotizace? Česko vysoko nad průměrem, Korea daleko přede všemi


Se závěry studie Deloitte částečně polemizuje předseda technologické platformy CTIT Jiří Fuchs. „U velkých řetězců je vidět, že se i přes automatizaci v podobě samoobslužných pokladen počet jejich zaměstnanců spíše zvyšuje,“ tvrdí.

Podle samotných obchodníků se navíc zavádění robotických systémů dotkne zejména výrobců a maloobchodních prodejců. Velkoobchody prý naopak budou nadále spoléhat na manuální pracovníky.

Ani tak by se ale firmy neměly automatizaci či elektronizaci procesů vyhýbat. „Naopak, elektronizované příjmy zboží či fakturace celý proces zásobování maximálně zefektivní. Dalším krokem je pak propojení prodejen s objednávkovým systémem velkoobchodu. Distributoři, kteří v tomto ohledu v poslední době zaváhali, mohou mít v budoucnu výrazné problémy,“ varuje Mazák.

Zvoní pokladním hrana?

Nástup moderních technologií v českém obchodě se netýká jen robotů ve skladech a zavádění samoobslužných pokladen. Už v současnosti lze v Česku najít prodejny, které směřují k úplné bezobslužnosti.

„K tomuto trendu mohou napomoci i digitální cenovky. V nizozemské síti obchodů díky nim zákazník vybrané zboží zaplatí rovnou věrnostní kartou propojenou s bankovním účtem či pomocí aplikace v mobilním telefonu. Kartu či telefon nakupující přiloží k elektronické cenovce zvoleného zboží, které si pak rovnou uloží do tašky. Platba poté proběhne do deseti minut,“ připomíná Lenka Láchová ze společnosti Nielsen.

Podle Romana Mazáka využijí lidskou sílu v budoucnu spíše menší prodejci, a to i v případě výrazného rozšíření technologických vymožeností v tuzemsku: „Často bývá diskutována otázka osobního přístupu k zákazníkovi. Zejména v menších prodejnách v malých obcích komunikaci s prodavačem zákazníci chápou jako jakousi přidanou hodnotu v rámci procesu nakupování.“

„Pro malé prodejny je to jeden z faktorů, proč sem zákazníci chodí raději než do odosobněných řetězců. Zejména v malých obcích současný model jednoznačně přetrvá déle,“ doplňuje Mazák.

Článek vyšel v magazínu Profit

Přečtěte si elektronickou


verzi Profitu zdarma


Čtěte také

 Dobíjecí stanice - ilustrační foto

E.ON plánuje 175 dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje do nich 183 milionů korun

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic…

před 1 hodinou

Zleva Jan Hudeček z Železáren Veselí a majitelé solárních elektráren v Chomutově Zdeněk Zemek a Alexandr Zemek čekají u brněnského krajského soudu na rozsudek v případu nezákonného vydání licencí.

Ústavní soud odmítl stížnosti Zemkových. Nepodmíněné tresty v kauze solárních elektráren platí

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnosti bratrů Zemkových, potvrdil tak nepodmíněné tresty v…

před 2 hodinami

 Šéf Tesly Elon Musk

Tesla postaví novou Gigafactory u Berlína, oznámil Musk

Americký výrobce elektromobilů Tesla hodlá postavit novou továrnu v blízkosti Berlína.…

před 3 hodinami

Společnost Deutsche Telekom si nárokuje výhradní používání barvy magenta.

Magenta je naše: německý telekom se soudí o barvu s americkou pojišťovnou

Spor o používání barvy magenta se rozhořel mezi Deutsche Telekom a americkou firmou…

před 5 hodinami

 Zakladatel Amazonu Jeff Bezos, nejbohatší člověk na světě

Průnik do uzavřeného klubu: Bezos chce koupit tým amerického fotbalu

Jeff Bezos má v plánu koupit tým amerického fotbalu z ligy NFL, tvrdí zdroje…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vzrostou minimální zálohy pro OSVČ v roce 2020?
Prevence před rakovinou existuje
Jak fungují odložené platby
8 čísel o zvýšeném rodičovském příspěvku
EU: V Česku žije nejméně „chudých“ lidí
Auta
Ve kterém městě vám hrozí největší riziko silniční bitky? A…
Automobilové origami je nejdražší SUV na světě. Stojí sedmkrát víc než Cullinan
Nový rodinný model Mitsubishi spojuje dvě kategorie aut. Moc krásy ale nepobral
Nový Peugeot e-Expert
Volkswagen Užitkové vozy v novém
Hry pro příležitostné hráče