Překupníci vydělávají na Playstationu tisíce. Když nechce peníze Sony, budeme je mít my, říkají - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Překupníci vydělávají na Playstationu tisíce. Když nechce peníze Sony, budeme je mít my, říkají

,
Překupníci vydělávají na Playstationu tisíce. Když nechce peníze Sony, budeme je mít my, říkají
Zdroj: Sony Interactive Entertainment
  • Na oblíbenou konzoli PlayStation 5 se v loňském září vytvořily u e-shopů fronty, které doteď nejsou uspokojené

  • To dává prostor překupníkům, kteří konzole nabízejí o třetinu dráž. Dají se na tom vydělat tisíce a je to ukázka internetových přeprodejů, které dokážou zaměstnat lidi na plné úvazky

  • v tuzemsku podle firmy G2A hraje hry na nějakém zařízení každý druhý Čech od 6 do 64 let, k růstu hraní přispěla i pandemie

Víte, co je to skalper? Jde o anglický název pro obchodníka, který rychle nakoupí, a pak se ziskem zase rychle prodá. V češtině je to od loňského podzimu stále víc skloňované slovo díky konzolím PlayStation 5. Tak nedostatkovému zboží, že se na něj v tuzemsku tvořily oficiální pořadníky ještě před jeho vstupem na trh. A doteď narůstají. Zatímco obchody hlásí, že pokud PS5 objednáte teď, dost možná do konce roku nebudete mít stále nic, situace nahrála překupníkům.

Někteří na nich zcela záměrně v rámci své brigády, jiní celkem omylem stihli vydělat už tisíce korun. Zázrak, na který se teď čeká oficiálně zhruba sedm měsíců, si stihli na začátku zamluvit, odkoupit, a teď ho nabízejí zájemcům poměrně vysoko nad prodejní cenou.

Skuteční zájemci tak obvykle konzole přeplácejí zhruba o čtyři tisíce, což je asi o třetinu původní ceny. Ale pokud se místním „profesionálům“ podaří sehnat dost zboží, z marže několika tisíc na kusu se může stát minimálně slušná brigáda.

Nabídka a poptávka

35letý Martin má profil na každé větší inzertní síti. Specializuje se na elektroniku a obvykle prodává iPhony. „Tam je jistota, že půjdou na odbyt,“ komentuje. Měsíčně obvykle prodá jednotky kusů elektroniky a vydělá si tím „i nižší desetitisíce“, ale k tomu zmiňuje, že i s pomocí botů hledáním, nákupem, inzerováním a dalším zařizováním stráví několik hodin týdně. Když viděl loni v září ohlášený příchod nové verze PlayStation, bylo mu jasné, že když ji objedná, nebude mít s odbytem problém.

I s poměrně malým pracovním vytížením je v oboru profesionál: na internetu takto obchoduje od roku 2006. Za tu dobu už si stihl online vytvořit osobnostní profil, kterému jsou lidé ochotni peníze poslat. „Pracuji na tom, abych na inzertních serverech získával 100procentní hodnocení. Bez toho, aby mi zákazníci věřili, to nefunguje,“ popisuje. A tak s nimi čile komunikuje, prodává jen nové zboží se zárukou a dbá na to, aby ho po zaplacení jeho zákazníci dostali co nejdřív, takže je online prakticky 24/7, jak říká.

Přes jeho jednoznačný finanční úspěch provozuje takové služby vlastně ještě v malém měřítku. Podle serveru Business Insider se jednomu takovému 22letému přeprodejci, který si říká Mike F., loni podařilo sehnat rovnou 221 konzolí, čímž během jediného týdne od svých zákazníků získal přes 40 tisíc dolarů. Pomohla mu i vhodná doba před Vánoci. PlayStationy prodával za dvojnásobek toho, co nakoupil.

Mike F. si z takového postupu vytvořil pracovní náplň, běžně přeprodává třeba značkové boty nebo oblečení a podle webu dokonce odešel z vysoké, aby se svému byznysu mohl věnovat naplno.

Hraní se přesouvá na mobily. Téměř polovinu tržeb herního průmyslu vloni vygenerovaly chytré telefony

Částečně, nebo úplně profesionální přeprodej je dnes možný buď díky známostem a napojením na distribuci, nebo – a to ještě lépe – s pomocí takzvaných botů. To jsou programy, které si poměrně jednoduše vytvoří právě skalpeři tak, aby automaticky nakupovaly žádané zboží ve chvíli, kdy se v internetových obchodech objeví. Protože taková akce proběhne v řádu vteřin, běžní uživatelé – nebo taky naivní, jak to vidí někteří – nemají šanci.

S jednou z mála výjimek. Aby bota šlo naprogramovat, je třeba přesně vědět, co v obchodě hledá. Tuzemsku blízké polské e-shopy ale nabízejí konzole často v nějakém balíčku, tedy místo „PlayStation 5“ je to „Playstation 5 s danými hrami“, přičemž nabídka je pokaždé odlišná. Tady šanci vycítili i čeští zákazníci, a pokud nechtějí čekat, svůj záměr přesměrovávají tam. Předobjednávky u severních sousedů neprobíhaly, takže na tamních e-shopech se nabídky občas objevují. Stačí je jen dostatečně trpělivě vyhlížet.

Tyto internetové obchody neposílají zboží do Česka. Místního zájmu si ale všimly: jako zábranu překupníkům už omezily zasílání stále na stejné polské adresy vyvolané zájmem Čechů. Jde o sídla služeb, jejichž existence spočívá v tom, že balíček pro tuzemského zákazníka nechají poslat k sobě, tam ho přebalí a odešlou do tuzemska.

O každou sekundu

Na spuštění prodejů, tedy předobjednávek, zájemci čekali a hráli o každou sekundu. Kolik kusů do které země výrobce pošle, je výhradně na něm. Třeba na e-shopu Alza se tak konzole vyblokovaly během hodin od zahájení předobjednávek v září.

„První dny byly v řádu tisíců kusů,“ říká k tomu Michaela Balarinová, mluvčí e-shopu Czc.cz. A protože konzole do e-shopů putují po jednotkách nebo desítkách a tam je internetoví obchodníci rozdělují dál podle minut z objednávek, čas jako by se pro zájemce zpětně zastavil. „Dodávky PS5 jsou stále omezené. Všechny kusy, které naskladníme, okamžitě posíláme zákazníkům, kteří je mají objednané,“ popisuje Daniela Chovancová, mluvčí Alzy, která dodává, že teď se v e-shopu odbavují zájemci, kteří se přihlásili na podzim. „Aktuálně vyřizujeme objednávky z října 2020,“ potvrzuje Balarinová.

E-shopy většinou hlásí, že si víc pokusů o nákup s cílem následného přeprodeje všímají. „Z toho důvodu umožňujeme nákup pouze jednoho kusu na zákazníka, řešíme i zdvojené objednávky, i když ze zákona nemůžeme zákazníkům rušit objednávky. Vzhledem k poptávce, která zdaleka převyšuje nabídku, zákazníky před doručením PS5 obvoláváme, abychom si potvrdili, že o zboží mají skutečně zájem,“ popisuje Balarinová.

„V našem zájmu je, a proto se také velice snažíme, aby se toto žádané zboží dostalo na co nejvíce našich zákazníků,“ vysvětluje Chovancová. V Alze mechanismy proti překupníkům průběžně upravují a zavedli možnost objednávky pouze jednoho kusu na jednoho zákazníka. „Přeprodej samozřejmě nelze zcela vyloučit, nicméně pro jeho eliminaci dodáváme vždy jeden kus pro jednoho koncového zákazníka,“ doplňuje Eva Kočičková, mluvčí Datartu.

I tak je zájem stále vysoký. E-shopy totiž nevědí, kolik kusů žádaného zboží jim dojde, ani kdy by to tak mohlo být. Aktuálně nemají žádné potvrzené informace. Na Alze hlásí zlepšující se trend dodávek, ale zájemci zůstávají na čekačkách. „Z našeho pohledu se ale může jednat i o zákazníky, kteří objednávají u více prodejců a čekají, kde bude konzole dříve dostupná,“ dodává k tomu mluvčí Datartu.

Podle všeho to tak skutečně je. A je to paradoxně je to jeden z důvodů, proč se žádanému PlayStationu 5 na trh mimo oficiální e-shopy tak daří. Aktuálně se totiž u klasických prodejců dostává z velké části na ty, kteří objednávek vytvořili hned několik. Obchody sice neumožňují víc objednávek pro jednoho člověka, ale každý má pořadník svůj. Ti, kteří si objednali u více e-shopů, kromě svého prvního zařízení už žádné další vlastně nepotřebují, a tak jej posílají dál. Ale ne zadarmo.

Nejsem žádný překupník

„Na zahájení prodejů jsem čekal, ale až tak vážně jsem to nebral. Objednával jsem ten den, ale až odpoledne. Pochopil jsem, že už je to pozdě,“ hlásí Adam, který o sobě říká, že není žádný náruživý hráč, ale rád si hry užívá, a tak se drží novějších přístrojů. Objednávky proto vytvořil v následujících měsících postupně u dvou dalších obchodů. Skladová dostupnost se ale neblížila, a tak na radu skupin na Facebooku koupil konzoli v Polsku.

Zbylé objednávky však nerušil, a to už s jasným cílem prodat dráž. „Nepospíchal jsem, a tak když jsem druhou konzoli dostal, cenu jsem ještě skoro o tisícovku nadsadil, jestli někdo koupí. Za dva dny jsem prodal,“ říká. Asi za měsíc mu další český e-shop vyřídil jeho druhou objednávku, a inzerát zůstal v online prostoru jeden den. „Pak mi napsal jeden mladší kluk, ať konzoli nikomu neprodávám, že dá o tisícovku víc a hned si pro ni jede. Za tolik jsem to ani nehodlal inzerovat,“ krčí rameny. S poslední objednávkou, kterou má a plánuje postupovat stejně, se mu tak zřejmě výdaje za jeho vlastní konzoli vrátí.

Podobných inzerátů je na tuzemském internetu řada, mnoho s dodatkem „nejsem žádný překupník“. Ale bez zisku lidé prodávat nechtějí. Ti, kteří nemají dost hotovosti na to, aby zaplatili z vlastního už druhou konzoli, kterou teprve dají na prodej, nabízejí za 2 000 korun alespoň „místa v řadě“. Nebo si domlouvají schůzky v kamenné výdejně. Teprve kdy mají platbu za zařízení v ruce, za právě vydělané peníze balíček vyzvednou.

Za něco takového schytávají lidé veřejně od dalších fandů hraní tvrdou kritiku. Přeprodej je přijímaný jen jako vychytralost, která není férová. O tom, jak, za kolik, a především kde konzole koupit, existuje právě na sociálních sítích řada fór o tisícovkách členů. Paradoxně právě to jsou místa, kde se nabídky generují.

Jedna z větších skupin, která řeší skladovou dostupnost v Česku a na Slovensku, má skoro 7,5 tisíce členů. Část z nich přiznává, že si udělala předobjednávek u prodejců hned několik, obvykle 3 až 4. Jenže když vyzvednou první konzoli pro sebe, ostatních se nevzdají. Jakmile jsou dostupné, obvykle je koupí a prodávají s „menší přirážkou“ – ta se pohybuje okolo zmíněné třetiny ceny, tedy asi 3 až 4 tisíce korun.

Kdo si hraje, nezlobí. Český videoherní průmysl loni vzrostl o třetinu, lidé v něm utratili tři miliardy

Nedostatek herních konzolí je známý a aktuálně neřešitelný problém, který vychází z nedostatku komponent, jež stopl třeba i možnost kompletně dohotovit auta.  K problému ještě dopomohla pandemie, která mimo jiné připoutala hráče k obrazovkám mnoha platforem. Počet tuzemských hráčů ve věku 35-54 let se za poslední čtyři měsíce podle online tržiště pro hráče G2A rovnou zdvojnásobil. Ve věku od 6 do 64 let hraje ve svém volném čase na nějakém zařízení hry každý druhý Čech. Ve střední a východní Evropě se považuje tuzemský trh s počítačovými hrami za třetí největší, jeho celková hodnota přesahuje 4,1 miliardy korun.

V průběhu měsíců cena PlayStationů na takovém trhu spíš stoupá s tím, jak lidé ztrácejí trpělivost, a skladové zásoby se mění jen minimálně. Fronta u internetových obchodů se tvoří stále. „V posledních týdnech se jedná o stovky týdně, stále však přibývají nové objednávky. Bez předobjednávky se zákazník nemusí dočkat možná ani tento rok,“ říká Balarinová z CZC.cz.