Předvečer turistické sezony. V čem bude ta letošní jiná, komentuje Peterka z Exploria - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Předvečer turistické sezony. V čem bude ta letošní jiná, komentuje Peterka z Exploria

,
Předvečer turistické sezony. V čem bude ta letošní jiná, komentuje Peterka z Exploria
Zdroj: Explorio
  • Zhruba třetina domácností, které se chystají vyrazit na dovolenou, má zajištěný pobyt v Česku

  • Turisté by mohli ve větší míře zamířit i do dříve opomíjených regionů

  • Až pětina provozovatelů turistických zařízení by ale mohla skončit, neumějí totiž zájemce o ubytování a služby aktivně lákat

  • Za dovolenou v Česku jsou Češi ochotni utratit desítky tisíc korun

V minulosti stál František Peterka za největším e-shopem pro rodiny ProDěti.cz, který později odkoupila skupina Mall Group. V roce 2017 založil startup Driveto, v současnosti největšího poskytovatele flexibilních pronájmů aut v Česku, kde je nyní spoluinvestorem spolu s investiční skupinou Miton a z pozice člena boardu se podílí na strategii a dlouhodobém směřování projektu. Vyhledávač Explorio.cz založil s Janem Davídkem předloni. V komentáři pro Euro.cz se Peterka zamýšlí nad trendy tuzemského cestovního ruchu v kontextu aktuální sezóny.

Protože se hranice jednotlivých zemí postupně otevírají, na dovolenou v Česku se momentálně chystá zhruba polovina českých domácností s dětmi. Více než 35 % z nich má již vytvořenou rezervaci nebo předrezervaci v některém z českých hotelů nebo penzionů či zajištěný pronájem chalupy. Přednost pobytu v Česku dává dokonce pětina z těch, kteří jsou za běžných okolností zvyklí jezdit do zahraničí.

Ta letošní sezona opatrně odstartovala už 18. června, největší nápor na hotely a penziony pak pochopitelně přichází se začátkem prázdnin. A už teď je jasné, že bude podle všech předpokladů v mnoha ohledech rekordní. Přičteme-li k hostům v ubytovacích zařízeních také chataře a chalupáře, zůstane V Česku zůstane nejvíce Čechů za poslední dekády. Těžit by z toho letos mohlo výrazně více regionů – český turismus se naštěstí odklání od „turistických Václaváků“ a snaží se hledat i nové příležitosti v méně známých regionech. Ostatně asi 68 % Čechů zmiňuje, že je připraveno objevovat i méně známé destinace, pokud je zaujme ubytování, památky nebo aktivity.

Dlouhodobě nejoblíbenější Šumavu, jižní Moravu, Český Ráj, České Švýcarsko, Krkonoše nebo jižní Čechy tak mohou letos doplnit – především kvůli obavám z přeplněnosti – zcela nové lokality. A vzniknout by tak mohly úplně nové regionální hvězdy, často jen stačí, aby se spojili šikovné subjekty v lokalitě a s podporou místních samospráv nebo mikroregionů začali budovat její marketing. Ostatně celá řada dnes uznávaných turistických letovisek takto před pár dekádami také začínala.

Čas provětrat peněženku. Češi se v příštích měsících chystají utrácet za oblečení, boty i dovolenou, vyplývá z průzkumu Twista

Spolu s turisty mohou do těchto regionů proudit také zajímavé peníze. Česko přestává být pouze levnou variantou zahraniční dovolené, stále početnější skupina rodin si chce tuzemskou dovolenou užít naplno. České rodiny to mimo jiné dokazují plánovaným rozpočtem na dovolenou. 29 % z oslovených Čechů bude utrácet více než loni, 49 % pak srovnatelně. Průměrný předpokládaný rozpočet se pohybuje na 28 tisících korunách a v posledních týdnech ještě stoupá, 22 % z nich pak utratí mezi 30–40 tisíci korunami, skoro 5 % pak plánuje útratu vyšší než 50 tisíc korun. Kromě ubytování padne nejvíce peněz na gastronomické zážitky a vstupy na atrakce.

Ne všichni provozovatelé dokážou zájem využít

Ještě v roce 2019 podle dat ČSÚ vygenerovaly atrakce v rámci domácího turistického ruchu zhruba 20 miliard na vstupném nebo půjčovném. Hlavní sezona se podílela asi sedmi miliardami. Letos se tato částka podle nejčernějších scénářů může propadnout o celé dvě třetiny, především kvůli omezení incomingového cestovního ruchu a změně takzvaných turistických proudů.

To ale není jediný problém. Přestože letošní domácí turistická sezona bude pravděpodobně nejsilnější v novodobé historii, celá řada provozovatelů atrakcí cílících na tuzemské hosty, toho často nedokáže využít. Covid totiž obměnil typ hostů v českých hotelích a penzionech, změnil způsob, jakým vybírají dovolenou a jaké mají požadavky na volnočasové aktivity. Skončí kvůli tomu možná další pětina provozovatelů.

Důvodem je nejen nedostatek pracovních sil, ale také paradoxní neschopnost provozovatelů přilákat zájemce. Celá řada provozovatelů totiž dlouhodobě sázela na trvalý automatický přísun návštěvníků a cílila výhradně na ty, kteří už byli v lokalitě. Jenže doba se proměnila, a s ní i typy a návyky hostů. Příslovečné letáčky na hotelu najednou nestačí. Provozovatelé se tak musí učit najít cesty, jak na sebe upozornit ve chvíli, kdy host dovolenou vyhledává.

Klíčové je tedy propojení provozovatelů atrakcí přímo s hoteliéry pomocí online platforem, jako jsou například vyhledávače. Díky nim si mohou hosté najít v lokalitě nejen ubytování, ale rovnou si naplánovat i trávení volného času. A hlavně – po zmatečném roku, kdy velká řada atrakcí neotevřela vůbec, mají šanci upozornit, že jich se to netýká. Jen Explorio takto eviduje skoro 1700 aktivit a zážitků, které jsou otevřené a v provozu. 

Jančurův RegioJet prodal už přes 30 tisíc jízdenek do Chorvatska. První spoj vyjede v pátek

A Čechy čeká ještě další zajímavá novinka – přístup provozovatelů se postupně mění posunuje blíže k západním standardům. Nedostatek pracovních sil povede například k vydávání elektronických vstupenek, které nahradí pracovníky na kase. Nikdo v horku a s rouškou na obličeji nechce stát frontu uprostřed rozpáleného parkoviště. Navíc v době, kdy může nastat opětovné limitování kapacit a tím pádem i nutnost rezervovat si vstup dopředu. 

Hraje se o budoucnost

Nehraje se pouze o tuto sezonu. Následující dva měsíce totiž hoteliéři pravděpodobně naplní úplně hravě. Hraje se v podstatě o celou budoucí tvář českého turismu. Ti, kteří tuto příležitost chytnou za správný konec se o hosty nebudou muset bát ani ve chvíli, kdy hlavní sezona skončí a o zákazníky začne být mimo sezonu opět tahanice.