Nepřehlédněte

ilustrační foto

Jak ukrást firmu?

Ilustrační foto

Příliš vysoká laťka. Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová: Dohoda zemí EU na migraci bude složitá

Praha touží po Kawasaki. Nový japonský dopravní letoun C-2 okouzlil obranu

Ondřej Stratilík 25. listopadu 2017, 06:02  -  Ondřej Stratilík
25. listopadu 2017, 06:02

Hlasité pípnutí a vrata nákladového prostoru se rychle zavírají. „To dokážeme ve vzduchu i během vzletu," upozorňuje člen posádky na to, že letoun umí shazovat humanitární pomoc i vyzbrojené parašutisty. Že je střední dopravní Kawasaki C-2 čerstvou chloubou jejich obranného průmyslu, dokazuje i velká japonská vlajka pověšená nad vstupem do nákladního prostoru.

Na veletrhu Dubai Airshow okouzlil řadu lidí. Včetně české delegace. Ostatně Praha po C-2 pokukuje několik let. Kontakty s Tokiem zintenzivnily poté, co se letoun dostal do sériové výroby a letos v březnu jej začaly používat tamější ozbrojené síly JASDF (Japan Air Self-Defense Force).

Přímo na Dubai Airshow se i proto náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta setkal se svým japonským protějškem. Podle informací týdeníku Euro hledají možnosti, co by z případného kontraktu mohl získat český průmysl. Protože jde téměř o kompletně japonský produkt - jen proudové motory dodává General Electric - při výrobě C-2 prostor pro firmy z Čech a Moravy není. „Řeší se, co dokážou naši výrobci nabídnout japonským ozbrojeným silám,“ popisuje vysoce postavený úředník ministerstva obrany.

Pořízení dvojice letounů C-2 ovšem nebude nic levného. Jak týdeníku Euro řekl Ikuo Yoshida z japonské obranné agentury ATLA, cena jednoho stroje pro JASDF činí zhruba 200 milionů dolarů, tedy 4,6 miliardy korun. Částka ovšem zahrnuje i vývoj letounu. Pokud by se českým vyjednávačům podařilo dosáhnout reálné třicetiprocentní slevy, Praha bude za pár letadel platit zhruba 6,5 miliardy korun.


To je on. Podívejte se na vrtulník, který USA nabízejí Česku


Ještě před několika lety šlo o téměř sci-fisumu, dnes panuje jiná situace. Přísliby neustále rostoucího rozpočtu na jedné straně a neschopnost dotáhnout velké modernizační projekty. I to jsou důvody, proč se vedení ministerstva obrany a Generálního štábu přestává bát velkých soust. Ví, že peníze prostě bude muset za něco utratit.

Navíc nákup C-2 zapadá i do koncepčních plánů. České letectvo s takovým typem letounu počítá ve svých výhledech. Dosud nemá žádný stroj, jímž přepraví těžkou pozemní techniku. C-2 pojme například dva transportéry Pandur nebo jednu houfnici DANA. Pro srovnání - největší dopravní letoun české armády CASA unese osobní terénní vozidlo Land Rover Kajman. Aby se do nákladního prostoru vešlo, musí mít podhuštěné pneumatiky a odmontované rámy oken.

Ještě před několika lety si vojsko chtělo pořídit stroje KC-390 od brazilského výrobce Embraer. Česká republika spolu s Chile či Portugalskem podepsala memorandum, v němž naznačila, že koupí dva letouny. Jenže od října 2014, kdy střední vzdušný transportér slavnostně vyjel z hangáru, ministerstvo obrany od svých slibů opatrně couvá. Šance letadla navíc rapidně poklesly v polovině října. To zpoza Atlantiku dorazila informace, že prototypu KC-390 během testů poklesl vztlak pod křídlem a došlo k poškození. K nehodě mělo dojít v okamžiku, kdy technici sledovali, jak se stroj dokáže vypořádat s námrazou. Pořízením dvou středních letounů nákupy vzdušných sil nekončí. Letectvo by uvítalo i další dvě casy a především tucet víceúčelových vrtulníků. Miliardy tu jsou.

O přehlídce Dubai Airshow dále čtěte:

Dočká se i Praha. Nový Boeing 737 Max 8 dosedne na Ruzyni za několik týdnů

Rekordní zakázka pro Airbus: dodá 430 letadel za 1,1 bilionu

Velká Bíteš v Dubaji



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
Retro: Mazda RX-7 je mezi sportovními auty unikát už 40 let
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Technologie
Nvidia používá umělou inteligenci pro zvýšení snímkové frekvence videa
Český fotbal uvidíte už jen za peníze. O2 TV získala práva na kompletní českou fotbalovou ligu
Třetí multiplex DVB-T2 pokrývá již 85 % populace
Alza otevírá druhou prodejnu bez prodavačů. Chystá už i třetí
Co je uvnitř 144Hz 4K monitorů s G-Sync HDR? Aktivní chlazení, FPGA, 4:2:2 barvy
Hry pro příležitostné hráče