zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

 Automobilový průmysl - ilustrační foto
Automobilový průmysl - ilustrační foto
Autor: Shutterstock.com

Recese: český automobilový průmysl se připravuje na horší časy

 Weikert 31. srpna 2019, 16:30  -  Petr Weikert
 Automobilový průmysl - ilustrační foto
Automobilový průmysl - ilustrační foto
Autor: Shutterstock.com
31. srpna 2019, 16:30

Automobilový průmysl, motor české ekonomiky, začal zadrhávat.

V průběhu letošního léta zamířila do Česka ze západu studená vlna. Nejde však o rtuť v teploměru, ale o ukazatel nálady šéfů firem pracujících v tuzemsku pro automobilový průmysl. Segment, kam si chodí pro výplatu zhruba půl milionu lidí, se spolu s ochlazením německé ekonomiky začal připravovat na horší časy. Ubývá zakázek a první firmy hlásí propouštění.

Obáváte se další ekonomické krize?

První špatné zprávy

Onen trpký koktejl se míchá z několika základních ingrediencí. Německo má proexportní ekonomiku, doplácí na obchodní válku mezi Čínou a Spojenými státy i na zpomalení růstu čínské ekonomiky. Důvěru investorů a podnikatelů nezvyšuje ani nejistota kolem způsobu, kdy a jak Británie opustí Evropskou unii. Všechny tyto faktory se samozřejmě odrážejí v Česku. To si navíc samo uškodilo neúměrným růstem mezd.

Šéf strojírenské firmy Atas elektromotory a místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk už musel trpký nápoj ochutnat. Firma se snaží od svých zákazníků získat více peněz i zakázek, a dokonce plánuje propouštění. Nejdřív se dotkne takzvaných agenturních zaměstnanců a dále těch, kteří mají smlouvu na dobu určitou. Celkem by se to mělo týkat zhruba deseti procent zaměstnanců a desetiprocentní má být také letošní pokles zakázek.

Výroba v břeclavském Gumotexu ( Autor: čtk )

Zprávy ze Spolkové republiky sledují i v břeclavském Gumotexu. Klíčovým výrobním artiklem firmy jsou interiérové doplňky vozů, které odebírá několik automobilek. Společnost už před ochlazením oboru vykazovala nepříznivá čísla. Podle výroční zprávy jí loni druhým rokem po sobě klesaly tržby, meziročně o 215 milionů korun na 2,54 miliardy. Dostala se také do ztráty, která činila přes 63 milionů korun. Důvodem slabší výkonnosti byly oproti plánu nižší tržby, růst cen surovin i materiálů a také všeobecný silný tlak na zvyšování mezd. Důsledkem pak propuštění zhruba 80 zaměstnanců. Loni přitom v Gumotexu zahájili dosud největší projekt pro automobilky, když začali vyrábět milion slunečních clon pro vozy značek Volkswagen a Seat. Byl také dokončen vývoj nové clony pro některé typy aut značky BMW.

Už nenabíráme

Zpátky ke zprávám z trhu. Jsou zatím opatrné a podniky o oslabení zakázek nerady hovoří. Určitým signálem ale mohou být jejich inzeráty na pracovních portálech. Ty mírný pokles signalizují. „Ve druhém čtvrtletí 2019 došlo oproti stejnému období 2018 k poklesu počtu obsazovaných pozic přes portály Jobs.cz a Prace.cz v průmyslu a výrobě o pět procent. Obdobný vývoj byl též ve většině dalších odvětví,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, která oba portály provozuje. Jednalo se podle něj o mírnou korekci předchozí extrémně silné a z velké části neuspokojené poptávky firem po nových posilách.

V roli šéfa Asociace exportérů je opatrný i již zmíněný Otto Daněk. Červen byl podle něj prvním varováním. „Automobilový průmysl poklesl ve vývozu meziročně o 2,7 miliardy korun, pokles o jednu miliardu zaznamenaly také stroje. Celkově došlo k poklesu exportu, což může být předzvěst zhoršující se kondice na klíčových evropských trzích. Ostatně vyhlídky pro vývoj exportu v následujících měsících lze označit termínem výrazná nejistota,“ uvedl Daněk.


Přibývají signály, že růst české i světové ekonomiky se zadrhává. Čtěte více:

Recese: už je tady zase


Ochlazení se nebude týkat jen automobilového průmyslu, ale také návazných oborů. V tuzemsku ho už pociťují subdodavatelé, tedy nejcitlivější článek řetězu. Jen pro představu: České firmy nebo pobočky vyrábějí bezpečnostní pásy, automobilové potahy, interiérové díly, světla, části karoserie, příslušenství motoru, výfuky, převodovky nebo řadicí páky a vyvážejí je prakticky do všech německých automobilek včetně těch luxusních. Jakkoliv jsou automobilky samotné připravené ochlazení ustát, u jejich subdodavatelů nemusí zdaleka toto pravidlo platit.

Čas na černé scénáře zatím nenastal. Pokud se nezaměříme jen na červen jako Otto Daněk, ale vezmeme v úvahu delší časovou řadu, tak zatímco výroba a prodeje v EU v prvním pololetí klesaly, produkce osobních vozidel v Česku byla v období mezi lednem a červencem letošního roku dokonce o 1,4 procenta nad úrovní loňského rekordního roku. Současně s tím rostla také výroba autobusů a motocyklů. „Tento stav může samozřejmě ohrozit další prohlubování globálních celních sporů, další zpomalování tempa růstu čínské či případný zásadnější propad německé ekonomiky. Pokud by tyto trendy měly setrvalý charakter, bude to mít nepochybně dopad na odbyt českých automobilek a dodavatelů,“ říká Vojtěch Severýn ze Sdružení automobilového průmyslu.

Špatných čísel z konce pololetí si je vědom. Německý hrubý domácí produkt se ve druhém čtvrtletí podle odhadu Spolkového statistického úřadu snížil o 0,1 procenta oproti prvnímu kvartálu, ve kterém o 0,4 procenta vzrostl. A dvě čtvrtletí poklesu HDP za sebou znamenají recesi, což by se ve třetím letošním kvartále mohlo klidně naplnit. Ministr financí Olaf Scholz již uvedl, že finanční krize z let 2008 a 2009 zemi stála zhruba 50 miliard eur (1,3 bilionu korun) a že vláda je schopna takovou částku v případě potřeby znovu uvolnit.

Německý záchranný plán

Podle agentury Bloomberg německá vláda už chystá plán, který by zamezil případné rozsáhlé nezaměstnanosti. Zatímco v roce 2009 přišel berlínský kabinet se šrotovným, aby Němce přiměl nakupovat nové automobily, nyní podle lidí obeznámených se situací zkoumá možné kroky, které by vedly ke zlepšení energetického zabezpečení domácností, zvýšily jejich příjmy prostřednictvím sociálních opatření, případně povzbudily firmy k přijímání zaměstnanců na krátkodobé úvazky.

Český autoprůmysl
Tržby: 1 102,4 miliardy (+ 0,8 %)
Export: 920,7 miliardy (+ 0,3 %)
Počet zaměstnanců: 133 079 (+ 3,8 %)
Průměrná mzda: 40 865 korun (+ 8,7 %)

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu pro rok 2018. Údaje se týkají jeho členských firem.

Slabší druhé čtvrtletí má za sebou také celý česko-německý obchod. Objem vzájemné výměny se meziročně zvýšil jen o 0,3 procenta, ještě v prvních třech měsících letošního roku přitom zaznamenal růst o 2,6 procenta. Oslabuje především dovoz kovových a ropných výrobků a elektrických zařízení z Německa. „Nejnovější čísla potvrzují nejistotu, kterou firmy a investoři signalizovali již v únorovém konjunkturálním průzkumu Českoněmecké obchodní a průmyslové komory (ČNOPK). Vyhlídky ekonomiky byly podle nich tak špatné jako naposledy v roce 2013,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Stejně tak, jak zvědavě se dívají šéfové tuzemských automotive firem do Německa, sledují Němci obchodní spory mezi Čínou a USA. Základním pravidlem oboru je, že pracuje s předpokladem událostí, které se teprve stanou. A žádnou z nich nemohou bohužel Němci ani Češi nyní ovlivnit.

Infografika: Kde je nejvíce elektromobilů

Přečtěte si také:

Recese: pár aut zimu nedělá

Recese: konjunktuře v Německu dochází dech, a nám též

Úředník na dlažbě. Babišova vláda chystá masivní propouštění

Pramáti všech krizí. Krach vídeňské burzy z roku 1873 pocítil celý svět


Čtěte také

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 2 hodinami

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

před 2 hodinami

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

před 2 hodinami

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče