Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Automobilový průmysl - ilustrační foto
Automobilový průmysl - ilustrační foto
Autor: Shutterstock.com

Recese: český automobilový průmysl se připravuje na horší časy

 Weikert 31. srpna, 16:30  -  Petr Weikert
 Automobilový průmysl - ilustrační foto
Automobilový průmysl - ilustrační foto
Autor: Shutterstock.com
31. srpna, 16:30

Automobilový průmysl, motor české ekonomiky, začal zadrhávat.

V průběhu letošního léta zamířila do Česka ze západu studená vlna. Nejde však o rtuť v teploměru, ale o ukazatel nálady šéfů firem pracujících v tuzemsku pro automobilový průmysl. Segment, kam si chodí pro výplatu zhruba půl milionu lidí, se spolu s ochlazením německé ekonomiky začal připravovat na horší časy. Ubývá zakázek a první firmy hlásí propouštění.

Obáváte se další ekonomické krize?

První špatné zprávy

Onen trpký koktejl se míchá z několika základních ingrediencí. Německo má proexportní ekonomiku, doplácí na obchodní válku mezi Čínou a Spojenými státy i na zpomalení růstu čínské ekonomiky. Důvěru investorů a podnikatelů nezvyšuje ani nejistota kolem způsobu, kdy a jak Británie opustí Evropskou unii. Všechny tyto faktory se samozřejmě odrážejí v Česku. To si navíc samo uškodilo neúměrným růstem mezd.

na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quattro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat Variant
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 750 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI 88 kW
Výbava:
Trikolor
4 730 Kč
s DPH

Šéf strojírenské firmy Atas elektromotory a místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk už musel trpký nápoj ochutnat. Firma se snaží od svých zákazníků získat více peněz i zakázek, a dokonce plánuje propouštění. Nejdřív se dotkne takzvaných agenturních zaměstnanců a dále těch, kteří mají smlouvu na dobu určitou. Celkem by se to mělo týkat zhruba deseti procent zaměstnanců a desetiprocentní má být také letošní pokles zakázek.

Výroba v břeclavském Gumotexu ( Autor: čtk )

Zprávy ze Spolkové republiky sledují i v břeclavském Gumotexu. Klíčovým výrobním artiklem firmy jsou interiérové doplňky vozů, které odebírá několik automobilek. Společnost už před ochlazením oboru vykazovala nepříznivá čísla. Podle výroční zprávy jí loni druhým rokem po sobě klesaly tržby, meziročně o 215 milionů korun na 2,54 miliardy. Dostala se také do ztráty, která činila přes 63 milionů korun. Důvodem slabší výkonnosti byly oproti plánu nižší tržby, růst cen surovin i materiálů a také všeobecný silný tlak na zvyšování mezd. Důsledkem pak propuštění zhruba 80 zaměstnanců. Loni přitom v Gumotexu zahájili dosud největší projekt pro automobilky, když začali vyrábět milion slunečních clon pro vozy značek Volkswagen a Seat. Byl také dokončen vývoj nové clony pro některé typy aut značky BMW.

Už nenabíráme

Zpátky ke zprávám z trhu. Jsou zatím opatrné a podniky o oslabení zakázek nerady hovoří. Určitým signálem ale mohou být jejich inzeráty na pracovních portálech. Ty mírný pokles signalizují. „Ve druhém čtvrtletí 2019 došlo oproti stejnému období 2018 k poklesu počtu obsazovaných pozic přes portály Jobs.cz a Prace.cz v průmyslu a výrobě o pět procent. Obdobný vývoj byl též ve většině dalších odvětví,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, která oba portály provozuje. Jednalo se podle něj o mírnou korekci předchozí extrémně silné a z velké části neuspokojené poptávky firem po nových posilách.

V roli šéfa Asociace exportérů je opatrný i již zmíněný Otto Daněk. Červen byl podle něj prvním varováním. „Automobilový průmysl poklesl ve vývozu meziročně o 2,7 miliardy korun, pokles o jednu miliardu zaznamenaly také stroje. Celkově došlo k poklesu exportu, což může být předzvěst zhoršující se kondice na klíčových evropských trzích. Ostatně vyhlídky pro vývoj exportu v následujících měsících lze označit termínem výrazná nejistota,“ uvedl Daněk.


Přibývají signály, že růst české i světové ekonomiky se zadrhává. Čtěte více:

Recese: už je tady zase


Ochlazení se nebude týkat jen automobilového průmyslu, ale také návazných oborů. V tuzemsku ho už pociťují subdodavatelé, tedy nejcitlivější článek řetězu. Jen pro představu: České firmy nebo pobočky vyrábějí bezpečnostní pásy, automobilové potahy, interiérové díly, světla, části karoserie, příslušenství motoru, výfuky, převodovky nebo řadicí páky a vyvážejí je prakticky do všech německých automobilek včetně těch luxusních. Jakkoliv jsou automobilky samotné připravené ochlazení ustát, u jejich subdodavatelů nemusí zdaleka toto pravidlo platit.

Čas na černé scénáře zatím nenastal. Pokud se nezaměříme jen na červen jako Otto Daněk, ale vezmeme v úvahu delší časovou řadu, tak zatímco výroba a prodeje v EU v prvním pololetí klesaly, produkce osobních vozidel v Česku byla v období mezi lednem a červencem letošního roku dokonce o 1,4 procenta nad úrovní loňského rekordního roku. Současně s tím rostla také výroba autobusů a motocyklů. „Tento stav může samozřejmě ohrozit další prohlubování globálních celních sporů, další zpomalování tempa růstu čínské či případný zásadnější propad německé ekonomiky. Pokud by tyto trendy měly setrvalý charakter, bude to mít nepochybně dopad na odbyt českých automobilek a dodavatelů,“ říká Vojtěch Severýn ze Sdružení automobilového průmyslu.

Špatných čísel z konce pololetí si je vědom. Německý hrubý domácí produkt se ve druhém čtvrtletí podle odhadu Spolkového statistického úřadu snížil o 0,1 procenta oproti prvnímu kvartálu, ve kterém o 0,4 procenta vzrostl. A dvě čtvrtletí poklesu HDP za sebou znamenají recesi, což by se ve třetím letošním kvartále mohlo klidně naplnit. Ministr financí Olaf Scholz již uvedl, že finanční krize z let 2008 a 2009 zemi stála zhruba 50 miliard eur (1,3 bilionu korun) a že vláda je schopna takovou částku v případě potřeby znovu uvolnit.

Německý záchranný plán

Podle agentury Bloomberg německá vláda už chystá plán, který by zamezil případné rozsáhlé nezaměstnanosti. Zatímco v roce 2009 přišel berlínský kabinet se šrotovným, aby Němce přiměl nakupovat nové automobily, nyní podle lidí obeznámených se situací zkoumá možné kroky, které by vedly ke zlepšení energetického zabezpečení domácností, zvýšily jejich příjmy prostřednictvím sociálních opatření, případně povzbudily firmy k přijímání zaměstnanců na krátkodobé úvazky.

Český autoprůmysl
Tržby: 1 102,4 miliardy (+ 0,8 %)
Export: 920,7 miliardy (+ 0,3 %)
Počet zaměstnanců: 133 079 (+ 3,8 %)
Průměrná mzda: 40 865 korun (+ 8,7 %)

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu pro rok 2018. Údaje se týkají jeho členských firem.

Slabší druhé čtvrtletí má za sebou také celý česko-německý obchod. Objem vzájemné výměny se meziročně zvýšil jen o 0,3 procenta, ještě v prvních třech měsících letošního roku přitom zaznamenal růst o 2,6 procenta. Oslabuje především dovoz kovových a ropných výrobků a elektrických zařízení z Německa. „Nejnovější čísla potvrzují nejistotu, kterou firmy a investoři signalizovali již v únorovém konjunkturálním průzkumu Českoněmecké obchodní a průmyslové komory (ČNOPK). Vyhlídky ekonomiky byly podle nich tak špatné jako naposledy v roce 2013,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Stejně tak, jak zvědavě se dívají šéfové tuzemských automotive firem do Německa, sledují Němci obchodní spory mezi Čínou a USA. Základním pravidlem oboru je, že pracuje s předpokladem událostí, které se teprve stanou. A žádnou z nich nemohou bohužel Němci ani Češi nyní ovlivnit.

Infografika: Kde je nejvíce elektromobilů

Přečtěte si také:

Recese: pár aut zimu nedělá

Recese: konjunktuře v Německu dochází dech, a nám též

Úředník na dlažbě. Babišova vláda chystá masivní propouštění

Pramáti všech krizí. Krach vídeňské burzy z roku 1873 pocítil celý svět


Čtěte také

Události  Zákaz vstupu, ilustrační foto

Lepší než Švédsko. Česko dobře chrání soukromí svých obyvatel

Česká republika se umístila na třetím místě ve srovnání právní ochrany soukromí obyvatel,…

před 45 minutami

 Krach cestovní kanceláře Thomas Cook

Nedotčeny Cookem. České cestovky zažívají zlaté časy

Osud Thomase Cooka české cestovky neděsí. Zažívají nejlepší období od devadesátých let.

před 6 hodinami

 John Bercow hovoří k britským poslancům.

Stejný návrh jako v sobotu. Šéf britského parlamentu Bercow zrušil debatu o brexitové dohodě

Předseda dolní komory britského parlamentu John Bercow zablokoval nový pokus vlády…

21. října 2019

Události  Ředitel Bezpečnostní informační služby Michal Koudelka

V Česku působila síť ruských zpravodajců, BIS a policisté ji rozbili

Bezpečnostní informační služba (BIS) a Národní centrála proti organizovanému zločinu …

21. října 2019

Range Rover Evoque nové generace

Luxusní SUV nejen do města. Takový je nový Range Rover Evoque druhé generace

Je navržen tak, aby dokázal spojit život ve městě s tím v přírodě. Díky svému…

21. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
V jakých velkých obchodech můžete zaplatit stravenkou?
Za týden nás čeká svátek
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
Auta
Pokuty za pašování migrantů mohou přijít i po šesti letech
Kvíz: Poznáte auto na fotografii?
Český úspěch při International DAF Driver Challenge 2019
Test zimních pneumatik 215/55 R17: Celkový vítěz propadl při brzdění na suchu
V Přelouči postavili pancéřovaný Superb. Odolá i výbušninám
Hry pro příležitostné hráče