Bez respektu. Podnikatel poničil funkcionalistickou památku

Ondřej Stratilík 18. prosince 2017, 14:08  -  Ondřej Stratilík
18. prosince 2017, 14:08

Z jedné z ikon funkcionalismu - libereckého obchodního domu Brouk a Babka - zmizelo památkově chráněné neonové logo. Bez povolení jej sundal podnikatel, který se v přízemí budovy chystá otevřít obchod.

Nechtěli jsme čekat a bylo by to moc komplikované. Nějak takhle se zástupci obchodní sítě Snowbitch snaží vysvětlit svůj necitlivý zásah do historické a chráněné stavby v Liberci.

Aniž by se poradili s památkáři a úřady, natož počkali na jejich svolení, odstranili nápis Brouk a Babka a místo něj našroubovali na vstupní fasádu logo Snowbitch. Národní památkový ústav proto kvůli protiprávnímu jednání podal návrh na správní řízení a žádá co nejrychlejší vrácení původního nápisu.

Velkou neznámou ale je, v jakém stavu nyní jednotlivé neonové znaky z Brouk a Babka jsou a jestli nedošlo k jejich poškození. „Písmena jsme neviděli a neznáme jejich stav po demontáži. Jedná se o součást nemovité kulturní památky, a tudíž nakládání s nimi podléhá památkovému zákonu,“ upřesňuje Miloš Krčmář, šéf libereckých památkářů.

Za kontroverzní akcí stojí plzeňský podnikatel Lukáš Puchta. Ten vlastní firmu Destiny Distribution, která provozuje síť obchodů Snowbitch. A jeden z nich právě v blízké době otevře v přízemí obchodního domu Brouk a Babka.

Obchodní dům Brouk a Babka
Libereckou pobočku obchodní sítě navrhl architekt Jan Gillar, na Pražské ulici se otevřela v roce 1936, na seznam kulturních památek se dostala o 22 let později. Po náročné rekonstrukci se dům znovuotevřel v roce 2005.
Značka Brouk a Babka vznikla v roce 1908, během první republiky do Československa přinesla západoevropský standard v nakupování. Kromě kvalitních služeb a výrobků dbala i na svou prezentaci, proto patří její pobočky k vrcholným skvostům dobové architektury.

Týdeník Euro se jej od pátku snaží zastihnout, na emaily ani telefony neodpovídá. „Jediný, kdo se k tomu může vyjádřit, jen pan majitel Puchta,“ sdělila pouze jedna ze zaměstnankyň Destiny Distribution do telefonu.

Nicméně vzhledem k tomu, jak se Puchta od minulého týdne vyjadřuje na sociálních sítích, je zřejmé, že celý humbuk bere především jako dobrou reklamu pro svůj nový liberecký obchod.

„Zachovaná stylistika původního nápisu včetně zachování původních technologií není zprznění! Snowbitch je síť obchodů, stejně jako byl Brouk a Babka,“ argumentuje Puchta v jedné z několika facebookových diskuzí.

Dále čtěte:

Transgas půjde k zemi. Památkou není

Turismus ve vlastní pasti? Nemusí být, CzechTourism sází na mimopražské památky UNESCO

Rekonstrukci Veletržního paláce zaplatíme, slíbil Sobotka


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 4.83

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zaplatit daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. května
Kdy se nezvýší penze při práci v důchodu?
Zálohy za elektřinu. Jak se vyhnout vysokým nedoplatkům?
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Auta
Také McLaren prodává nejvíc aut v historii. Přestože…
Řada webů se nepřizpůsobila GDPR. Řešení? Uživatelům z EU se nezobrazí
Test Porsche Cayenne S 2018: Dokonale univerzální
Subaru WRX STI se dočkalo vyššího výkonu, ale jen na americkém trhu
Nissan Leaf také jako kabriolet? Naštěstí vznikne jen jeden kus
Technologie
Hráčské 4K monitory s G-Sync HDR a 144Hz panelem budou příští měsíc, cena 53 tisíc
PC hry na Applu nepůjdou. Apple zablokoval Steam Link pro iOS
Malý opravný balíček putuje také směrem k Windows 10 April 2018 Update (oživeno)
Řada webů se nepřizpůsobila GDPR. Řešení? Uživatelům z EU se nezobrazí
10 důvodů, proč už nepoužívat optickou mechaniku
Hry pro příležitostné hráče