Pandemie Tatru příliš nezbrzdila. Kopřivnická automobilka hlásí půlmiliardový zisk, nejvyšší za poslední roky - Euro.cz

Přihlášení

Pandemie Tatru příliš nezbrzdila. Kopřivnická automobilka hlásí půlmiliardový zisk, nejvyšší za poslední roky

,
Pandemie Tatru příliš nezbrzdila. Kopřivnická automobilka hlásí půlmiliardový zisk, nejvyšší za poslední roky
Zdroj: Tatra
  • Tuzemský výrobce nákladních automobilů dosáhl v loňském roce hrubého provozního zisku ve výši 509 milionů korun

  • Jde o jeden z nejlepších hospodářských výsledků od chvíle, co ji před osmi lety převzali noví majitelé

  • Ve svých továrnách vyrobila kopřivnická automobilka 1181 vozů, 60 procent z nich vyvezla do zahraničí

  • Společnosti Tatra Trucks a Tatra Metalurgie zaměstnávají na 1600 pracovníků

Rok 2020 udělal řadě velkých podniků nejen v Česku pořádnou čáru přes rozpočet. Spousta jich musela na jaře zastavit výrobu a své továrny na čas zavřít. V Kopřivnici se takovému scénáři vyhnuli, a právě díky tomu se teď společnost Tatra Trucks může těšit solidním finančním výsledkům.

„Hospodaření roku 2020 bylo velmi dobré,“ uvedl generální ředitel společnosti Pavel Lazar. „Za celou historii firmy pod současnými vlastníky jsme dosáhli jednoho z nejvyšších výsledků v oblasti ukazatele EBITDA, což je provozní zisk před započtením odpisů, a to ve výši 509 milionů korun. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky.“ Většinovým vlastníkem Tatry je skupina Czechoslovak Group Michala Strnada.

Tatrovky jsou už celá desetiletí vyhlášené svými terénními vlastnostmi. Na snímku je vojenský model 815 v provedení 8×8

Ovšem také ostatní finanční a výkonové ukazatelé dávají akcionářům Tatrovky v kontextu loňských událostí pádný důvod k radosti. Tržby automobilky dosáhly hranice přes 5,5 miliardy korun – což je sice o necelých 300 milionů méně než předloni, ale na druhou stranu podstatně víc než v roce 2018. Během loňských 12 měsíců vzniklo v útrobách jejího kopřivnického areálu 1181 nových vozů, tedy naprosto stejně jako v roce 2019, a prodalo se jich celkem 1186 (meziročně zhruba o sto méně).

„Rokem, který významně ovlivnila pandemie covid-19, se nám podařilo projít velmi dobře,“ pochvaluje si ekonomický ředitel Tatry Miloslav Mahut. „Díky disciplíně našich zaměstnanců, jejich loajalitě k firmě a flexibilitě při plánování se nám podařilo udržet výrobu. Čelili jsme ale také řadě dalších výzev. Nemohli jsme například realizovat některé obchodní cesty, což dočasně omezilo kontraktaci, a také jsme například čelili velkým výkyvům měnových kurzů,“ dodává.

Česká zbrojovka koupí legendárního konkurenta z USA. Za Colt zaplatí pět miliard

Před nimi se vedení kopřivnické automobilky musí mít obzvláště na pozoru, protože hned 60 procent její produkce vloni měřovalo za hranice České republiky.

Pro armádu i stavaře

Na domácím trhu se vozy s nápisem Tatra ve znaku nejčastěji objevují v rámci armády, neboť tvoří základ jejích přepravních kapacit. Poprvé se tuzemští vojáci v tatrovkách (tehdy ještě pod označením NW) proháněli již v roce 1916. A protože se toto spojení v průběhu následujících více než 100 let osvědčilo, budou v něm obě strany pokračovat i do budoucna. Předloni se ministerstvo obrany zavázalo, že do letošního roku zakoupí pro potřeby české armády dalších 71 nákladních vozidel značky Tatra v hodnotě více než půl miliardy korun. Má jít konkrétně o modelové řady Tatra Force a Tatra Tactic. Dalších 30 prvně jmenovaných automobilů by pak mohlo následovat v letech 2022 až 2024.

Kromě sektoru obrany dodává kopřivnická společnost své vozy rovněž tuzemským hasičům a záchranářům či do soukromého sektoru, kde pro změnu dominují odvětví stavebnictví, lesnictví či zemědělství.

Vůz kopřivnické automobilky Tatra
Kabiny pro civilní modelovou řadu Phoenix dodává Tatře automobilka DAF

Vedle nákladních automobilů vyrábí tatrovka rovněž samostatné podvozky, které opět v převážné míře dodává zahraničním armádám. Jednou z nejvýznamnějších zakázek za poslední dobu je v tomto ohledu dodávka 328 podvozků v hodnotě více než jedné miliardy korun pro obchodního partnera v Jordánsku. Letos pak společnost zaměstnávající tisíc lidí (dalších 600 pracuje pro dceřinou firmu Tatra Metalurgie) plánuje vyrobit několik stovek kusů takzvaných CKD sad – tedy kompletních dílů, jako jsou například nápravy či kabiny, zabalených do jednoho celku – pro zákazníky v Indii.

Diskuze