Od rekonstrukce roubenky k výrobě dřevěných per. Naše práce musí zůstat zábavou, říkají majitelé WoodFactory - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Od rekonstrukce roubenky k výrobě dřevěných per. Naše práce musí zůstat zábavou, říkají majitelé WoodFactory

,
Od rekonstrukce roubenky k výrobě dřevěných per. Naše práce musí zůstat zábavou, říkají majitelé WoodFactory
Zdroj: WoodFactory
  • Filip Štěpnička a Jakub Hrubý jsou přátelé, kteří společně založili firmu WoodFactory

  • V srdci Jizerských hor vyrábějí vlastníma rukama originální dřevěná pera

  • Jejich cílem je zůstat i nadále malovýrobnou se srdcem, o vysoké tržby jim nejde

Firma WoodFactory vznikla vlastně úplnou náhodou. Její zakladatelé Filip Štěpnička a Jakub Hrubý rekonstruovali starou roubenku v Jizerských horách, kde byla spousta práce se dřevem. Po hrubých pracích začali vyrábět i nábytek jako stůl, poličky nebo postele. „Práce to byla naprosto skvělá a zábavná,“ popisuje začátky vlastního byznysu Štěpnička. „Bylo zajímavé sledovat, co všechno dovedou dva lidi, kteří doslova a do písmene nikdy se dřevem nedělali. Dá se říct, že jsme se neživili ani rukama, protože já jsem IT systémový inženýr a Kuba je technolog v automobilovém průmyslu.“

Dřevařina je bavila tak, že chtěli zkusit něco víc. Koupili si napůl soustruh a začali s ním zkoušet všechno možné, nakonec vyrobili i celkem obstojné šachy. „Každopádně to nebylo stále ono. Až poté, co jsme viděli jedno video z Ameriky, kde takový chlapík dělá na soustruhu dřevěná pera, přišel nápad. Ze začátku jsme to brali jen jako srandu a výzvu, ale to jen do té doby, než jsme vyrobili první pero a zjistili jsme, že je vážné krásné. Poplácali jsme se po ramenou a nechali to být. Až když nám naši známí vnukli myšlenku prodeje, pustili jsme se do toho. Dříve jsme totiž absolutně neuvažovali nad tím, že bychom naše výrobky někomu nabízeli,“ vzpomíná Štěpnička.

Útěk od technologií ke dřevu

Oba zakladatelé na sebe mohou být náležitě hrdí. V uplynulých pěti letech se jim podařilo něco, o čem marně sní i mnoho dalších lidí, a sice spojit příjemné s užitečným. „Jak říkám, ze začátku to byl pouze pokus o útěk z IT světa,“ pokračuje Štěpnička. Prostě koníček, který nám vyčistil hlavu od náročného dne. Samotná pera vyrábíme a nabízíme necelý rok. Několik měsíců před spuštěním e-shopu jsme zkoumali a vymýšleli, jak pera vyrobit, jak a s jakým druhem dřeva pracovat, a vypracovávali jsme technologický postup, aby finální výrobek byl co nejdokonalejší.“

Celá firma je v rukou Jakuba a Filipa od začátku až do konce. Vše vyrábějí sami, ale skvělou pomocí jsou i rodiny obou podnikatelů. Jakubův táta je v důchodu a v dílně si našel zábavu. Kluci mu vtipně říkají pane řediteli. „Také naše přítelkyně s námi mají svatou trpělivost a pomáhají nám s takovými těmi drobnostmi,jako je složení nebo namoření krabiček nebo focení per,“ pokračuje Štěpnička.

Každé pero výsledkem ruční práce, což se odráží v množství vyrobených kusů i jejich cenách. Foto: WoodFactory

V nejbližších plánech je rozšiřování sortimentu, ovšem výhradně o produkty, které se stanou doplňky pro vlastní pera: „Již dlouho pracujeme na nějakém pěkném stojánku a máme v plánu také krabičku z masivu, která by mohla být i z exotického dřeva,“ nastiňuje budoucnost majitel. V hlavách jim rostou také nápady na vlastní diář nebo notes, který by byl personifikován dle přání zákazníků.

Cesta k finálnímu produktu je dlouhá. Výroba každého pera trvá přibližně tři hodiny. Začíná se vždy výběrem dřeva. Hledají se kousky, které jsou jedinečné a mají určitou strukturu.

„Vždy se snažíme vyrobit pero z jednoho kusu dřeva. Pokud vidíme, že je třeba větší kus dřeva a uprostřed má malý souček nebo něco zajímavého, tak se nebojíme tento kousek vyříznout. Máme tak sice větší odpad, ale vyrobíme zajímavější pero. Prostě chceme, aby každý výrobek byl opravdu originál a měl duši,“ nastiňuje Štěpnička výrobní proces.

Chtěli si vybavit byt zásuvkami z porcelánu. Nápad je přivedl až k založení firmy, jež roste koronaviru navzdory

Následně se dřevo krátí, vrtá, lepí a brousí. Na soustruhu se dlátem po milimetrech opracuje do žádoucího tvaru. Po tomto kroku přichází dlouhá práce s několika brusnými papíry a houbičkami. V momentě, kdy je povrch dle představ, použije se několik vrstev tvrdovoskového oleje, aby pero mělo lesk a patřičnou ochranu. „Následně musíme nalisovat mechaniku a celé pero složit. Pak již každý kousek ze všech stran vyfotíme, aby si jej mohl zákazník opravdu z každé strany prohlédnout, a dáme na stránky. Od té chvíle čeká na šťastného majitele,“ dodává Štěpnička.

Originály za odpovídající ceny 

K výrobě per už mladí podnikatelé vyzkoušeli desítky různých dřev, exotických i lokálních. Rádi experimentují, ale vše je potřeba důkladně otestovat. „Pokud se nám podařilo pero vyrobit z nějakého nového druhu dřeva, museli jsme ho nechat několik týdnů ležet, abychom viděli, jestli nebude dělat nějakou neplechu. Pak přijde několik zkoušek „ohněm“, a pokud pero tímto testem projde, a samozřejmě vypadá krásně, tak ho zařadíme do výroby,“ vypráví spolumajitel.

Na individuální přání zákazníka lze pero ozdobit monogramem, nápisem nebo třeba vzkazem pro obdarovaného. Foto: WoodFactory

Vzhledem k tomu, že je celá firma malovýrobou, počet prodaných per se každý měsíc liší. „Určitě neprodáme deset per denně, i když bychom takovým zájmem byli poctěni,“ směje se. Prodej ovlivňuje také vyšší cenová relace produktů. Za jeden originál zaplatíte od dvou do šesti tisíc korun. Jak sami majitelé říkají, jsou také omezeni časem, ale vzhledem k tomu, že jsou dva, zvládnou vyrobit klidně i 60 originálních per měsíčně. Aktuálně je v nabídce něco kolem 80 složených kusů z přibližně patnácti druhů různých dřevin.

Dostat se na zahraniční trh je pro majitele lákavé, ale jejich ambicí to není. Pomyslnou další laťkou by mohlo být přiblížení se slovenským sousedům. Oba chtějí, aby jejich práce zůstala zábavou a mohli ji tak dělat s láskou. Myslí si, že kdyby jí trávili více času, vytratila by se chuť něco tvořit a vše by spadlo do nudného stereotypu.

Práci hodinového manžela mu stát zatrhl. Z nudy proto začal vyrábět stylové poličky, po kterých se ihned zaprášilo

Zakladatelé nezvažují ani otevření kamenné prodejny: „Myslíme si, že odběr není tak velký, aby uživil kamenný obchod, navíc s ním je spousta starostí. Nás baví vyrábět, vymýšlet, zavřít se v dílně, pustit si muziku a tvořit. Rádi si popovídáme se zákazníky na telefonu, někdy to jsou i dlouhé hovory, když vymýšlíme například gravírování nebo si prostě povídáme o tom, jak vše děláme. Právě tohle by bylo na prodejně určitě fajn, ale pak bychom neměli vůbec čas dělat pera,“ konstatuje.

Nakupuje u nich i Svěrák

Originální produkt nemá svého specifického zákazníka, jsou jím „úplně všichni“. Lidé, kteří chtějí vlastnit něco zajímavého, čím se můžou chlubit; rodiče, kteří kupují svým dětem něco nezapomenutelného k promoci nebo jubileu; přítelkyně nebo manželky, jež chtějí udělat radost svým protějškům.

Zleva herec a dabér Pavel Novotný, Filip Štěpnička, moderátor rádia Blaník Petr Slíva a Jakub Hrubý. Foto: WoodFactory

„Těch příběhů je spousta, každý je jiný. Naposledy prarodiče kupovali pero svému desetiletému vnoučkovi, aby měl vzpomínku na babičku a dědu,“ říká Štěpnička. Máme i zákazníky z řad známých osobností jako třeba českého velikána pana Zdeňka Svěráka, oblíbeného herce ze seriálu Ulice pana Pavla Novotného, pro kterého jsme vyrobili obzvlášť zajímavé pero, spisovatelku Markétu Pilátovou, moderátora rádia Blaník pana Petra Slívu nebo neskutečného Pavla Steidla, troufnu si říct jednoho z největších kytaristů naší doby.“