Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Obrněný vůz Titus
Obrněný vůz Titus
Autor: archiv

Obraně se nechce do nákupů. Kvůli závislosti na Strnadovi

Ondřej Stratilík 08. prosince 2017, 06:00  -  Ondřej Stratilík
 Obrněný vůz Titus
Obrněný vůz Titus
Autor: archiv
08. prosince 2017, 06:00

Důležité zakázky na houfnice a obrněná vozidla stojí. Ministr Martin Stropnický řeší, jak a jestli vyjednávat s firmami miliardáře Jaroslava Strnada.

Byla to zakázka, která zhoršila nejen už tak napjaté vztahy uvnitř českého zbrojního průmyslu. Dost zubů si na ní vylámali i úředníci ministerstva obrany. Řeč je o výběru nového kolového obrněnce pro vojáky. Armáda se rozhodovala mezi dvěma modely. Buď zvítězí vůz Vega z přeloučské firmy SVOS, nebo česko-francouzský Titus z dílen fabrik Nexter Systems a kopřivnické Tatra Trucks patřící do skupiny Czechoslovak Group.

A radost měla nakonec rodina Jaroslava Strnada. Obrana se rozhodla pro „jeho“ titusy. „Tato vozidla splňují nejlépe armádní požadavky a jejich dodávka výrazně posílí schopnosti a možnosti jednotek pozemních sil,“ argumentuje Jakub Fajnor z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Přestože ortel přišel už předloni v létě a 24. července 2017 pak nákup prvních 62 obrněnců za 4,8 miliardy korun bez DPH posvětila vláda, kontrakt se dosud nijak výrazně neposunul. I kvůli dlouhým diskusím o ceně vozidla. Strnadovi lidé museli svou nabídkovou kalkulaci několikrát předělávat.

Podle Jakuba Fajnora proběhlo do 16. listopadu teprve jedno jednání mezi ministerskými úředníky a lidmi z firmy Tatra Export, jež má dodávku na starosti. „Uchazeč si vyžádal časový prostor na prostudování a objasnění podmínek stanovených ministerstvem obrany,“ pokračuje Fajnor.


Další termín pryč. Pětimiliardový nákup radarů podepíše až Šlechtová


Podle zdrojů týdeníku Euro z generálního štábu se kontrakt zasekl ze dvou důvodů. Jedním z nich je fakt, na nějž dlouhodobě upozorňuje řada odborníků a samotných vojáků. Ozbrojené síly se stále citelněji dostávají do područí Czechoslovak Group. Bez firem napojených na Jaroslava Strnada se neobejde nákup náklaďáků, opravy a nákup nových pandurů a třeba ani pořízení a následný servis nových mobilních 3D radarů z Izraele. „Naše závislost na společnostech z Czechoslovak Group je větší a větší,“ krčí rameny jeden z vysoce postavených důstojníků.

Druhým důvodem, proč kontrakt stojí, jsou potíže s bezpečnostní prověrkou Czechoslovak Group. Ostatně už letos v lednu magazín Reportér upozornil, že Národní bezpečnostní úřad zkoumá, kdo je konečným vlastníkem mateřské Czechoslovak Group B. V. Euro pak v červenci psalo o otevřené prověrce pardubické společnosti Retia, další ze součástí Czechoslovak Group.

Podle Jiřího Caletky z ministerstva obrany resort u strategických zakázek požaduje, aby byl dodavatel držitelem prověrky.

Nevyzvali nás

Tahle konstelace brzdí i vyjednávání o modernizaci třiatřiceti samohybných houfnic DANA za 1,3 miliardy korun bez DPH. I když ministerstvo obrany oficiálně tvrdí, že společnost Tatra Trucks pobídlo k jednání, nic konkrétního se neděje. „Zatím jsme k podání nabídky vyzváni nebyli,“ reaguje Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Tatra Trucks.

Vláda přitom projekt schválila letos 10. července, sama obrana o něm informovala už v květnu. Zakázku komplikuje i to, že Tatra Trucks na ní bude muset spolupracovat s několika dalšími firmami. Jednou z nich je STV Group. Mezi ní a Czechoslovak Group přitom ještě v nedávné minulosti panovala řevnivost. Zřejmě proto se nikdo z STV Group nechce k modernizaci houfnic DANA vyjadřovat. „Podíl subdodavatelů a jejich činnost lze upřesnit teprve poté, co ministerstvo obrany vyzve Tatru k podání nabídky, a tím zároveň poskytne i konečnou technickou specifikaci,“ řekl týdeníku Euro už dřív Andrej Čírtek.

Skluz způsobuje navíc idea, o níž se opět spekuluje v armádních kancelářích: projekt modernizace houfnic zrušit a rovnou koupit 50 nových děl západní výroby.

Ať nakonec ministerští úředníci obchod vyřeší jakkoli, Martin Stropnický (ANO) se musí smířit s bolestivým zjištěním. Z resortu sice odejde jako ten, kdo v jeho čele vydržel nejdéle, zároveň se mu ovšem nepodařilo dokončit ani jeden strategický modernizační kontrakt.

Čtěte také:

Kauza MADR: Stropnický neřešil cenu, radary budou o 600 milionů dražší

Česko-izraelská veselohra se švédskými kulisami

Už jste to podepsal, pane náměstku?



Čtěte také

 Kazachstán má obrovská ložiska uhlí, která sytí většinu místních elektráren

Centrální Asie: Výhodná poloha a nerostné bohatství

Ekonomika pěti postsovětských republik stojí na velkém nerostném bohatství. Vedle ropy,…

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Češi v Kazachstánu uspěli s dodávkami těžebních strojů i piva. Spolupráci zlepšila přímá letecká linka

Spolupráci Kazachstánu a České republiky letos zlepšilo otevření přímé letecké linky mezi…

před 1 hodinou

 Export - ilustrační foto

Česká šance na východě. Exportéři mohou těžit z dohody EU s Japonskem

Tuzemští podnikatelé mohou výhodně vyvážet do Japonska, třetina ale v bezcelní politice…

17. listopadu 2019

Události Výročí 30 let od 17. listopadu 1989 na Národní třídě

Po 30 letech byla Národní třída opět neprůchozí. Desetitisíce lidí si přišly připomenout listopadové události

Desetitisíce lidí odpoledne úplně zaplnily Národní třídu v Praze, kde dopoledne začaly…

17. listopadu 2019

Události Sociolog Oto Sedláček

Stálo to za to, vzpomíná na listopad 89 sociolog Oto Sedláček

Propadám skepsi, když lidé nadávají. Listopad byla skvělá změna, vzpomíná Oto Sedláček,…

17. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
Listopad 89 v motoristickém tisku: Sovětské koncepty,…
Škoda Favorit vs. Škoda Octavia: Rozdíl třiceti let v praxi
Grafická demododávka společnosti 3M na veletrh CzechBus
VW vystavuje v Praze posla své elektrické budoucnosti. Kvóta pro ČR je už prodaná
Peugeot se vrátí do Le Mans. Deset let poté, co vytrvalostní závody opustil
Hry pro příležitostné hráče