Nechtěná kreditní karta ve schránce? Pochybný trik zkouší i dcera Komerční banky - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Nechtěná kreditní karta ve schránce? Pochybný trik zkouší i dcera Komerční banky

,
Nechtěná kreditní karta ve schránce? Pochybný trik zkouší i dcera Komerční banky
Zdroj: Profimedia.cz

Co s ní? Ignorovat, vyhodit do popelnice, poslat zpět odesílateli? Řeč je o kreditních kartách, které začaly některé finanční společnosti posílat poštou lidem – bez ohledu na to, že adresát o službu nemá zájem. Děje se tak navzdory tomu, že Česká národní banka k věci vydala jasné stanovisko, že zákon o platebním styku vydávání nevyžádaných kreditních karet zakazuje.

Silně kritický je k této metodě prodeje finančních služeb také šéf právního oddělení organizace dTest Lukáš Zelený. „Takové praktiky považujeme nejen za neetické a neférové, ale i za protizákonné,“ říká Zelený. Podle zkušeností dTestu tyto nevyžádané karty v minulých letech rozesílala společnost Cetelem ČR. Portál euro.cz má informaci, že zatím neaktivované kreditní karty v posledních týdnech rozesílá svým klientům poskytovatel půjček Essox, což je dceřiná společnost Komerční banky.

Podle Lukáše Zeleného si poskytovatelé půjček otevírají cestu ve smlouvě o úvěru (typicky se jedná o spotřebitelskou půjčku, nákup na splátky či úvěr na pořízení auta). Ve smlouvě může být ukryta nenápadná poznámka, že klient souhlasí s budoucím zasláním neaktivní kreditní karty. V dlouhém textu většina zákazníků podobnou zmínku přehlédne nebo ji nepovažuje za důležitou.


Do české fintech firmy Twisto vstoupila polská ING Bank Śląski

Jeden z pětice mužů Mitonu Ondřej Raška (vpravo, 36 let) investoval do mladého finančníka Michala Šmídy (26), aby vytvořili službu Twisto.


Mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek postup dceřiné firmy hájí. „Neaktivní kreditní karta může být klientovi zaslána výhradně na základě jeho souhlasu, rozhodně tedy nelze hovořit o nevyžádané nabídce. Podobný způsob distribuce karty je zcela běžný v Česku i v zahraničí. Dokud klient kartu sám neaktivuje a nedojde k uzavření smlouvy o vedení karty, jde o bezcenný plast bez jakékoli platební či úvěrové funkce,“ reagoval Zúbek.

V době nízkých úrokových sazeb přitom kreditní karty představují pro banky doslova zlatý důl. Za aktivovanou kartu si účtují poplatek okolo 50 korun měsíčně, úročení se běžně pohybuje od 20 do 24 procent za rok. Lákadlem pro zákazníky má být skutečnost, že prvních 50 nebo 55 dní po čerpání úvěru není úročeno.

Pokud si zákazník o kreditní kartu sám požádá, je to jeho věc. V případě, že obdrží poštou nevyžádanou platební kartu, je podle zdroje webu euro.cz nejlepším řešením poslat kartu s přestřiženou magnetickou páskou i čipem zpět poskytovateli – pokud možno s dopisem, ve kterém nabídku odmítnete.

Česká národní banka též nabízí možnost poslat jí podnět či upozornění na takové jednání prostřednictvím webového formuláře.

Dále čtěte:

Češi stále nepřišli na chuť mobilním platbám. Zaostáváme za Evropou

Při placení pomocí SMS buďte opatrní


Ohodnoťte tento článek
Diskuze