Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů

,
Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů
Zdroj: Boataround
  • Boataround.com je internetová platforma na pronájem jachet a lodí

  • Službu v roce 2016 založili Čech Pavel Přibiš a Slovenka Jana Escher

  • Aktuálně má v nabídce více než 17 tisíc plavidel, které si mohou vypůjčit zákazníci z celého světa

Moře sice nemáme, ale na vodě se rozhodně neztratíme, říká o Češích spoluzakladatel úspěšné internetové platformy na pronájem jachet Pavel Přibiš. A má pravdu. Sehnat v těchto chvílích na Boataround.com volnou loď na Lipně a dalších tuzemských přehradách je téměř  nadlidský úkol. A rozhodně to není tím, že by jich československý startup nabízel málo. Vždyť se jedná o největší obdobnou službu v Evropě a jednu z největších na světě. Poptávka po jachtách, katamaránech, plachetnicích a dalších plavidlech je ale v současné době tak velká, že ji v některých lokalitách jednoduše nestíhají uspokojovat.

Vloni Boataround, který společně s dnes 40letým pražským rodákem pomáhala rozjíždět i jeho dlouholetá kolegyně z portálu Booking.com Jana Escher, utržil přes 250 milionů korun. Letos společníci cílili na hranici půl miliardy. Tedy původně. Pak ale museli své odhady upravit. Vzhledem k enormnímu zájmu o jejich služby, jež nabízejí ve více než 70 zemích světa, to vypadá, že stanovenou metu hravě překonají, prozrazuje v rozhovoru pro Euro.cz Pavel Přibiš.

Z Boataround za pár let vyrostl největší portál na rezervaci jachet v Evropě a jeden z největších na světě. Čemu za to vděčíte?

Podle mě to je tak trochu i o štěstí.  Věcí, které musejí za každou cenu vyjít, tam je docela málo. Samozřejmě, bez dobrého nápadu, skvělých lidí a tvrdé práce by to nešlo. A když se ke všem těmto faktorům přidá i důvěra investorů, tak šance, že se to nakonec podaří, se pochopitelně mnohonásobně zvyšuje. Ale velkou roli v našem úspěchu sehrálo právě štěstí.

Kde byste byli, nebýt pandemie? Dal se i v letech před ní vypozorovat nějaký významně rostoucí trend, ať už v rámci tuzemského trhu či zahraničního?

Rostoucí zájem pozorujeme dlouhodobě. Díky pandemii se ale stalo to, že lidé, zejména ze zahraničí, kteří by jinak jeli na dovolenou do hotelu, se najednou začali shánět po jachtách. Charakter poptávky tedy doznal značných změn. Nyní je daleko koncentrovanější. Jestliže před pandemií jezdili lidé na jachtu například jen jednou do roka, tak teď to hravě zvládají i třikrát.

Druhým významným faktorem, který přispěl k růstu Boataroundu, byly domácí pobyty. Když vloni na jaře prezident Zeman řekl, že podle něj zůstanou hranice zavřené celé dva roky, lidé se vylekali a během pár dní vyprodali Lipno, Baťův kanál a další oblíbené lokality u nás. A s tím pochopitelně vzrostl zájem i o námi pronajímané lodě.

Peníze dodala i investiční skupina Miton

Jak to bylo s financováním? Kde jste na začátku, poté co jste opustili Booking.com a založili Boataround, sháněli finanční prostředky pro svůj podnikatelský záměr a odkud k vám připlouvají nyní?

Na samém začátku šlo výhradně o naše peníze. Do společného podnikání jsme vložili vlastní úspory. Aniž bychom pochopitelně měli jistotu, že se nám to jednoho dne vrátí. Tou dobou totiž v Česku už několik podobných služeb existovalo, byť třeba v zahraničí zas až tak známé nebyly. Každopádně konkurence zde byla.

Poté, co nám začali přibývat zákazníci a začalo to vypadat tak, že by se Boataround mohl uchytit, jsme se rozhodli oslovit soukromé investory. Ukázali jsme náš projekt bankám, a ty nás posléze začaly představovat svým klientům z řad investorů.

Za 10 let bude na světě chybět přes 260 tisíc pilotů, vyhlídky jsou dobré, říká šéf největší letecké školy v Česku

První soukromá investice, které jsme se dočkali, dosahovala výše 350 tisíc eur. Pak následovaly další. No a dnes již tak můžeme říct, že jsme v podstatě soběstační. To znamená, že zhruba 95 procent investic, které ve světě realizujeme, abychom posunuli Boataround dál, si jsme schopni zafinancovat sami z našich vlastních tržeb.

Samozřejmě se ale najdou projekty, které je potřeba realizovat ihned a na které jsme si ještě nestihli vydělat. Právě na takové účely pak využíváme peníze investorů. Jmenovitě například od Mitonu, jednoho z největších českých fondů vůbec, který je naším dlouhodobým partnerem. Jedná se zpravidla o takové investice, jež jsou schopné uživit Boataround třeba další dva roky.

Ceny pronájmů se pochopitelně odvíjejí od konkrétního typu jachty. Může jít o jednotky tisíc eur i o desítky. Jak je to ale s marží? Je fixní, nebo se i ona pohybuje v závislosti na hodnotě pronajímaného plavidla? 

Marže fixní není a liší se zejména v závislosti na destinaci. Například v Nizozemsku je o dost nižší než v Řecku. Kromě toho se ale různí i v rámci jednotlivých lodí. Nižší marži máme třeba u jachet, které jsou větší a luxusnější. Pokud se cena pronájmu lodi pohybuje v řádech několika set tisíc eur týdně, tak marže činí například je pět procent. U menších plavidel je to kolem procent dvanácti.

Což může na první pohled vypadat hodně, ale je potřeba si uvědomit, že běžně mohou takové marže dosahovat třeba i 15 až 20 procent. Nám jde nicméně v tuto chvíli především o to, abychom byli schopni nabídnout dobrou cenu. A jestli na tom vyděláme o pár procent méně než konkurence, nás aktuálně příliš netrápí.

Jachty místo kokosového mléka

Loni se Vaše tržby přehouply přes hranici 250 milionů korun. Na kolik cílíte letos? Dá se očekávat, že vzhledem k aktuální situaci bude o Vaše služby zájem i během nadcházejícím měsíců…

V Boataroundu jsme všichni hodně ambiciózní. Takže kdyby naše tržby nerostly, byl by to pro nás velký problém. V letošním roce je to ale zatím naštěstí hodně dobré. Dokonce lepší, než co jsme původně plánovali. Původně jsme totiž počítali s půlmiliardovým obratem, nyní to každopádně vypadá, že bychom se mohli dostat na hranici nějakých 600 milionů korun, respektive kolem 25 milionů eur.

Česká republika moře nemá. Místo toho se u nás s oblibou traduje, že naším mořem je vzduch. Jak Vás tedy vlastně napadlo založit portál na pronájem jachet?

Je potřeba říct, že ač se to nezdá, ve skutečnosti jsou Češi docela velcí mořeplavci. Máme spoustu našich posádek, které aktuálně brázdí vody Atlantiku, moře v Thajsku. Máme dokonce posádku, jež v tuto chvíli pluje do Země Františka Josefa. Takže i když nemáme moře, rozhodně se na něm neztratíme.

A pokud jde o náš nápad… Já osobně jsem se jachtingu dlouhou dobu také věnoval. Byť amatérsky. Takže jsem k němu měl velmi blízko. Janka původně po našem odchodu z Booking.com uvažovala o tom, že bychom začali dovážet kokosové mléko z Thajska. Ale nakonec jsme se shodli, že jachty budou lepší alternativou.

Jak nabízené jachty a ostatní plavidla sháníte? Jste to obvykle Vy, kdo jejich majitele oslovuje, nebo se na Vás obracejí oni sami?

Kdyby to fungovalo právě takhle, bylo by to strašně krásné. Ale z 95 procent se musíme ohánět my. Jsme to my, respektive naši kolegové, kteří nedělají nic jiného, než že aktivně vyhledávají lodě a oslovují majitele. Samo od sebe nás kontaktuje třeba jen 20 majitelů týdně, kteří by chtěli, abychom jejich plavidlo pronajímali. Což odpovídá těm zbylým pěti procentům.

Boataround má v nabídce více než 17 tisíc plavidel. Foto: Boataround
Boataround má v nabídce více než 17 tisíc plavidel. Foto: Boataround

Zvláštní je, že aniž bychom věděli, jak je to možné, hlásí se nám zejména lidé z opačných koutů světa. Například z Kanady, Tichomoří a tak podobně.

Jak celý proces pronájmu vlastně probíhá? Co všechno si musí zákazník obstarat? Půjčujete lodě úplně každému?

Určitě ano. Záleží pochopitelně, kam by se klient chtěl vydat. Pokud by třeba neměl vlastní licenci a nestál by o kapitána, pak bychom mu nabídli například Nizozemsko či Německo. Tam mu přímo na místě udělají dvouhodinový kurz, ukážou mu, jak loď funguje a kde co najde. Je to vlastně celkem jednoduché. Jediné, co člověk musí řešit, je vyplouvání a přistávání v přístavech, na moři může de facto plout, kam si zamane. Většinu plavby za něj navíc odřídí autopilot.

Na druhou stranu, Češi nejsou Američané a na rozdíl od nich si chtějí plavbu na jachtě užít se vším všudy, takže se řízení rozhodně nebojí. Alespoň takové jsou naše zkušenosti. Udělat si kapitánský průkaz je jednotýdenní záležitost. Za tu dobu se člověk naučí řídit loď úplně v pohodě.

Pominu-li soukromí, jaké další výhody hovoří ve prospěch dovolené na lodi místo v hotelu?

Rozdíl je v tom, že jachta paradoxně dává lidem daleko víc místa. Když totiž budou ubytovaní v nějakém hotelu ve Splitu, tak budou chodit na pláž, kde je hlava na hlavě. Kdežto s jachtou mohou zajet za nedaleký útes, kde se nachází nějaký hůře přístupný kus pobřeží a který je zcela prázdný. V tom já osobně spatřuji tu hlavní výhodu.

Obytňák pro každého snadno a rychle. Campiri Lukáše Janouška nabízí přes 150 vozů a plánuje další rozvoj

Navíc dnes jachty nestojí, nebo lépe řečeno nemusí stát o nic víc než hotel. Kolikrát je to naopak snad ještě levnější. A zatřetí, na jachtě člověk dokonale zregeneruje. Po většinu doby je totiž mimo dosah internetu, takže se nemusí starat o žádné emaily ani nic podobného. Na lodi řeší zcela jiné věci, a tudíž může alespoň na chvíli skutečně vypnout a dopřát si zasloužený odpočinek.

Kurz Austrálie

Která lokalita táhne Čechy nejvíc? Je to tradiční Chorvatsko, nebo nějaká exotičtější destinace? 

Chorvatsko je samozřejmě stále v popředí, ale nedá se říct, že by to bylo pouze a jen o něm. Před pěti lety, když Boataround začínal, bylo 90 procent rezervací právě v Chorvatsku, dnes už je tato země na nějakých zhruba pětašedesáti. Češi se začínají zajímat i o Itálii, Španělsko, Řecko a jeho ostrovy – zejména Korfu, Lefkadu či Kyklady. A v neposlední řadě třeba i Karibik.

Pochopitelně ale láká i Lipno a jiné české přehrady. Dá se říct, že kdyby se Lipno zvětšilo desetkrát, tak ho Boataround stále dokáže vyprodat. Jelikož tam však je pouze omezený počet lodí, tak už ani teď na začátku května mnoho volných kapacit nezbývá.

Kdybyste měl doporučit tři jedinečné jachty, které by si Váš zákazník, nehledě na peníze, rozhodně neměl nechat ujít, jaké by to byly?

Osobně bych doporučoval nějakou starší plachetnici. V nabídce máme i takové, které vlastnili Frank Sinatra nebo John F. Kennedy. Jsou to lodě, které mají krásný příběh, jsou zrekonstruované a je radost je řídit. Přirovnal bych to k tomu, jako kdyby si člověk pořídil klasického Mustanga ze šedesátých let.

Pro rodinu je pak dle mého názoru ideální katamarán. Je totiž dostatečně velký, takže na něm má člověk hromadu prostoru. Je to de facto takový open space. Je tam kuchyň, je to bezpečné pro děti, dokonce i pes má kde běhat. Navíc katamarán se velmi snadno řídí a dá se otočit v podstatě na místě.

Chtěli si vybavit byt zásuvkami z porcelánu. Nápad je přivedl až k založení firmy, jež roste koronaviru navzdory

A pokud jde o moderní sportovní plachetnici, můžu vřele doporučit například italskou More 55. Jedná se o plachetnici, která dokáže přeplout Atlantik. Je elegantní, rychlá a spolehlivá.

Co budoucnost? Aktuálně působíte ve více než 70 zemích světa. Evropu máte pokrytou vesměs celou, lodě si mohou půjčit vaši zákazníci i v dalekém Karibiku. Existuje ještě vůbec nějaký stát, kde dosud nepůsobíte a který je pro Vás obchodně zajímavý?

Boataround je projekt na dalších deset dvacet let. Lodí je na světě tolik, že i kdybychom náš tým teď rozšířili o další desítky lidí, pořád by každý z nich měl koho oslovovat.

Každopádně určitě bychom se chtěli v budoucnu vydat do Austrálie. To je jachtařský ráj. Každé město na pobřeží má vlastní marinu, navíc je tam velká kupní síla a panují tam ideální povětrnostní podmínky. Takže i když to tam nikdo z nás v současné době nezná, jedná se z našeho pohledu o velmi lákavý trh.