zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Těžba síry v Indonésii, ilustrační foto
Těžba síry v Indonésii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Místo kobaltu a niklu síra. Vědci věří levnější variantě baterií

14. ledna, 17:05  -  František Novák
Těžba síry v Indonésii, ilustrační foto
Těžba síry v Indonésii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
14. ledna, 17:05

Lithium-iontové baterie nyní dominují trhu a vědci se snaží najít levnější variantu. Jednou z nadějných cest je lihium-sirná baterie. I když nenahrazuje lithium, obejde se bez kobaltu a niklu. Zejména kobalt, jenž se těží jen na několika místech světa, může po roce 2022 chybět.

Technologie pro ukládání energie budou pro společnost stále důležitější s tím, jak se zvyšuje tlak na používání obnovitelných zdrojů energie. Zatím se nejvíce používají akumulátory na bázi lithium-iontových článků. Za tuto technologii byla také udělena Nobelova cena za chemii v roce 2019. Vývoj baterií začal v 70. letech minulého století, kdy došlo k výraznému zdražení ropy a vědci hledali způsoby, jak ukládat energii bez použití fosilních zdrojů.

Vědci ale hledají možnost, jak drahé kovy nahradit levnějšími materiály. Jednou z možností je nahradit vzácné kovy, jako jsou kobalt a nikl, sírou. Lithium-sirné baterie by měly být levnější, jejich výroba by byla ekologičtější a měly by také déle vydržet, slibují vědci z australské Monash University. Použití síry může teoreticky zvýšit jejich kapacitu až šestkrát oproti současným Li-Ion bateriím, napsala Mahdokht Shaibaniová na webu The Conversation.

Dojezd elektromobilu přes 900 kilometrů

Baterie s lithium-sírou byly dosud nepraktické, protože měly krátkou životnost. Jde o složení sirných katod. Pokud by se takové baterie podařilo dotáhnout až do komerční fáze, Shaibaniová slibuje časový horizont dva až čtyři roky. Stejně těžká baterie by v elektromobilu umožnila zvýšit dojezd na 900 kilometrů na jedno nabití a mobilní telefon by vydržel pět dní při běžném používání.

Síra je rozšířena mnohem více, než kobalt a nikl, jež se používají na výrobu elektrod. Někteří odborníci dokonce varují před tím, že kobalt nebude stačit růstu současné poptávky po akumulátorech už v roce 2022. Tři pětiny současné produkce se těží v Demokratické republice Kongo.

„Síra je naproti tomu běžná a levná. Je šestnáctým nejhojnějším prvkem na Zemi a ročně se jí produkuje 70 milionů tun. Proto je ideální složkou pro akumulátory, pokud chceme, aby byly široce používány,“ argumentuje inženýrka pocházející z Íránu.

Aby byla výroba těchto baterií úspěšná, je třeba změnit uhlíkové pojivo, jež by mělo být vyrobeno z polymerů. Na vývoji Li-S akumulátorů pracuje i Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně.

Podle něj je možné zvýšit dojezd elektromobilu při zachování současné hmotnosti baterií až na 1250 kilometrů. Je přesvědčen, že lithium-sirné články jsou technologií budoucnosti, protože dosavadní akumulátory Li-Ion naráží na technologické limity, které za několik let už nepůjde překonat.

Dále čtěte:

Fotovoltaika, baterie, nezávislost. Na zeleném trendu vydělává další česká firma

Zbavíme Evropu závislosti na Číně. Portugalská vláda udělila licenci na těžbu lithia tři dny staré firmě Chaos v Bolívii ohrožuje německou e-mobilitu. Morales před svým pádem zastavil projekt těžby lithia

Slabina elektromobility: extrémně drahé materiály. Automobilky řeší, jak výrobu zlevnit

Americký sen demokratického senátora: Dotujme elektromobily 462 miliardami dolarů


Čtěte také

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

21. ledna 2020

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

21. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

21. ledna 2020

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

21. ledna 2020

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

21. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče