Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak náročné je MBA studium? Zjistili jsme za vás!

Jak náročné je MBA studium? Zvládnu ho při svém vyčerpávajícím zaměstnání či podnikání? A…

Kdy má MBA smysl?

Titul MBA (Master of Business Administration) není v zahraničí ani v České republice…

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Autor: ČEZ

Miliardář Tesař píše šéfům ČEZ: Prodej vašich bulharských firem je zmatečný a neprůhledný

David Tramba 21. února 2018, 19:10  -  David Tramba
Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Autor: ČEZ
21. února 2018, 19:10

Majitel a šéf úspěšné české energetické skupiny Energo-Pro Jaromír Tesař má zájem koupit od skupiny ČEZ aktivity v oblasti distribuce a prodeje elektřiny v Bulharsku. Jenže ČEZ dává přednost prodeji do rukou podivných bulharských firem, které si transakci za zhruba osm miliard korun těžko mohou dovolit. Tesař proto napsal šéfům skupiny ČEZ otevřený dopis, ve kterém si na postup polostátního energetického koncernu stěžuje.

Podle tohoto dopisu, který má redakce webu Euro.cz k dispozici, je prodej bulharských aktivit skupiny ČEZ netransparentní a zmatečný. „Proces prodeje byl evidentně ovlivněn nedostatečnou informační podporou uchazečů, která ztěžovala jejich pozici a snižovala pravděpodobnost získání nejlepší možné nabídky. Takové situace navíc mohou vytvářet prostor pro spekulativní nabídky, jejichž strategií je uspět ve výběrovém řízení vysokou cenou, která je následně redukována,“ uvádí Jaromír Tesař v dopise.

Na podporu svého stanoviska si nechal zpracovat posudek u poradenské společnosti BDO. Podle posudku nejprve ČEZ jednal ve spěchu, když dal na konci roku 2016 zájemcům pouhý měsíc na podání nezávazných nabídek. Naopak v loňském roce docházelo k opakovanému odkládání termínu pro podání závazné nabídky. Závěrečná jednání již ČEZ vedl pouze s bulharsko-indickým konsorciem Future Energy. Jenže tato firma v prosinci loňského roku skončila v insolvenci a přišla o licenci k obchodu s energií.


Komentář: Konec levné elektřiny


Poté se na pozici favorita dostala bulharská firma Inercom Group, pro kterou je nákup bulharských dceřiných firem ČEZ taktéž příliš velkým soustem. Inercom zatím vlastní jen tři solární parky s ročními tržbami 50 milionů leva (650 milionů korun). Lidové noviny v první polovině února uvedly, že za touto nabídkou loni po jistou dobu stál český ocelářský a dopravní magnát Zdeněk Zemek. Ten však spolupráci s Inercomem ukončil. Od té doby není jasné, kde chce malá bulharská společnost vzít sumu 320 milionů eur (osm miliard korun), kterou za bulharská aktiva skupiny ČEZ nabízí.

Podle vyjádření skupiny ČEZ není ještě o kupujícím rozhodnuto. „S dozorčí radou ČEZ projednáváme komplexně celou transakci prodeje bulharských aktiv. Součástí předkládaných materiálů je i vyhodnocení všech nabídek, včetně nezávislých posouzení hodnoty prodávaných aktiv,“ reagoval mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Jaromír Tesař
Jaromír Tesař začal podnikat v energetice v roce 1994. Nejprve skupoval vodní elektrárny v Česku, od roku 2000 začal jeho podnik Energo-Pro expandovat v zahraničí. Postupně získal 35 vodních elektráren v Bulharsku, Gruzii a Turecku. V Bulharsku a Gruzii též vlastní část rozvodné sítě. Týdeník Euro loni odhadl hodnotu Tesařova majetku na 18 miliard korun a zařadil jej na 16. místo v žebříčku nejbohatších Čechů a Slováků.

ČEZ koupil část distribuce a prodeje elektřiny v Bulharsku v roce 2005, což tehdy vyšlo na 281,5 milionu eur (necelých 9 miliard korun). Vzhledem k tuhé cenové regulaci a opakovaným pokutám od bulharských úřadů však na této akvizici příliš nevydělal. Řešením měl být prodej, ale jeho podoba se nezdá ani členům dozorčí rady ČEZ, která si od vedení vyžádala další podklady.

Také Energo-Pro již v Bulharsku aktivně působí, již na konci roku 2011 od německého koncernu E.ON odkoupila rozvodnou síť na severovýchodě země. ČEZ většinově vlastní rozvodnou síť a prodej elektřiny v západní části Bulharska včetně hlavního města Sofie. „Převzetí další rozvodné sítě by pro nás bylo přínosné. Je to však živý obchodní případ, cenu ani další podmínky proto nemohu komentovat,“ uvedl pro Euro výkonný ředitel skupiny Energo-Pro Pavel Váňa.

Přečtěte si také:

Komu smrdí uhlí? Odklon od fosilních paliv zdraží elektřinu

O rozdělení ČEZ rozhodnou experti. Vybere je vláda a ministerstva

Mezi tradiční dodavatele energií pro Prahu se vklínil nováček - Amper Market



Čtěte také

 Íránský duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí

Trump kvůli sestřelenému dronu vyhlásil nové sankce proti Íránu. Terčem je i Chameneí

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz k zavedení nových, údajně…

24. června 2019

 Evropský soudní dvůr

Snížení věku pro odchod do důchodu soudců v Polsku je protiprávní, rozhodl soud EU

Soudní dvůr Evropské unie dospěl k závěru, že polské právní předpisy snižující věkovou…

24. června 2019

 Stavebnictví - ilustrační foto

Nový stavební zákon prošel vládou. Má zjednodušit povolání, podle kritiků ale nahrává korupci

Vláda dnes schválila věcný záměr nového stavebního zákona, který má urychlit a…

24. června 2019

 Česká pojišťovna, ilustrační foto

Pojišťovací šrapnel: stát může vysoké zdanění sektoru brzy mrzet

Tuzemské pojišťovny dostávají od ministryně financí Aleny Schillerové tu největší dávku…

24. června 2019

 Metro AG, ilustrační foto

Křetínský s Tkáčem koupili dalších 5,4 procenta akcií německé firmy Metro

Investiční skupina EP Global Commerce (EPGC), kterou vlastní český investor Daniel…

24. června 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak velký limit je pro bezkontaktní platby v zemích EU?
Měli bychom spíš šetřit, ale raději utrácíme…
Chcete ochránit svůj nemovitý majetek? Může vám pomoci svěřenský fond
Jaký je rozdíl mezi školkovným a daňovým zvýhodněním?
Dovolená v Chorvatsku: kde tankovat po cestě k moři
Auta
Další klasika přestavěná na elektromobil. Na trh míří…
Audi SQ8: Naftové osmiválce nevymřely. Ten nejnovější má čtyři litry, 435 koní a 900 Nm
Dlouhodobý test Dacie Duster 1.5 dCi 4×4: Téměř silniční SUV
Průvodce koupí ojetého auta: Na co si dát pozor? Na autopůjčku i triky prodejců
Na přívěsu od Agadosu lze převážet i motocykly
Hry pro příležitostné hráče