Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Autor: ČEZ

Miliardář Tesař píše šéfům ČEZ: Prodej vašich bulharských firem je zmatečný a neprůhledný

David Tramba 21. února 2018, 19:10  -  David Tramba
Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Elektrárna ČEZ v bulharské Varně
Autor: ČEZ
21. února 2018, 19:10

Majitel a šéf úspěšné české energetické skupiny Energo-Pro Jaromír Tesař má zájem koupit od skupiny ČEZ aktivity v oblasti distribuce a prodeje elektřiny v Bulharsku. Jenže ČEZ dává přednost prodeji do rukou podivných bulharských firem, které si transakci za zhruba osm miliard korun těžko mohou dovolit. Tesař proto napsal šéfům skupiny ČEZ otevřený dopis, ve kterém si na postup polostátního energetického koncernu stěžuje.

Podle tohoto dopisu, který má redakce webu Euro.cz k dispozici, je prodej bulharských aktivit skupiny ČEZ netransparentní a zmatečný. „Proces prodeje byl evidentně ovlivněn nedostatečnou informační podporou uchazečů, která ztěžovala jejich pozici a snižovala pravděpodobnost získání nejlepší možné nabídky. Takové situace navíc mohou vytvářet prostor pro spekulativní nabídky, jejichž strategií je uspět ve výběrovém řízení vysokou cenou, která je následně redukována,“ uvádí Jaromír Tesař v dopise.

Na podporu svého stanoviska si nechal zpracovat posudek u poradenské společnosti BDO. Podle posudku nejprve ČEZ jednal ve spěchu, když dal na konci roku 2016 zájemcům pouhý měsíc na podání nezávazných nabídek. Naopak v loňském roce docházelo k opakovanému odkládání termínu pro podání závazné nabídky. Závěrečná jednání již ČEZ vedl pouze s bulharsko-indickým konsorciem Future Energy. Jenže tato firma v prosinci loňského roku skončila v insolvenci a přišla o licenci k obchodu s energií.


Komentář: Konec levné elektřiny


Poté se na pozici favorita dostala bulharská firma Inercom Group, pro kterou je nákup bulharských dceřiných firem ČEZ taktéž příliš velkým soustem. Inercom zatím vlastní jen tři solární parky s ročními tržbami 50 milionů leva (650 milionů korun). Lidové noviny v první polovině února uvedly, že za touto nabídkou loni po jistou dobu stál český ocelářský a dopravní magnát Zdeněk Zemek. Ten však spolupráci s Inercomem ukončil. Od té doby není jasné, kde chce malá bulharská společnost vzít sumu 320 milionů eur (osm miliard korun), kterou za bulharská aktiva skupiny ČEZ nabízí.

Podle vyjádření skupiny ČEZ není ještě o kupujícím rozhodnuto. „S dozorčí radou ČEZ projednáváme komplexně celou transakci prodeje bulharských aktiv. Součástí předkládaných materiálů je i vyhodnocení všech nabídek, včetně nezávislých posouzení hodnoty prodávaných aktiv,“ reagoval mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Jaromír Tesař
Jaromír Tesař začal podnikat v energetice v roce 1994. Nejprve skupoval vodní elektrárny v Česku, od roku 2000 začal jeho podnik Energo-Pro expandovat v zahraničí. Postupně získal 35 vodních elektráren v Bulharsku, Gruzii a Turecku. V Bulharsku a Gruzii též vlastní část rozvodné sítě. Týdeník Euro loni odhadl hodnotu Tesařova majetku na 18 miliard korun a zařadil jej na 16. místo v žebříčku nejbohatších Čechů a Slováků.

ČEZ koupil část distribuce a prodeje elektřiny v Bulharsku v roce 2005, což tehdy vyšlo na 281,5 milionu eur (necelých 9 miliard korun). Vzhledem k tuhé cenové regulaci a opakovaným pokutám od bulharských úřadů však na této akvizici příliš nevydělal. Řešením měl být prodej, ale jeho podoba se nezdá ani členům dozorčí rady ČEZ, která si od vedení vyžádala další podklady.

Také Energo-Pro již v Bulharsku aktivně působí, již na konci roku 2011 od německého koncernu E.ON odkoupila rozvodnou síť na severovýchodě země. ČEZ většinově vlastní rozvodnou síť a prodej elektřiny v západní části Bulharska včetně hlavního města Sofie. „Převzetí další rozvodné sítě by pro nás bylo přínosné. Je to však živý obchodní případ, cenu ani další podmínky proto nemohu komentovat,“ uvedl pro Euro výkonný ředitel skupiny Energo-Pro Pavel Váňa.

Přečtěte si také:

Komu smrdí uhlí? Odklon od fosilních paliv zdraží elektřinu

O rozdělení ČEZ rozhodnou experti. Vybere je vláda a ministerstva

Mezi tradiční dodavatele energií pro Prahu se vklínil nováček - Amper Market



Čtěte také

 Železniční přejezd, ilustrační foto

Přejezdy pro hvězdy. V Česku mají zmizet tisíce křížení kolejí a vedlejších silnic

Česko má železniční přejezd na každém kilometru trati. Správce železnice chce vymýtit…

před 6 hodinami

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma: Zatím se neříká, které země jsou ty špinavé

Zdeněk Tůma v sobě nezapře klasického makroekonoma, jímž byl celý profesní život od…

6. prosince 2019

 Solární elektrárna - ilustrační foto

Dvakrát více solárů: vláda počítá s boomem fotovoltaiky

Ministerstvo průmyslu naplánovalo na příští desetiletí zdvojnásobení výkonu…

6. prosince 2019

 Jiří Zatloukal

Česko – z premianta loserem

Česká republika se bude muset velmi snažit, aby dokázala ustát obrovský tlak na…

6. prosince 2019

 Ilustrační foto

Teplárny opět zdraží své služby. Zákazníci si připlatí kolem tří procent

První teplárny již oznámily, jak od nového roku upraví ceny tepla. Dobrá zpráva je, že…

6. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Auta
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je…
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
Hry pro příležitostné hráče