Marlenka vs. Dr. Oetker: český výrobce dotlačil nadnárodní koncern k ústupku

Jan Brož 25. října 2017, 13:02  -  Jan Brož
25. října 2017, 13:02

Český výrobce medovníků uspěl ve známkoprávním sporu s nadnárodním koncernem Dr. Oetker v Turecku. Firma získala odškodné 420 tisíc korun.

Výrobce medových dortů Marlenka sice není s 420 milionovými tržbami už žádné tintítko, ve srovnání s nadnárodním potravinářským koncernem Dr. Oetker jde však přeci jen o spíše o muší váhu. Přesto se frýdecko-místecké firmě nyní podařilo položit giganta na lopatky.

Marlenka vyváží své produkty do několika desítek zemí. Podle majitele společnosti česko-arménského podnikatel Gevorga Avetisyana dostala firma koncem loňského roku do svých partnerů v Turecku zprávu, že na v tamních hypermarketech je k dostání dort v prášku stejného názvu. „Naši partneři se ptali, jestli o tom víme a co to je za výrobek,“ popisuje počátek kauzy Avetisyan. Krabice s práškovým medovníkem přitom nesly známé červeno-modré logo s profilem obličeje Dr. Oetker.


Čtěte: Éra sladké nejistoty. Po 50 letech končí regulace trhu s cukrem


Marlenka ihned angažovala české i turecké právníky a jejich prostřednictví vyzvala koncern ke stažení zboží z trhu. „Následně docházelo z jejich strany k neustálým výmluvám, zdržování a protahování jednání,“ popisuje Avetisyan. Až pod hrozbou soudního procesu však nakonec však Dr. Oetker přistoupil na mimosoudní dohodu a souhlasil se stažením produktu z prodeje. Navrch získala Marlenka odškodnění ve výši 16 tisíc euro, tedy zhruba 420 tisíc korun. S jejich převodem na účet tuzemské firmy tak pro Marlenku skončil celý případ po necelém roce vítězstvím.

Dr. Oetker dohodu s Marlenkou potvrzuje. „Problémem bylo, že Marlenka je v Turecku obecný název pro určitý druh pečiva, a proto byl krátkodobě používán pro produkt Dr. Oetker. Naše turecká dceřiná společnost si nebyla vědoma, že česká společnost má známku Marlenka chráněnou,“ reagoval mluvčí německé centrály firmy Jörg Schillinger. Vzájemná dohoda je podle něj akceptovatelná pro obě strany a firma už produkt dál nenabízí.

Marlenka před lety v Česku v podstatě odstartoval přetrvávající boom medových dortů, který má dnes řadu následovatelů. Není to proto poprvé, co výrobce musel řešit známkoprávní spor. Minulé rozepře se přitom zdaleka nepodařilo vyřešit během tak krátké doby jako aktuální kauzu v Turecku. Svár s jinou frýdecko-místeckou pekárnou Semag trval dlouhých sedm let a dostal se až k ústavnímu soudu. Ta začala už v roce 2005 prodávat medovníky v podobných obalech a s téměř identickým názvem Mařenka. Všechny soudy však rozhodly ve prospěch Marlenky a firma nakonec získala odškodnění ve výši 620 tisíc korun.

Čtěte: Babišův toastový chleba, elektrárny ČEZ či Tatrovka. Na eurodotace opět dosáhli i velcí hráči


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Prohlášení druhého z poplatníků: k čemu to je a už jste ho letos odevzdali?
Loni lidé investovali do bydlení rekordní částku. Kolik to bylo?
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
Auta
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás…
Příští Volkswagen Golf se začne vyrábět už za rok a půl na nové platformě
Alfa Romeo 6C si brousí zuby na Porsche 911. Uvidíme ji možná už letos
Seat Leon FR 1.4 ACT v dlouhodobém testu: španělský Golf se vším všudy
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta se ale stal propadák
Technologie
Opera umožňuje vybrat více stránek najednou nebo převzít tapetu z plochy
APU Raven Ridge pro desktop oficiálně podporují paměti DDR4 na 2933 MHz
Nejlevnější cesta k HBO vede přes SledováníTV: tuhle IPTV si pustíte úplně všude a je i ve Full HD (vyzkoušeno)
Hledání min, Liero a další hry, se kterými jste prokrastinovali v 90. letech bez internetu
Tide Pod Challenge? Lidé kvůli youtuberům konzumují prací prášek
Hry pro příležitostné hráče